keiharde honing

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

keiharde honing

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 23 jun 2001, 14:44

Elke zaterdag werk in De Vishandel, naast buurman Boek. Buurman en buurvrouw Boek heten eigenlijk Franke Atsma en Anneke Jager. Deze laatste genoemde is de dochter van Pieterput. Samen met buurman Boek runt ze een hele mooie boekenhandel.Vandaar Boek! Zo zie je maar weer dat soms de wereld heel klein is. Maar dit als even als zijstapje.
Toch verlaat ik de viswinkel niet, want ik had aan de broer van mijn baas een potje honing verkocht. En vandaag kreeg ik te horen van de vrouw van mijn baas, die overigens ook in de winkel werkt dat haar zwager had gezegd dat hij keikarde honing moest eten. Ik baalde hier nogal van. Mijn baas heeft hem even gebeld en gezegd dat die imker van de honingboerderij een vraag had. Nou van die honingboederij bedoelde hij natuurlijk als een grapje. Vervolgens heb ik hem uitgelegd dat honing een natuurproduct was en vervolgens kon kristaliseren en dat er veel verschil zit tussen soorten honing. Door even de honing te verwarmen in een pannetje met water wordt het weer zacht. Het zal alleen wel een knoeiboel worden, want mijn inktjetstickeretiketten kunnen nou eenmaal niet over water!
Gelukkig zei hij dat zijn klacht niet negatief bedoeld was, maar hij gewoonweg nieuwsgierig was hoe het nu precies zat!
Maar waar ik van baal is dat die honing keihard is geworden, zoals hij zegt.(Hoe hard keihard is weet ik niet en ik die resterende honing ook niet meer gezien en ik heb tevens niks zelf bewaard zodat ik zelf kon kijken hoe de stand van zaken was.
Maar hoe kan dit nou? Ik heb toch elk dag geroerd (met een mixer, omdat het niet een hele grote hoeveelheid was) De eerste drie dagen 1 keer per dag en vervolgens de laatste twee dagen ongeveer drie keer per dag. Op het einde dat ik de honing oppotte had ik een mooie fijngekristaliseerde smeuige honing. Hoe kan die nou toch in zo'n korte tijd hard zijn geworden. Had ik de honing misschien moeten verwarmen??
J.P.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: keiharde honing

Bericht door Frans vanTongeren » zo 24 jun 2001, 14:47

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 24-06-2001 07:00
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Jelte Pieter,
Ken je deze tekst nog?
*
- De tweede emmer heb ik ge~ent MET EEN POTJE (450 g.)KLAVERHONING en heb die emmer drie keer per dag geroerd. Daardoor kristalliseert de honing uit met fijne kristallen en wordt dan geen 'BIJLTJESHONING'.
Als de stok recht in het midden van de emmer blijft staan, ga ik potjes vullen.(vanavond dus).
De derde emmer moet nog even wachten. -
*
Klaverhoning (de 'enthoning') heeft de fijnste kristallen.
Alle honing is een oververzadigde suikeroplossing en wil op korte termijn(druivensuiker) of lange termijn (fruitsuiker) uitkristalliseren. Als dit proces gaat opstarten, moet je de honing homogeniseren. Dat doe jij ook door te roeren. Door die pot klaverhoning in de emmer leeg te gieten, bied je fijne klaverkristallen aan en die kristallen krijgen geen kans om uit te groeien tot betonharde klompen.
Desondanks..wordt voorjaarshoning nooit fluweelzacht!
Deze honing is bij mij op de lange duur ook nooit vrij van 'kaarsvetverschijnselen'.
Maar ja...misschien is er iemand die voorjaarshoning vrij van 'krimp'weet te houden!
(J.P., bedankt voor je 'levendige' stukjes)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: keiharde honing

Bericht door Oude Essink » zo 24 jun 2001, 14:47

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 24-06-2001 18:13
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Jelte Pieter,
Welke honingsoort was dat? Koolzaad biedt een honing die relatief zeer veel glucose bevat en daarom snel en met grote kristallen
kritaliseert; zonder toevoegen van klaver (kristaliseert met zeer fijne kristallen)is de koolzaad niet smeuïg te krijgen (een pot
klaver op plm. 7 kg koolzaad is genoeg). roeren doe je handig met een RVS spiraalstaaf (plm.50,-) op de boormachine.
Naar mijn ervaring wordt ook fruitbloesemhoning redelijk hard; ook daar dus klaver toevoegen.
Verwarmen van de honing (niet hoger dan 50 gr. anders verniel je de eiwitten!) levert welliswaar weer vloeibare honing op, maar weldra kristaliseert deze opnieuw met dezelfde stijfheid die voor de honing geeigend is.
Je kunt zonder jokken je klanten melden, dat waneer zij bloemenhoning gekocht hebben die zelfs na jaren niet kristaliseert, deze honing dusdanig is verhit dat alle eiwitten vernietigd zijn en dat deze gecaramelliseerde
honing eerder slecht dan goed is vanuit oogpunt gezondheid.
hart.groet
hennie oes

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: keiharde honing

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 jun 2001, 14:47

Jelte Pieter Dijkstra
Deelnemer
Deelnemer # 110
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 24-06-2001 22:16
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Hennie,
Je schreef: Welke honingsoort was dat?
J.P.: Het was voorjaarshoning. Er zat een groot aandeel paardebloemhoning in en wat van blauwe bes. Trouwens vorig jaar bijna op dezelfde standplaats ongeveer dezelfde honing geslingerd, maar die was toch iets anders van kwaliteit. Toen heb ik het helemaal niet geroerd en het ging pas na lange tijd echt kristaliseren. De honing bleef vrij lang zacht.

Je schreef: Koolzaad biedt een honing die relatief zeer veel glucose bevat en daarom snel en met grote kristallen
kritaliseert; zonder toevoegen van klaver (kristaliseert met zeer fijne kristallen)is de koolzaad niet smeuïg te krijgen (een pot
klaver op plm. 7 kg koolzaad is genoeg). roeren doe je handig met een RVS spiraalstaaf (plm.50,-) op de boormachine.
Ik heb nu zo'n staaf en ga daarmee bij de volgende oogst ook aan de slag. Mijn opa slingerde altijd koolzaadhoning en deze werd inderdaad ook altijd wel wat hard, verkocht vrij gauw de honing en dus nog hele zachte honing.
Maar gezien ik nu drie volken op de zwarte mosterd heb staan en deze honing vrijwel gelijk is aan koolzaadhoning zal ik jullie advies, dat van Frans en van jou Hennie opvolgen. Ik moet binnenkort maar even zien waar ik een potje echte klaverhoning kan bemachtigen. Ik zou trouwens op de witte klaver staan, maar door een tekort aan bijenvolken kom ik daar nu niet aan toe.

Je schreef:
Naar mijn ervaring wordt ook fruitbloesemhoning redelijk hard; ook daar dus klaver toevoegen.
Verwarmen van de honing (niet hoger dan 50 gr. anders verniel je de eiwitten!) levert welliswaar weer vloeibare honing op, maar weldra kristaliseert deze opnieuw met dezelfde stijfheid die voor de honing geeigend is.
Je kunt zonder jokken je klanten melden, dat waneer zij bloemenhoning gekocht hebben die zelfs na jaren niet kristaliseert, deze honing dusdanig is verhit dat alle eiwitten vernietigd zijn en dat deze gecaramelliseerde
honing eerder slecht dan goed is vanuit oogpunt gezondheid.
Ik had dus nog gekochte honing staan van vorig jaar. Deze honing was van phacelia plus nog wat andere mengsels en volledig gekristalliseerd. Ik heb toen alle potjes in warm water ondergedompeld en vervolgens met een vork de honing weer smeuig gemaakt. Het is even een plakkerig werkje, maar wel met een goed resultaat. De honing blijft dan voor een lange tijd zacht en goed smeerbaar.
Zonder dat deze boven de veertig graden is geweest! Ik meende dat Hans van der Post ook op een dergelijke manier werkte, omdat hij hier meende ik over schreef op het forum en dus pas later de honing een behandeling geeft. Ik weet trouwens niet zeker dat Hans dit was.

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties Frans en Hennie.

p.s. Je mag na toevoeging van klaverhoning het niet meer vernoemen naar de oorspronkelijke honingsoort denk ik?


J.P.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: keiharde honing

Bericht door Frans vanTongeren » do 05 jul 2001, 14:53

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 05-07-2001 11:45
--------------------------------------------------------------------------------
HUGO THONé schreef op 27-06-'01 het volgende op:
bijeen@yahoogroups.com
- Mijn voorjaarhoning werd vroeger ook altijd beenhard, je moest hem echt uit de pot schrapen. Maar het was wel de lekkerste en meeste gevraagde honing die ik kon oogsten. Sinds ik een aantal jaren geleden verhuisde, heb ik geen enkele frisse koele plaats meer in huis, en wordt mijn lentehonig niet meer hard. Wat overblijft in september en dan nog niet gekristaliseerd is , meng ik met de zomeroogst.
DE bepalende factor voor kristalistatie is volgens mij de omgevingstemperatuur.

mvg,

Hugo (de halve bij die de groeten moet doen van Fahrenheit, Celcius
en Kelvin)-
---------------------------------------------
(Fr. volgens mij heeft Hugo de oplossing aangereikt voor het vermijden van 'kaarsvetverschijnselen'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten