Honingprijzen in €

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:
Re: Honingprijzen in €

Bericht door Kees Overeem » do 10 jan 2002, 19:24

Hennie;
Even voor de goede orde: ik kan mijn honing meer dan genoeg kwijt! Toch vind ik dat ik de vrijheid moet hebben om deze prijzen te hanteren, ik doe het zeker niet om te concurreren tegen medeimkers en ik geloof ook dat ik er niemand mee tekort doe.
Zeker weet ik dat in Zwitserse natuurwinkels een potje woudhoning f. 25,- tot f.30,- kost en er ook voor verkocht wordt. Toch kun je Zwitsers niet met de krenterige Nederlanders vergelijken.
Van eieren beweer ik meer verstand te hebben dan jij en ik durf de stelling aan dat de huidige eieren kwalitatief even goed en vaak beter zijn dan 35 jaar geleden!!
Om nog even iets te prikkelen: (geen ruzie zoeken hoor) Heb jij wel eens een lezing van Lijftocht(jr) aangehoord? Gebruikten imkers 35 jaar geleden Apistan e.d.?
Nu wel! Bloeiden er 35 jaar geleden niet veel meer en meer soorten bloemen?
Hier bedoel ik mee dat je best een beetje voorzichtig moet zijn met euforische uitspraken over de kwaliteit van de hedendaagse honing.

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Jan Kruit » do 10 jan 2002, 21:57

Leuke discussie over die honing prijzen in Nederland.
Heb mij lang moeten bedapperen om ook mee te doen, maar ja waarvoor is dit forum.
De prijzen hier in de omgeving lagen zo rond de fl. 5,-- voor koolzaad-, linde- en de zgn. zomerhoning.
Toch wil ik graag even een annekdote vertellen over deze honing.
Voor enige jaren terug had ik een tekort aan honing. Wat doe je in z'n geval, je vraag bij je imkercollega's in de omgeving of ze nog iets over hebben. Dat bleek het geval bij een wat grotere imker. Hij bood zijn honing aan, in emmers, voor een prijs van fl. 8,--/kilogram. Dat was mij te veel als je bedenkt dat je de zaak nog moet oppotten en etiketteren en met de verkoopprijs van fl. 5,-- in mijn achterhoofd.
War schetst echter mijn verbazing toe ik enige weken later op een soort vrijmarkt, dezelfde imker achter een kraam zag staan en zijn honing te koop aanbood voor een prijs van fl. 10,--. Maar dan wel voor 3 potten.

Prijzen van honing zijn naar mijn idee een beetje afhankelijk van de vraag uit de omgeving. Ik ben het met Hennie eens dat je ook reclame moet maken voor je produkt. Je moet er zelf van overtuigd zijn dat je een goed product verkoopt. Dat ben ik zeker en de prijs die ik voor mijn honing in euro's bepaald heb is per pot van 450 gram (koolzaad-, linde- en zomerhoning) € 2.50 exclusief het statiegeld van 25 € cent.

Nog even als toevoeging. Ik heb de laatste jaren geen heide honing geoogst aangezien ik deze dracht niet meer bezoek. Wel heb ik getracht voor een aantal van mijn klanten wat heide honing aan te kopen en dat ook gedaan, maar als je dan over prijzen praat van fl. 10,00 / 450 gram zeggen ze al gauw van geef mij maar linde honing. Dus duidelijk geen markt hier in de omgeving.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl (vernieuwd op 20.12.2001)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Oude Essink » do 10 jan 2002, 22:38

Hoi Kees,
Het is al laat, dus kort even nog de eieren: ik laat mijn mening over de kwaliteit van eieren onmiddellijk varen als jij aan het woord bent daarover;
het gaat mij over de prijs van kwalitatief volwaardige producten en dan kwam ik vanmiddag in de supermarkt en zie, dat ik voor een oudewetse riks geen eierdoosje met 10 stuks kan kopen. De scharrel- tiengranen- boerderij enz.enz eieren zijn dan weer een stuk duurder. Hoe kom jij nu aan "met moeite" 8 cent?
je kunt ons niet met de groothandel vergelijken, Als de groothandel voor een goed ei 8 ct. krijgt en hetzelfde ei ligt voor 30 ct. in de winkel is daarmee toch ook iets mis!?!
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Oude Essink » vr 11 jan 2002, 18:04

Hallo Jan,
Bedankt voor je reactie; ik kan echt boos worden bij zo'n verhaal dat iemand jou verkoopt ( voor "wederverkoop", zoals dat heet) voor Fl. 8.- per kg. In een tijd dat de grooth.prijs nog op Fl.5.50 stond en dan zelf de markt en zijn collega's verzieken met fl. 10,= per drie potten; de prijs die die onbenul op mijn laatste markt ook hanteerde! Die man op mijn markt (Jammarkt Neede) verkocht echter niet veel, omdat zijn spullen er niet uitzagen, terwijl ikzelf en de vijf overige collega's redelijk gedraaid hebben met onze kwaliteisproducten tussen de zes en zeven gulden. Wij moeten onze klanten niet onderschatten! Vanochtend was ik even bij Kees Van Holland (Werkbij); hij verkoopt zijn klaver voor wederverkoop (emmertje dus) voor fl. 7.= per kg.
Zelf vraagt hij als detailhandel Fl. 6.50 aan de kraam en fl. 6,05 aan huis.
Redelijk toch! Laat die afzetters verr...
Afbeelding
Lieden die komen vertellen, dat ze bij de supermarkt al voor Fl. 3,= een pot kopen, ben ik geneigd te zeggen: "mevrouw, altijd doen; is veel goedkoper! en weet U wat nog goedkoper is? Gewone suiker!"

hennie oes

Afbeelding

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Kees van Gortel » vr 11 jan 2002, 19:25

Hoe kom jij nu aan "met moeite" 8 cent?
je kunt ons niet met de groothandel vergelijken, Als de groothandel voor een goed ei 8 ct. krijgt en hetzelfde ei ligt voor 30 ct. in de winkel is daarmee toch ook iets mis!?!

Afbeelding
Ja inderdaad. Blijkbaar is het tussen liggende proces van 1e leverancier naar detailhandel belangrijker dan de productie zelf, en gebeuren daar voor "het ei" hoogst belangrijke zaken, die veel geld kosten...
Wij blij dat we de Honing nog zelf mogen verkopen. Waar zouden we zijn als de honing naar pakstations moest??? Aan de andere kant is het voor te stellen dat zulke dingen gaan gebeuren als er meer malen mee geknoeid is en de consument daar last van gehad heeft.
Laten we zuinig zijn op het predikaat "Echte honing van de imker". Aansporingen om honing niet in haringemmers, muurpleister emmers etc. op te slaan moeten eigenlijk overbodig zijn.
Kees van Gortel

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Ria van den Berg » vr 11 jan 2002, 21:26

Kees van Gortel schrijft :
Waar zouden we zijn als de honing naar pakstations moest??? Aan de andere kant is het voor te stellen dat zulke dingen gaan gebeuren als er meer malen mee geknoeid is en de consument daar last van gehad heeft.

Onze honig gaat voor het merendeel naar een pakstation, het zou schitterend zijn als we de (bijna) ton, die we in 2001 hebben geproduceerd als rauwe honing konden verkopen. Het gevolg is, dat we "onze" honing in de supermarkt zien voor Cdn $ 4.29 per 454 gram (1 lb) terwijl wij er nog geen Cdn $ .80 voor kregen. Maar ..... de honingprijzen zijn omhoog, we hebben zelfs al van $ Cdn $ 1.08 gehoord op de particuliere markt. Wij leveren aan de Coop, die verkoopt het onder de merknaam Beemaid (een samenwerkingsverband met de Coop in Maniboba). Wij produceerden dit jaar alleen maar extra witte honing. Dit wordt gemengd met donkerder (hier goedkopere) honing. Als het vloeibaar wordt verkocht, wordt het kort verhit en gefiltreerd. Van ons zou dat niet hoeven, maar de Noordamerikaanse consument wil het liefst vloeibare honing uit een knijpflacon. Een deel wordt wel gecremed (klaverhoning doet dat bijna uit zichzelf). De coop heeft een goede naam en er wordt niet geknoeid. Des te verdrietiger is het, als Greenpeace in Duitsland de Canadese klaverhoning laat zien, zogenaamd vol met GMO stuifmeel en pesticiden. De onwetende consumenten geloven dat en daar gaat de verkoop naar (bijna) nul.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Both » vr 11 jan 2002, 22:14

Leuke discussie over die honing prijzen in Nederland.
Heb mij lang moeten bedapperen om ook mee te doen, maar ja waarvoor is dit forum.
De prijzen hier in de omgeving lagen zo rond de fl. 5,-- voor koolzaad-, linde- en de zgn. zomerhoning.
Toch wil ik graag even een annekdote vertellen over deze honing.
Voor enige jaren terug had ik een tekort aan honing. Wat doe je in z'n geval, je vraag bij je imkercollega's in de omgeving of ze nog iets over hebben. Dat bleek het geval bij een wat grotere imker. Hij bood zijn honing aan, in emmers, voor een prijs van fl. 8,--/kilogram. Dat was mij te veel als je bedenkt dat je de zaak nog moet oppotten en etiketteren en met de verkoopprijs van fl. 5,-- in mijn achterhoofd.
War schetst echter mijn verbazing toe ik enige weken later op een soort vrijmarkt, dezelfde imker achter een kraam zag staan en zijn honing te koop aanbood voor een prijs van fl. 10,--. Maar dan wel voor 3 potten.

Prijzen van honing zijn naar mijn idee een beetje afhankelijk van de vraag uit de omgeving. Ik ben het met Hennie eens dat je ook reclame moet maken voor je produkt. Je moet er zelf van overtuigd zijn dat je een goed product verkoopt. Dat ben ik zeker en de prijs die ik voor mijn honing in euro's bepaald heb is per pot van 450 gram (koolzaad-, linde- en zomerhoning) € 2.50 exclusief het statiegeld van 25 € cent.

Nog even als toevoeging. Ik heb de laatste jaren geen heide honing geoogst aangezien ik deze dracht niet meer bezoek. Wel heb ik getracht voor een aantal van mijn klanten wat heide honing aan te kopen en dat ook gedaan, maar als je dan over prijzen praat van fl. 10,00 / 450 gram zeggen ze al gauw van geef mij maar linde honing. Dus duidelijk geen markt hier in de omgeving.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl (vernieuwd op 20.12.2001)
Dit is de eerste keer dat ik reageer op een onderwerp, maar dit vind ik wel een leuke discussie.
Zelf heb ik mijn zomer/bloemen honing de laatste jaren verkocht voor f 5,00 per pot. Maar als ik in de vakantie op de Veluwe kom kan ik het niet laten om op de vele fietstochten die we dan maken bij elk bordje met "HONING TE KOOP" even te stoppen en een potje kopen.
De meesten verkochten toch ook wel rond de f 5,00 per pot.
Maar ik kreeg de kous de kop toen ik bij een imker in Sleen langss kwam.
Stond ik daar met mijn f. 5,00 in de hand.
Voor een potje overjarige heide honing f 13,50 en voor de zomerhoning f 8,50
Ik heb me niet laten kennen, maar toch schrok ik even en ik dacht ik doe het verkeert.
Bij ons komen in de zomer veel Duitser aan de kust. Waaronder ook een groten Imker ergens uit het Zwarte-Wout.
Hij (net als ik op vakantie)kocht een potje bij mij voor f 5,00
Hij kwam de volgende dag terug, hij zegt jullie zijn hier gek, je bent veels te goedkoop met je handel.
Bij ons betaal je voor zulke honing overal tussen de 9 en 10 mark per pot van 500 gram.
Dus heb ik toch ook maar gevraagd heb je soms nog een gulde in je zak.
Dus u begrijpt het al, ik ben toen ook over gegaan naar f 6,00.
Ik had er nog 600 zitten dus dat is toch weer mooi meegenomen.
Dus kom je deze zomer naar Ouddorp, steek dan € 2,75 in je zak en we steken gelijk over.

Groetjes en veel sucses met deze leuke discussie

T. Both
Ouddorp aan zee

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Ed Pieterse » vr 11 jan 2002, 23:51

Hallo Kees,
Eindelijk iemand, die beweert dat hij verstand heeft van eieren. Perfect!!
Mag ik je wat vragen Kees?
In de supermarkt zie je eieren van 4-granen en scharreleieren enz..
Nu geloof ik daar niet zo in, want je proeft niet aan een ei (volgens mij) hoeveel granen die kip heeft gegeten. En een scharrelei is juist slechter als een ei uit de legbatterij. Want als de kip vrij rond scharrelt eet hij ook dingen, die zij beter kan laten liggen (zeker van de mesthoop).
Het is weer eens niet over bijen, maar ik ben daar nu zo nieuwgierig (wantrouwig) naar. Vertel daar eens iets over Kees, want dat zou iedereen toch moeten weten.
Ed Pieterse

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Kees van Gortel » za 12 jan 2002, 19:17

Ach, het vervelende is dat die naam "scharrelei" meer iets zegt over het welzijn van de kip dan de kwaliteit van het ei. Scharrel kippen hebben ruimte om te hippen maximaal 7 per m2!!!
Dan de gras eieren; dat zijn pas eieren...

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Kees Overeem » zo 13 jan 2002, 11:45

Inderdaad is het zo dat je meer betaalt voor een ei naargelang de legkip meer ruimte heeft. Veel de consumenten willen ook graag met iets meer geld hun geweten sussen omdat ze het idee hebben dat ze meewerken aan een beter dierenwelzijn.
De hedendaagse voeding van kippen is zo goed dat de consumptiekwaliteit en de (objectieve) smaak van batterij-eieren even goed is als uit de andere systemen.
Toch vind ik dat de batterijen moeten worden afgeschaft omdat het voor de kippen ondingen zijn. Consumenten (en vooral de overheid) moeten wel bedenken dat ze zelf de oorzaak zijn van het huisvesten van kippen op batterijen.
Nog twee voorbeelden die aantonen dat wij imkers met thuisverkoop goed af zijn:
Een kennis van me krijgt voor zijn gras-vrijland-eieren 8 eurocent, terwijl ze twee dagen later in een Duitse winkel liggen voor 24 eurocent.
Mijn broer beurde eind vorig jaar voor 4 superkwaliteit vleesstieren f. 6,50 per kilo (kostprijs f. 9,-) maar heeft u gezien dat de prijzen van de luxe vleessoorten bij de slager lager werden het afgelopen jaar?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten