honing kan thee donker maken

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

honing kan thee donker maken

Bericht door Frans vanTongeren » wo 05 sep 2001, 21:37

HONING KAN THEE DONKER MAKEN

In het advertentie blad van Albert Heijn knipte Annie van Dijk voor u het volgende artikel uit.
-
Vraag:
"Ik gebruik altijd verschillende soorten honing in de thee in plaats van suiker.
De thee blijft meestal gewoon van kleur. Maar ik heb nu gemerkt dat sommige soorten honing de thee donkerder maken."

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: honing kan thee donker maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 05 sep 2001, 23:49

Wie heeft gelijk?

Nou ik denk toch wel dat grondsoort belangrijk is voor de aanwezigheid van Fe-(ijzer) ionen. Vooral een grote Fe-pool zorgt er voor dat de plant soms moeilijk het onderscheid kan maken tussen ijzer en andere nutriënten of ionen. Met gevolg dat Fe ionen relatief meer worden opgenomen(dan wenselijk is) Dit zorgt dus voor een hoger ijzergehalte in de plant( of nectar).

P.S Zeg Frans als je nu eens even Doctor Peter vraagt. Was hij niet hydroloog?? Ik kan me vergissen hoor. Ik heb geprobeerd om nog het bericht betreffende zijn beroep op te speuren, maar het lukte mij niet. Misschien moet het nog worden overgezet. Ook zijn c.v. was nog niet bijgewerkt.

J.P.D.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: honing kan thee donker maken

Bericht door Frans vanTongeren » wo 31 okt 2001, 12:18

Dag Jelte, natuurlijk zal je gelijk hebben.
Maar..er bestaat nog een andere verklaring!
Surf naar:
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... PIC_ID=491
en je leest hoe ijzer in honing kan belanden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten