hommelhoning

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Marion Verspaandonk
Berichten:58
Lid geworden op:za 08 dec 2001, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:
hommelhoning

Bericht door Marion Verspaandonk » zo 16 dec 2001, 23:25

Wie vertelt mij iets zinnigs over hommelhoning?
In het boek 'Honey' van Eva Crane (1997) blz. 42: 17.42 staat onder 'Bumble bee honey' dat hommels dikke honing met dunne honing verdunnen. Mag ik hieruit voorzichtig concluderen dat hommels, anders dan honingbijen, nooit water hoeven te halen om honing te kunnen opnemen? Bestaat er verschil tussen Nederlandse en buitenlandse hommelsoorten in deze? Ik heb nog nooit hommels in een bijenkroeg ontmoet. Jullie misschien wel? Hoe moeten zij dan bij sterke hitte het nest koelen als ze geen gebruik zouden maken van water vraag ik mij af? Hommels kunnen immers vanwege hun forsere lichaamsbouw slechter tegen de hitte dan honingbijen. Alles roept bij mij veel vragen op. Zo vraag ik mij bijv ook af hoe hoog de gemiddelde suikerconcentratie van honingbijhoning afwijkt van die van hommelhoning. Vragen, vragen en nog eens vragen. Wie kan mij hierbij helpen? In hetzelfde boek vond ik onderstaand plaatje van een Hongaars hommelstalletje met drie hommelhuisjes voor het winnen van hommelhoning. Onder b zie je de stok waarmee de hommelnestjes kunnen worden verwijderd en de honing geoogst.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: hommelhoning

Bericht door Frans vanTongeren » ma 17 dec 2001, 15:00

Dag Marion,
je verhaal lijkt een beetje 'hom-me-les' te wezen!
Je schreef:

- Hommels kunnen immers vanwege hun forsere lichaamsbouw slechter tegen de hitte dan honingbijen. -

Je aanname klopt NIET volgens mij (zoals veelal bij 'Herr Rudolf').
De verhouding oppervlak / inhoud is bij bijen VEEL ONGUNSTIGER dan bij hommels.
Zij zijn daardoor minder bestand tegen kou en hitte.
(dat is ook het geval bij de vergelijking kleuter - volwassene)
Laten we uitgaan van een BIJ met een middellijn van 1cm en met een HOMMEL met een middellijn van 2cm.
De oppervlakte van een bol is .......4 maal Pie maal R kwadraat
De inhoud van een bol is ............4/3 maal Pie maal straal tot de derde macht

Na wat gegoochel zag ik dat een BIJ zes maal meer oppervlak dan inhoud heeft en dat 'bie' een HOMMEL de verhouding opp. / inhoud .. één op één blijkt te zijn.

Zo'n hommel kan kou en warmte dus veel beter verdragen dan een bij.
(en nu eens zien hoe jij.., dit geneuzel kunt verdragen!)

Marion Verspaandonk
Berichten:58
Lid geworden op:za 08 dec 2001, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hommelhoning

Bericht door Marion Verspaandonk » ma 17 dec 2001, 17:35

Geacht rekenwonder,

Jij denkt dat hommels beter tegen de hitte kunnen dan honingbijen en gooit daarna met een technisch verhaal een balletje op uit je hoge hoed om te testen hoe ik al mijn "gekneuzel" zoals je ditzelf noemt zal verdragen. Jouw technisch verhaal zal best kloppen voor voorwerpen maar levende organismen zoals hommels laten zich niet hierin plaatsen. Heb jij tijdens al je rondreizen al eens ooit hommels tegen gekomen in de tropen. Honingbijen misschien maar hommels........?
Het lichaam van de hommel is vooral fors t.o.v. de honingbij door de dikkere vacht (m.u.v. de beharing aan de onderkant van het achterlijf welke nodig is voor warmteafgifte bij het broeden). Deze vacht werkt als een deken, als een isolatielaag waardoor hommels anders dan honingbijen hun lichaamswarmte minder makkelijk kunnen verliezen. Bij het vliegen komt nog eens extra warmte vrij. Hierdoor kunnen hommels makkelijk oververhit raken.

Ten aanzien van het tegen de kou kunnen, ben ik het ook niet met je eens dat het forsere lichaam van de hommel in verhouding tot de honingbij hieraan debet is. Dit schrijft ing. Ch.C. Smeekens van de Ambrosiushoeve hierover in zijn boek: "Het telen van Hommels":
"Hommels hebben de voor het insektenrijk uitzonderlijke gave dat ze hun lichaamstemperatuur autonoom kunnen regelen. Door de vleugels te ontkoppelen en de vliegspieren in zijn vrij te zetten, kunnen ze hun borststuk tot boven de 35 graden Celsius verwarmen."

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: hommelhoning

Bericht door Romée van der Zee » ma 17 dec 2001, 20:35

Ik heb even geen tijd om het helemaal uit te schrijven.
Hommels halen geen water.
Over de temperatuurregeling door hommels kun je heel wat lezen in:
Hummeln, door Eberhard von Hagen, pag. 41 e.v..
R.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: hommelhoning

Bericht door Frans vanTongeren » di 18 dec 2001, 10:20

Dag kruidenvrouwtje/zonnemoeder/hommeldonna,

Even wat gehommeld op het internet.
Er is van alles op te vinden, maar of het wetenschappelijk verantwoord is?
Ik denk van niet!!!
--------------------------------------
In Nederland zijn 30 soorten hommels.
Over heel de wereld enkele honderden soorten.
In Australië zijn hommels ingevoerd voor de bestuiving van klaver.
*
Hommels kunnen, door middels van chemische processen, warmte ontwikkelen waardoor ze hun vliegspieren op de juiste temperatuur brengen. Ze zijn dus niet koudbloedig.
De dicht beharing helpt om de warmte vast te houden. Zo zijn ze in staat om bij lage temperaturen te vliegen in tegenstelling tot andere insecten. Vroeg in het voorjaar zien we bij temperaturen net boven 0° C al hommels op wilg en krokussen. Is het erg heet overdag, boven de 30° C dan vliegen hommels juist niet. Door de dichte beharing (alleen de onderkant is spaarzamer behaard) kunnen ze niet zo goed koelen en bij vliegen komt nog
meer warmte vrij die tot oververhitting zou kunnen leiden. Hommels komen daarom vooral in de gematigde streken voor en niet in de tropen. Hommels vliegen nog door terwijl het regent en ook bij harde wind die het vliegen en vooral ook het landen bemoeilijkt. Alleen op dagen dat de regen constant neervalt, blijven hommels in hun nest. Is het een kwartier droog geweest dan verschijnen de eerste hommels weer. Bij mist of zware ochtenddauw blijven hommels echter binnen.
*
Andere bijensoorten zijn een stuk kleiner. Ze hebben meestal ook niet zulke felgekleurde haren.
*
BioPol
Ook komt het voor dat, vooral onder zomerse omstandigheden, de temperatuur in het volk (te) hoog kan oplopen. Zeker in exportlanden langs de Middellandse zee. Om dit ook in de toekomst te voorkomen zijn rondom de doos meer ventilatiegaten gemaakt, en is weer als hoofdkleur voor wit gekozen (meer reflectie). Belangrijk is wel dat tocht door het volk zoveel mogelijk wordt voorkomen.
*
Hommels zijn dikker dan honingbijen, dus zwaarder.
*
Als je belangstelling hebt dan kun je je wenden tot Marie José Duchateau:
tel 2535435; e-mail M.J.H.M.Duchateau@bio.uu.nl
*
http://www.bio.uva.nl/WatIsNieuw/wn1999/wn5/hommel.html
(voor een draaiend hommeltje)

Marion Verspaandonk
Berichten:58
Lid geworden op:za 08 dec 2001, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hommelhoning

Bericht door Marion Verspaandonk » di 18 dec 2001, 16:52

Beste hommelaar Frans,

In je eerste mail schrijf je mij dat hommels beter tegen de hitte kunnen dan honingbijen. In je volgende mail maak je ingewikkelde berekeningen om dit aan te tonen. Nu ben je aan het hommelen op internet en rommel je een aantal voor mij bekende gegevens naar boven waaruit het tegenovergestelde blijkt nl dat hommels helemaal niet zo goed tegen hitte kunnen als jij in je eerste mail suggererde. Het is dus net, zoals ik je mailde en zoals Chr. Smeekens (wetenschapper bij de Ambrosiushoeve) in zijn boek schreef. Hommels zijn gevoelig voor hitte en halen volgens Romee geen water. Blijft staan mijn aanvankelijke vraag hoe koelen ze dan hun nest? Doen ze dit door water te verdampen uit de speciale opgeslagen dunne honing volgens het boek van Crane? Ik dacht Frans dat jij dit antwoord voor mij wel meteen uit je hoge hoed kon toveren. Het is een vraag die mij al jaren bezighoudt.
groetjes van het hommelvrouwtje



Edited by - marion Verspaandonk on 18/12/2001 18:17:25

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten