Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 21 feb 2009, 21:31

Roger zou je aub ook op mijn punten in willen gaan?

JP

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door marc » zo 22 feb 2009, 01:28

Hoi Roger, dat een imker zelf een potje gefraudeerde honing in Gent laat onderzoeken lijkt me straf. Ben je daar goed over ingelicht ? Het lijkt me dan eerder een grap tussen imkers.
Wat wel al verscheidene keren is gebeurd is dat het voedselagentschap, dat LUKRAAK controles doet bij imkers thuis, gedurende HET GANSE JAAR en in HEEL HET LAND, erop uit komt. Zo hoort het te gebeuren en niet imkers die zelf wat binnenbrengen.
Ook het voedselagentschap doet de nodige analyses en heeft op het eind van het jaar een goed overzicht van wat er allemaal in de gecontroleerde honingpotten van de imkers zit. Laat hen daar jaarlijks een rapport van uitbrengen, dat zegt veel meer dan wat Gent doet.
In tijden van bijennood hoeft er echt geen subsidiegeld onzinnig weggegooid te worden.
In de volksmond wordt het volledige subsidieproject dikwijls 'het honingproject' genoemd maar in de realiteit is de honinganalyse een apart gesubsidieerd deel en staat los van het overlarfproject.
Wel een deel dat een heel grote hap uit de subsidie wegpakt.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door de vos roger » zo 22 feb 2009, 08:59

Wat is er bijvoorbeeld op tegen om een deel (de helft?) van de monsters willekeurig te nemen bij publieke verkooppunten van de plaatselijek imker. Maar dan wel door een 'onafhankelijke' persoon gekozen. Juist deze honing komt bij de mensen terecht. Dit zegt natuurlijk veel meer over de overall kwaliteit van imkerhoning en de kwaliteit van (door de imker) ingediende honing. Dit zou jaarlijks kunnen rouleren: elk jaar weer ander imekrs. Imkerverenigingen in geheel Vlaanderen zouden op een dergelijke verandering kunnen aandringen! j.Pieter

Jelte ik heb daar niets op tegen,integendeel,doe maar zou ik zeggen!
Het kan alleen de ernstige imkers ten goede komen.
Maar wie gaat die onafhankelijke persoon vergoeden?
Inspecteurs van het F.A.V.V. doen trouwens reeds zulke controles bij imkers.Om deze reden hebben ook heel wat imkers hun uitgangsbordje HONING TE KOOP verwijderd omdat ze schrik hebben voor zulke controles.
groetjes




roger

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door de vos roger » zo 22 feb 2009, 09:11

Hoi Roger, dat een imker zelf een potje gefraudeerde honing in Gent laat onderzoeken lijkt me straf. Ben je daar goed over ingelicht ? Het lijkt me dan eerder een grap tussen imkers.Marc

Daar ben ik zéér goed over ingelicht Marc,want deze persoon was iemand uit "mijn" vereniging.Dit voorval is wel reeds acht jaar geleden gebeurd.Hij deed dat trouwens ter goeder trouw omdat zijn honingopbrengst niet voldeed om al zijn klanten te bevoorraden.
Je verwacht toch als je in een bijenwinkel imkershoning aankoopt dat deze in orde is met alle voorschriften.
Als je zou weten hoeveel imkers er zijn die hun honing gaan halen in zulke bijenwinkels en deze verder verkopen als hun eigen honing met een grote winstmarge.

groetjes

roger

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door marc » zo 22 feb 2009, 10:22

Ja Roger alles kan dus blijkbaar.
Ik weet niet wat je bedoeld met mank lopen van het honingproject Marc

Ik zocht de gepubliceerde gegevens nog eens op van onze vriend Ghislain De Roeck uit 2006 i.v.m. de subsidieverdeling.
Van de Europese en Belgische steun ging er in de jaren 1998-2004 maar liefst 185726 euro naar dat Gents honingonderzoek. Ik ken de huidige bedragen niet maar ze hebben altijd geklaagd dat dit nog te weinig was, het zou wel eens kunnen dat het vandaag nog meer is.
Dat is nu dus al meer dan 10 jaar bezig! Eens dat je slaagt in je lobbywerk om onderzoeksgeld naar je toe te trekken, zit je bij ons dus op rozen, niemand die deze zaken daarna nog kritisch bekijkt of jaarlijks evalueert.
Jaarlijks een rapport in een lezing komen voorstellen (bv. op het Vlaams imkercongres), daarvan wat publiceren en verder de contacten met de top van de Vlaamse imkerwereld goed onderhouden is hun garantie voor weer een nieuw jaar subsidie. Ook je gedrukt attest aan de muur komt van dat subsidiegeld, ze weten dus ook de trots van de imker zelf goed te bespelen.

Er worden slechts maximaal 200 stalen per jaar onderzocht, die de imker zelf mag uitkiezen en zelf mag binnen brengen en dus veelal uit een beperkt gebied rondom het Gentse komt.
Dat daar dan zwaarwichtige conclusies over de Belgische honingsituatie worden uit getrokken, dat noem ik een mank lopend systeem waarvan het nut mij volkomen ontgaat.
Ik blijf erbij : zeer kostbaar weggegooid geld waar nuttiger dingen mee konden gebeuren.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door de vos roger » zo 22 feb 2009, 12:46

Marc bij deze ben je dan uitgenodigd op het symposium dat deze zomer(juiste datum wordt nog medegedeeld later) zal doorgaan in de omgeving van Gent(waarschijnlijk te ver voor u) waar de opsteller van dit rapport 10 jaar honingonderzoek zijn bevindingen komt uitleggen.
Aan u dan om daar aanwezig te zijn en te zeggen dat alles weggegooid geld is.
groetjes


roger

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door jjmvaningen » zo 22 feb 2009, 13:04

marc schreef:
Wat wel al verscheidene keren is gebeurd is dat het voedselagentschap, dat LUKRAAK controles doet bij imkers thuis, gedurende HET GANSE JAAR en in HEEL HET LAND, erop uit komt. Zo hoort het te gebeuren en niet imkers die zelf wat binnenbrengen. Ook het voedselagentschap doet de nodige analyses en heeft op het eind van het jaar een goed overzicht van wat er allemaal in de gecontroleerde honingpotten van de imkers zit.


Deze werkwijze komt overeen met de werkwijze in NL (VWA, voedsel en warenautoriteit), behalve dan dat er geen (bruikbaar) overzicht wordt gemaakt aan het einde v/h jaar (althank ik heb het niet kunnen traceren). Wat wel tot op heden jammer is dat de bezochte ymkers alleen bericht krijgen als het foute boel is.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door marc » zo 22 feb 2009, 14:04

Roger ik snap niet dat jij als verenigingsman niet weet wat in gans het land over dat honingproject gedacht wordt, het is absoluut niet mijn visie, velen vinden het waardeloos. Blijkbaar wordt er in de omgeving van Gent anders over gedacht en pakken de imkers daar de aangeboden kans om een gemakkelijk verkregen attest in hun verkoopruimte te kunnen hangen.

Ik rij jaarlijks 20000 km voor de bijen, maar 150 km is me inderdaad te ver om te horen wat er in de 'uitgezochte' honingpotten zit van enkele imkers in Gent en omstreken.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door A.A. Staals » zo 22 feb 2009, 14:20

marc schreef:
Ik rij jaarlijks 20000 km voor de bijen,

Zijn die dan zo hulpbehoevend? :D
ad staals

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door A.A. Staals » zo 22 feb 2009, 16:17

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Het analyseren van dergelijke monsters is idd redelijk prijzig . Hier ligt nog een te ontginnen terrein.

Ook ik denk dat Marc wel wat te negatief is.

PS JP zijn varroa tolerante bijtjes. Nog tips?


Dit soort analyses is prijzig, dat klopt. Maar zij kennen ook grenzen. Men zoekt meestal naar stoffen die te verwachten zijn, het is ondoenlijk om op alle mogelijke stoffen te zoeken. Daarom ben ik het met Marc eens dat het weinig/geen zin heeft AANGEBODEN monsters te onderzoeken.(voorbeeld: zijn er in de afgelopen jaren nog monsters, heide honing, onderzocht op radio-activiteit?) Ook draagt dit soort onderzoek niet bij aan meer kennis van zaken of verhoging van kwaliteit.
PS Dit geloof je toch zelf niet? Tip: Op tijd bestrijden.
ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten