Bijenwas voor creme

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: Bijenwas voor creme

Bericht door wilde » di 10 nov 2009, 15:40

Is "borax" niet giftig?
Ja, schijnt tegenwoordig minder gewenst te zijn door negatieve eigenschappen: zou de voortplantingsorganen aantasten. Werd vroeger algemeen gebruikt voor dit soort dingen. Mijn recept kreeg ik van een scheikundeleraar, die zijn leerlingen crèmes liet maken als practicum en bij mij de was kocht. Het is al van wat jaren geleden en het recept heeft een update nodig. Wat je in de plaats van borax zou kunnen gebruiken weet ik niet.

Eenvoudiger is het om bij een apotheek of drogist een basiszalf te kopen. Daar zit dan vermoedelijk geen bijenwas in verwerkt en dat is dan weer jammer. Roer naar behoefte een hoeveelheid propolistinctuur door de basiszalf. Blijf roeren tot de alcohol geheel is opgelost en klaar is de crème.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenwas voor creme

Bericht door Jaap v.Popering » di 10 nov 2009, 17:25

De Geneeskracht van Bijen .

Propoliszalf ( creme ) wordt gemaakt van 20 gram zuivere propolis , 30 gram vaseline , 30 gram rundertalg en 20 gram lanoline .Aangezien propolis niet oplost in vet , moet u voor dit recept propolispoeder nemen . U kunt daartoe of harde propolis in een vijzel fijnstampen , of een propolisoplossing nemen waarin de vereiste 20 gram voorkomen , en de alcohol laten verdampen bij het smelten van het vet .
Ga als volgt te werk; doe alle vetsoorten in een kom, en zet die in een pan met kokend water . Laat de vetten smelten en roer ze goed door elkaar . Voeg nu de propolis toe .
Laat alles zo lang warm blijven tot de alcohol is verdampt bij 80 graden )Blijf nog even roeren en laat dan de zalf koud worden . Doe het dan in een goed schoongemaakt cremepotje met een goed sluitend deksel .

Als je bij het geheel 10 gram olijfolie toevoegt , is de zalf wat zachter .

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijenwas voor creme

Bericht door m.kolsters. » di 10 nov 2009, 18:09

Alle hartelijk dank,ik doe de propolis door de gehakt molen dan is het zo fijn.
Maar ik denk dat je de alcohol er uit moet stoken en dan mengen ,heb je de alcohol nog over(ik ben zuinig)kan je weer op nieuw aan maken.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijenwas voor creme

Bericht door m.kolsters. » ma 16 nov 2009, 10:09

Dag Tieme dat boek is echt de moeite waard.
Ik heb het in mijn bezit,en er zijn er nog genoeg.
Ook hoe ze bijen houden beschrijven en de foto's is het voor 14,50 niet te duur,maar wel opletten er zijn prijs verschillen.
Op marktplaats bijen in tikken en dan zelf bijen houden,zie je onder aan de pagina meerderen aderessen van verkopers.
Om de beurt in het winkelwagentje en je krijgt het prijs verschil.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Bijenwas voor creme

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 16 nov 2009, 12:33

Zo kan het toch ook, zonder al die vreemde spullen die een gemiddeld imker niet in huis heeft!

1 lepel bijenwas
4 lepels (biologische) zonnebloem olie
1 lepel propolis ( brokjes, beter is het zeer fijn te malen)
1 lepel honing

Smelt alles au bain-marie, voldoende blijven roeren tot alles is opgelost, de Propolis blijft relatief lang (soms als een klont) aanwezig maar zal uiteindelijk ook kompleet oplossen, al roerend af laten koelen. Als u het geheel direct in een zalfpotje verwerkt heeft u geen verlies van de zalf.

Meerdere malen gemaakt en gaat uitstekend.
Meer over propolis o.a. op:http://www.bitsandbees.nl/propolislinks.htm

Zal zaterdag ook eens ruwe propolis ter keuring aanbieden in Beilen!
(((( Goed idee was dat Tinus!! [8D] )))

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenwas voor creme

Bericht door amja » di 01 dec 2009, 18:30

Nu een andere vraag kun je ook creme maken zonder propolis?
Propoliscreme kun je niet altijd overal voor gebruiken je moet wel weten wat je doet en hoe je hem gebruikt.
Daarom een zachte creme (bv. handcreme, bodyolie) maken met was en bv. honing eventueel met toevoeging van etherische oliën.
Zijn er ook recepten van of zijn ze hetzelfde alleen zonder propolis.

Amja

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenwas voor creme

Bericht door kreydt » di 01 dec 2009, 21:52

recepten met propolis
1
http://www.fao.org/docrep/w0076e/w0076e15.htm
zie alinea 5.16
2
[url="http://books.google.be/books?id=BzzBBbnIJhIC&pg=PA189&lpg=PA189&dq=Proserpio+and+Martelli+propolis&source=bl&ots=IamemInOCE&sig=8R4X5QrCHJaCePO-ZA3hv1vK2gk&hl=nl&ei=ZIQVS_e4IqeNjAfa64yRBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBQQ6AEwAg#v=onepage&q=Proserpio%20and%20Martelli%20propolis&f=false"]recepten met propolis[/url]

Je kan dan het boek lezen: "Value-added products from beekeeping" Door R. Krell,Food and Agriculture Organization of the United Nations

in pdf
http://www.culturaapicola.com.ar/apunte ... oducts.pdf

"bijna VERPLICHTE LITERATUUR!!!!!!"
uit het boekoverzicht:
"Each product category, including cosmetics, derived from basic bee products such as honey, pollen, wax, propolis, royal jelly, venom, adult and larval honeybees, is presented in this publication."

Tussen haakjes.
Je zou bijna spaans gaan leren om de artiekels te lezen die op de site staan van
http://www.culturaapicola.com.ar

click eens op het item "LINKS" en je kan tot je pensioen, de sites trachten te lezen ( honderde uit heel de wereld )



kg

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenwas voor creme

Bericht door amja » wo 02 dec 2009, 20:22

Dank je voor de tip, het is inderdaad een prachtig boek en zou verplichte literatuur moeten worden.
Wat staat daar veel in te lezen en erg leerzaam.

Amja

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten