Bijengif.

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Walter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 02 jan 2006, 11:46
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bijengif.

Bericht door Walter » wo 16 sep 2009, 20:11

Weet er iemand hoe je bijengif kan oogsten of winnen. Bestaat hierover enige vakliteratuur?

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bijengif.

Bericht door LWPisa » do 17 sep 2009, 09:22

Voor kleine hoeveelheden pak je een bij, die steekt haar angel uit en dan zit er meestal een druppel gif aan de angel. Je doopt de bij in water/zoutoplossing/alcohol waardoor het gif er af spoelt.

Voor grotere hoeveelheden maakt men gebruik van platen onder spanning waarbij de bijen door "electrocutie" hun gif loslaten.
Op het internet staan wel schematische set-ups en mogelijk zijn ze ook te koop...in het Frans of Duits zoeken met google.

http://www.bee-hexagon.net/files/file/f ... t_2009.pdf

Je zou het kunnen proberen met een elektrische vliegenmepper, die werkt met hetzelfde principe.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Bijengif.

Bericht door O Peatey » ma 25 jan 2010, 13:44

Ik ben vanf april bezig met bijensteektherapie bij mijn vrouw; zij heeft MS. Sinds die tijd heb ik ook een volk in de tuin staan.
Tot nu toe kon ik de bijtjes vrij makkelijk met een warm jampotje en enkele druppels honing op de opening in de dekplank naar buiten lokken. Ik ving op die manier 3x per week 20 bijen.

Sinds vorige week echter lukt het niet meer. Ze zitten wel bovenin maar laten zich niet meer verleiden om het potje in te lopen.Ik houd het potje warm met een handschoen, maar laat wel wat open zodat ze op het licht af kunnen komen.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee, heeft een andere en betere methode of weet iemand die dat wel heeft?

Antwoorden worden zeer gewaardeerd omdat nu de therapie onderbroken is.
Ongetwijfeld zullen ook een aantal van jullie gruwen bij het idee van het telkens moeten storen van het volk door de kast open te maken in de winterperiode; maar het is voor een goed doel ....

Pieter

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Bijengif.

Bericht door macwlem » ma 25 jan 2010, 14:41

Pieter,

Even een eerste gedachte: ik moet denken aan de vroegere "achterbehandelingskasten", daarbij stonden de kasten veelal binnen in een (warmere) ruimte en de vliegplank stond voor een opening in de muur. Je ziet dit soort principes nog wel in Zwitserland, Google maar eens op "bienenhaus" onder images en je zal zien wat ik bedoel.

Wellicht heb je een tuinhuisje en kun je zoiets soortgelijks doen met je huidige kast. Middels het plaatsen van bijenvlucht bovenin de deksel zou je dan met je potje kunnen proberen of het lukt wat bijen te lokken.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijengif.

Bericht door m.kolsters. » ma 25 jan 2010, 15:52

Dag Peter je moet meer kasten aanzetten,ik heb ook een paar keer bijen moeten hebben voor het zelfde doel.
Maar als je te veel bijen uit een kast haald dan kunnen ze het broed niet warm houden en komen ze niet naar boven.
Zaag een gat in de dekplank van 10cm. en zet er een glazen pot op met voederdeeg dan lopen de bijen er zo in.
Ook heb ik een boek uit de V.S. met beschrijving van deze therapie,deze mensen moesten telkens bijen hebben.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Bijengif.

Bericht door O Peatey » ma 25 jan 2010, 17:14

Bedankt voor de tips.
Ik heb helaas maar 1 volk maar wil er uiteraard meer hebben. Ik al 2 nieuwe kasten klaar staan en wil er nog 2 maken.
Helaas heb ik geen tuinhuisje waarin ik ze kan plaatsen. Ja, ik ken de Zwitserse kasten goed. We waren daar van de zomer en hebben contact gezocht met de voorzitter van de regionale bijenvereninging in Visp. Deze meneeer heeftr ons wekelijks voorzien van een potje bijen, grandioos.
Tinus, kun je mij de titel, auteur en indien mogelijk het ISBN-nummer geven van het Amerikaanse boek? Ik ben zeer geinteresseerd.
Alvast bedankt allemaal,
Pieter

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijengif.

Bericht door A.A. Staals » ma 25 jan 2010, 17:22

Bijen "oogsten" voor api-therapie:
Gewoon kast open maken, buitenste raam bijen er uit nemen en wat bijen er afpakken of vegen. Wat moet dat moet.
Handig is het om voor dit doel een aantal Kirchainers in te winteren bevat indien goed vol ongeveer 1200 bijen.

ad staals

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Bijengif.

Bericht door O Peatey » ma 25 jan 2010, 18:13

Kunnen de bijen zich goed op temperatuur houden in zo'n kleine behuizing?
Dit lijkt me ook een idee om tijdens de vakantie een voorraadje mee te nemen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Pieter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten