Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door marc » zo 22 feb 2009, 20:22

Zijn die dan zo hulpbehoevend ?

Inderdaad [:)], het heeft ook met de nieuwe kasten te maken natuurlijk.

Die honingattesten zijn voor heel veel honinghandelaars van goudwaarde. Zr worden in veel gevallen gebruikt als een soort kwaliteitscertificaat om hun klanten te misleiden. Daarom is die huidige regeling van het honingproject voor sommigen zo 'goed'. Een eerlijk imker heeft geen kwaliteitsattest van zijn honing nodig. Ik zie die attesten het meest opduiken bij oneerlijke imkers en malafide honingverkopers die wat te verbergen hebben.

In het Limburgse zijn we ze vorig jaar op 2 plaatsen tegen gekomen :
- een Vlaams handelaar die de weekmarkten doet had op 1 van zijn opengeklapte wagenpanelen een mooi ingekaderd en voor iedere voorbijganger goed zichtbaar, honingattest hangen.
We stelden ons toen met enkele imkers vragen over zijn 'eigen eerste honing van het jaar' die hij aanbood in de eerste week van april, terwijl er nog geen kersenbloesem bloeide.
Het was een bruinachtige taaie 'honing' zonder veel smaak. Wij waren er unaniem over : wintersiroop !
- in een natuurvoedingzaak bezuiden van Hasselt hangt er ook een attest boven de honingafdeling. Het rare is daar dat ze er een 15-tal honingsoorten aanbieden van over de ganse wereld, blijkbaar in grote vaten ingevoerd en voorzien van een eigen (niet reglementair) etiket met de naam van de zaak en verder enkel de soort honing.
Een begeleidend kaartje legt uit waarvoor dat soort honing allemaal goed is. Ze zijn zelf geen imker.

Of het geval uit Roger's vereniging : iemand die mensen bedriegt door buitenlandse honing bij te mengen en te verkopen onder eigen honingetiket, en er op gebrand is om dat attest vast te krijgen om het toch maar te laten over komen dat hij het eerlijk speelt. Ik ken nog imkers die zelf maar een paar bijenkasten hebben (voor het oog van de klant) en toch zoveel honing verkopen alsof ze er 50 staan hadden.
En dan maar zeggen dat honing van de imker toch van een heel andere kwaliteit is dan de winkelhoning, men heeft toch een attest !

De mensen van de Gentse unief die lobbyen om onderzoeksgelden binnen te rijven weten dat maar al te goed, maar op dat niveau gelden andere waarden.
Als er dan samen met de bond een win-win situatie kan bedisseld worden, krijgt het honingproject snel vaste vorm :
'Bezorg ons de subsidie om de studies te doen, wij zullen jullie gemakkelijk aan attesten helpen, je mag zelf uitkiezen welk potje honing je binnen brengt'. En dat is nu dus al 10 jaar bezig en geen haan die ernaar kraait.
De honingstudie heeft in deze opzet geen enkele waarde en het zo gemakkelijk uitdelen van die attesten heeft verregaande gevolgen en doet het imago van de imker geen goed. Sommigen verrijken zich eraan maar voor de bijenwereld is het een los-los situatie.

Analyse van 10 jaar honingproject in België : kostprijs dicht bij de 400000 euro !

Waarvoor waren die subsidiegelden ook alweer bedoeld ?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 feb 2009, 20:28

PS Dit geloof je toch zelf niet? Tip: Op tijd bestrijden.


Ad, sloeg dit op mijn varroa tolerante bijtjes???

jp

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door A.A. Staals » zo 22 feb 2009, 22:18

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ad, sloeg dit op mijn varroa tolerante bijtjes???



Ja zeker.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 feb 2009, 22:28

Helaas voor jou, want ik geloof al een behoorlijke tijd in dit fenomeen. Ook uit andere landen komen steeds meer bewijzen dat Europese honingbijen en varroa langere tijd in symbiose met elkaar samenleven. Symbiose, (roep het eens luid als je in je eentje in de kamer zit; zo'n mooi woord) wie wil dat nou niet!!!!

JP

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 23 feb 2009, 19:13

JP en Ad, hou je aan het onderwerp van de Topic, nl HONINGANALYSE!.

Volgens mij heeft Marc zojuist een berichtje verwijderd met de vraag hoe het in Nederland gaat met de honinganalyse.
Maar zelf deze topic geplaatst dus gaan we er maar even mee door!
Voor zover mij bekend doet de VWA( straks samen met AID, of net andersom)steekproefgewijs aankoop bij imkers, maar ook bij verkooppunten. Ze kopen dan een of meerdere potten honing en rekenen deze normaal af.
De controle betreft dan alleen of het product voldoet aan het honingbesluit, zoals etiketering, gewicht e.d.
Echt onderzoeken op stoffen doet men niet en bericht wordt alleen gegeven als er iets niet volgens de regeltjes is.
Een enkele keer doet VWA wat meer onderzoek zoals twee jaar terug mbt Jacobskruiskruit en dan zoekt men specifiek naar bepaalde stoffen.
De honingkeuringen zoals die zijn vastgelegd door de commisie is iets wat op geheel vrijwillige basis plaats vindt, en ook lang niet overal, alleen door en bij aktieve verenigingen die dan een honingkeuring organiseren.
Wel is de presentatie van honing de laatste jaren verbeterd. Kwam je ca 10 jaar terug nog alle soorten en maten glaspotten tegen, dat is nu bijna niet meer te vinden.
M.b.t. de kwaliteit van onze honing zijn de honingkeuringen slechts een Organoleptische keuring, en niet op kwalitatieve inhoud.
Er is wel voorgesteld aan de commissie, om tijdens de honingkeuring ook te testen op het enzym Glucoseoxidase wat een relatief eenvoudige meting is en een indicatie van de kwaliteit.
Hierbij verwijs ik naar een door mij samengesteld artikel met omschrijving van de werkzaamheden en handelingen n.a.v. de honingkeuring afgelopen studiedag te Beilen.
http://www.bitsandbees.nl/enzymglucoseoxidase.htm
Ook uiteraard via mijn webstee te vinden.
Tevens bied ik hierbij aan, de mogelijkheid om voor alle imkers de honing te meten op het enzym glucoseoxidase.
Hiertoe kan je mij een beemail sturen waarna ik je de voorwaarden voor meting toestuur.
Op die manier leveren wij ook ons steentje bij voor een (nog)betere kwaliteit van onze honing.

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 feb 2009, 19:33

Ondanks de kritiek van Marc op het 'Belgische systeem', is het in Belgie dus 10 keer beter geregeld dan in Nederland. Amai!

JP

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door Ruinerweg » ma 23 feb 2009, 19:33

Degelijk stuk werk Gerard!

Groeten,

Roel

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Resultaten van 10 jaar Vlaamse honinganalyses

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 23 feb 2009, 21:27

Gerard,

complimenten voor jouw tekst over glucoseoxidase.

(en ik was al jaloers dat alle studiedagen van de NBV altijd in het oosten van het land gegeven worden, maar nu nog meer. Niet doenlijk om ze dan vanuit west Nederland te bezoeken)

mvrgr,
Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten