Stuifmeel en honing

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
beehameuph
Berichten:63
Lid geworden op:za 10 mei 2003, 18:35
Locatie:Sweden
Contacteer:
Stuifmeel en honing

Bericht door beehameuph » di 17 jun 2003, 13:12

Bij observatie blijken onze bijen met drie soorten stuifmeel thuis te komen: licht geel, donker geel en wittig. De gele kleuren zijn daarbij het sterkst vertegenwoordigd. Wat ik kan herkennen aan planten/bloemen in onze omgeving zijn paardebloemen, wat boterbloemen en witte klaver (met scherp blad).
De witte klaver is volgens mij nu het grootst in aantal en ook dichterbij te vinden dan de andere twee. Geeft witte klaver ook stuifmeel met witte kleur? Als dat zo is, dan vraag ik me af waarom de bijen toch geel stuifmeel bij zich hebben van planten die verder weg staan en vooral meer verspreid zijn.....
Kan iemand vertellen welke kleur stuifmeel witte klaver afgeeft? En: welke kleuren honing komt er van 1- de paardebloem, 2- de boterbloem en 3-de witte klaver?

Vast bedankt,
'Ron van Mierlo

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel en honing

Bericht door Els Kleijnendorst » di 17 jun 2003, 21:13

Ron, in de kolom links onder gidsen vind je een drachtplantengids. Daarin worden heel veel planten vermeld met o.a. de kleur stuifmeel die de betreffende plant heeft.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Stuifmeel en honing

Bericht door dickvanleeuwen » di 17 jun 2003, 23:07

Geweldig, dit wist ik ook nog niet!!!

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Stuifmeel en honing

Bericht door jaap » di 17 jun 2003, 23:44

bijen die thuis komen met slechts 3 soorten stuifmeel duit op een tekort aan variatie van stuifmeel. de imker kan proberen door aan plant en zaaien van diferse bomen en planten de habitat van zijn omgeving te verbeteren. ps dit valt niet mee. jaap jager TEXEL.

jager

beehameuph
Berichten:63
Lid geworden op:za 10 mei 2003, 18:35
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Stuifmeel en honing

Bericht door beehameuph » wo 18 jun 2003, 12:57

Els en anderen bedankt voor de reakties.

Ik zal de lijst bekijken!
Wat betreft de varieteit....direkt naast ons is een veld met klaver, dus ik neem aan dat de bijen dat ook niet links laten liggen als het zo dichtbij is en in overvloed. De bijen zullen vast niet naar mij luisteren om naar andere bloemen te zoeken...daar moet de natuur maar z'n loop hebben lijkt mij. Of onze bijen inderdaad klaver binnenhalen kan ik (nog) niet zeggen..eerst die gids met drachtplanten maar een bekijken en vergelijken met de genoemde stuifmeel kleuren.
In de omtrek en onze tuin is genoeg anders te vinden, zoals appel, kers, klaproos, aarbei, bessen en ga zo nog maar even door, maar dat kan niet op tegen de velden rondom die meest paardebloem, klaver en boterbloemen laten zien (op dit moment).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Stuifmeel en honing

Bericht door wilde » wo 18 jun 2003, 13:20

Ron, als het zo´n rijke dracht is als je zegt, zullen er geen bijen op boterbloem vliegen. Die geeft alleen wat stuifmeel. Als er niet veel anders meer is, zie ik er bij mij wel eens een enkele bij op vliegen. Het ziet er leuk uit, maar de bijen worden er niet enthousiast over. De klaver is leuk, maar erg temperatuur gebonden. Bijna alle klavers geven pas nectar in rendabele hoeveelheden bij temperaturen van ruim boven de 20 graden C. Hoe is dat in Zweden? En heb je het dan over steenklaver (lage kleine witte)? Die zijn bij warm weer zeer goed en geven grauw/groen/bruin stuifmeel (ongeveer de kleur van de balk ´ONDERWERP WEERGAVE´ op dit forum.

In de zomer sta ik op luzerne en dat is hetzelfde probleem. Pas bij 25 graden, veel bloemen en niet te droog weer is het de moeite waard.

Groeten, Albert

beehameuph
Berichten:63
Lid geworden op:za 10 mei 2003, 18:35
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Stuifmeel en honing

Bericht door beehameuph » wo 18 jun 2003, 17:12

Albert:
In Zweden kan het best warm zijn en in ons gebied soms zelfs warmer dan in Nederland. Ook uit het verleden kan ik me herinneren dat als we in de zomer op vakantie gingen naar Zweden het bijna altijd beter en warmer weer was dan in Nederland. In dit voorjaar hadden we zelfs al dagen met 25 graden C, nu ook, hoewel niet konstant.
De witte klaver die onze buurman op zijn land heeft is niet de lage soort maar die met het zogenaamde scherpe blad (Trifolium repens). De bloemen bekijkend, kan ik me in ieder geval voorstellen dat de insekten een behoorlijke klus hebben om een lading nektar bij al die smalle bloemblaadjes weg te halen.
Nu naar huis om m'n nieuwste volk dat gisteren kwam en in de Svea kast zit nog eens te bekijken.

Ron van Mierlo

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Stuifmeel en honing

Bericht door wilde » wo 18 jun 2003, 19:05

Ron de T. repens is meen ik de gewone witte klaver, die bij ons wel steenklaver wordt genoemd. De boeren verbouwen echter een veredelde vorm van deze klaver als voeder en groenbemester. De hele plant is veel grover dan de wilde soort. De bijen vliegen er maar matig op bij mijn weten. Zie jij er wel bijen op vliegen? Die soort klaver lijkt meer op de rode klaver, waarvoor een langere tong nodig is, die hommels wél hebben.
Voor de drogerij wordt de luzerne verbouwd, die enkele jaren blijft staan. Voorafgaand werd vroeger soms een andere klaver meegezaaid, die na eenmaal maaien verdween. Die noemt men hier Alexandrijnse klaver. Deze bloeit ook met witte bolletjes als de witte klaver, maar is ongeveer 50 cm hoog en lijkt van vorm op luzerne. Het was een geweldige bijenplant en een zeer geurig gewas. Tegenwoordig zijn er luzernerassen die direct worden gezaaid zonder bijmengsel. Dat bijmengsel was bedoeld voor de massa en beschutting van de luzerne. Als die goed aangeslagen is overheerst deze en verdwijnen na de eerste maaibeurt de andere klavers.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast