kwaliteit van raathoning

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

kwaliteit van raathoning

Bericht door Frans vanTongeren » za 22 sep 2001, 10:18

(22-09-'01)
Het vorig jaar had ik op de markt te Eerbeek een gesprek met Harm van der Pas.
---
-Hij stond (met zijn vrouw) te glunderen achter een zilveren bokaal waarop
stond...EERSTE PRIJS. Die beker had hij ontvangen voor zijn fraaie stukken
raathoning.
Zijn raathoning lag, messcherp gesneden, in fraaie bakjes.
Harm legde mij uit dat raathoning in darrencellen meer punten verdient dan
in werkstercellen en wel omdat honing in darrencellen MINDER was bevat dan
honing in werkstercellen.-
---
Dus als je vandaag heerlijke heidhoningraat koopt in Eerbeek, weet je...enz.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kwaliteit van raathoning

Bericht door Kroese » zo 23 sep 2001, 17:56

Beste (raat)imkers, en Frans

Frans, ik heb geen prijs gewonnen, omdat ik in de categorie "raathoning" niet mee heb kunnen doen. Het blijkt, dat je alleen gekeurd wordt als je ramen of secties gevuld met heide honing hebt. In Eerbeek althans bleek dat zo te zijn.
Ik maak er altijd veel werk van om de mooiste raat precies pas in 6 hoekige bakjes te doen. Toen ik in 1997 de 1e prijs won, had ik ook 6 ramen van hoek tot hoek verzegeld op mijn kraampje staan. Ik was totaal niet op de hoogte dat mijn bakjes helemaal niet meetelden in de keuring. Ik heb ook nooit geweten dat ik de prijs voor de ramen heb gekregen. Ik heb geen ramen meegenomen, omdat dit niet meer in trek is. Er zijn nauwelijks klanten voor hele ramen. Zo'n raam van zeg 3 pond moet dan F45,- kosten. Dit voor gewoon te duur voor bijna iedereen. De imker naast mij, had 1 raam verkocht. Ik denk dat dit komt omdat de generatie "heideraat eters" bijna is uitgestorven. Je hoort steeds meer kopers " ik neem het voor mijn vader of moeder mee, ik vind dat geplak aan mijn tanden niet lekker". De jongeren willen vloeibare honing hebben. "Die versuikerde honing is niet goed meer".
Ik vind dat ze de keuringseisen moeten veranderen, of uitbreiden. Een mooi produkt, netjes verpakt in een plastic doosje vind ik kwalitatief niet onderdoen voor een raam of een sectie waar ze dan folie, of gladde plastic vellen omheen doen. Wat ik wel amusant vond is, dat de Eerbeekse organisatie bij mij 2 bakjes met raathoning kochten, om aan de honingkeurmeesters als dank voor het werk cadeau te geven. Voor mij toch wel een teken dat het er niet alleen netjes uit zag, maar ook kwalitatief goed moest zijn.

Dit jaar heb ik dus pech gehad. Cees v Holland heeft natuurlijk heel wat meer keus, en kan dus altijd wel ergens een paar mooie ramen vinden. Ik gun het hem hoor, voor hem is het inkomen. En het maakt veel verschil uit of je de 1e prijs hebt. De klanten rennen altijd naar de beker toe.
Wij wisten toen niet wat ons overkwam met ons tweeen. Cees zet 6 man achter de kraam tijdens het 1e half uur na de opening. Cees en Wil, gefeliciteerd.....

Al met al toch wel een leuke dag, ondanks het vele voorwerk. Je ziet weer vele bekenden voor de kraam, die allemaal effe komen kletsen.
Het lijkt het wel, dat het aantal imkers voor de kraam haast net zo groot wordt als het aantal kopers. Dat is niet zo'n gunstige ontwikkeling. De PR zou hier misschien iets moeten gaan doen.

Groetjes Hennie Kroese.........

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kwaliteit van raathoning

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 23 sep 2001, 20:49

Beste Hennie,

wat ontzettend jammer voor jou dat jouw raathoning niet op de keuring in Eerbeek is geaccepteerd en dat jij daarom niet voor een prijs in aanmerking kwam. Maar ik neem aan dat je ondanks dat toch een heel prettige dag gehad hebt.

Dat er in Eerbeek alleen heidehoning en heideraathoning in ramen of secties ingeleverd mochten worden ligt niet aan het Algemeen Keuringsreglement voor Honingkeuringen. Besturen of organisaties zijn nl altijd vrij bepaalde klassen , d.w.z. een groep of groepen producten, uit te sluiten van hun (honing)keuring. Wel dient men zich altijd te houden aan de regels en puntenaftrek zoals zijn vastgesteld in overleg door de honingcommissies van de ABTB, ANI, LLTB en VBBN.

Jouw 6-hoekige bakjes raathoning vallen dan ook in Klasse 5. Wel wordt er bij de beoordeling rekening gehouden met het feit dat een volledig verzegeld raam raathoning of een sectie aanzienlijk moeilijker te realiseren is. Natuurlijk moeten de stukjes raat niet te klein zijn.
Klasse 6 is die voor heideraathoning, en ook hier wordt gekeken naar de moeilijkheidsgraad van raat of sectie.

Je ziet, het keuringsreglement behoeft niet aangepast te worden. Heb zelf meerdere malen tijdens Nationale Honingkeuringen en andere keuringen segmenten raathoning zoals jij ze wilde aanbieden, gekeurd. Het e.e.a. is dus geheel afhankelijk van de selectie van producten die een organisatie of bestuur maakt.

Een ding weet ik zeker, het is heel moeilijk om Cees van Holland te verslaan, zijn aangeboden producten zijn superieur! (nog gefeliciteerd Cees!).
Kan je nog een advies geven: ga de volgende Nationale Honingkeuring voor de Ridder van Rappardprijs. Je zal Cees een groot plezier doen met wat concurrentie (en bovendien vindt hij het erg vervelend iedere keer die prijs voor een keuring schoon te moeten maken en mee te nemen, om hem na afloop weer mee terug naar huis te zeulen. Dat heeft hij mij tenminste eens verteld).

Met vriendelijke groet,
Els

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kwaliteit van raathoning

Bericht door Kroese » zo 23 sep 2001, 23:30

Dank je Els voor je advies en informatie.

Els:::Kan je nog een advies geven: ga de volgende Nationale Honingkeuring voor de Ridder van Rappardprijs.

Tot nu toe heb ik me alleen beperkt tot Eerbeek, en dat zal ik niet gaan opvoeren door allerlei keuringen te gaan bezoeken. Ik vind het zo op deze kleine schaal zo aan het einde van het seizoen leuk genoeg. Dus Cees v Holland zal moeten blijven slepen en bekers poetsen, daar zal hij wel geen rugpijn van krijgen.
Ik vind Buckfast koninginneteelt veel leuker dan honing slingeren en verwerken.

Misschien kan men beter ook de andere raathoning (klasse 5 (bedankt voor de les)) gaan meenemen in de keuring. Dit alleen al gezien de lage aanvoer van raam en sectie honing.

Groeten Hennie Kroese.....

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: kwaliteit van raathoning

Bericht door Frans vanTongeren » di 25 sep 2001, 11:32

Hennie schreef:
-De imker naast mij, had 1 raam verkocht. Ik denk dat dit komt omdat de generatie "heideraat eters" bijna is uitgestorven. Je hoort steeds meer kopers " ik neem het voor mijn vader of moeder mee, ik vind dat geplak aan mijn tanden niet lekker". De jongeren willen vloeibare honing hebben.-
Daar heeft Hennie gelijk in. De ouderen kregen honing van korfimkers en die hadden veelal raathoning.
Toch is raathoning een fantastisch produkt.
Heideraathoning heeft heel fijne cellen en als je een stukje fijndrukt tussen je tong en je verhemelte (dus NIET kauwen met je tanden!), proef je een 'hemelse' smaak. De honing was nog niet aan lucht blootgesteld en heeft het door bijen uitgekozen suiker/watergehalte.
Laatst was ik op een verjaardag en nam een potje lindehoning mee met daarin een staafje linde-raathoning (dat heet 'brokhoning'). Het geschenk had ik verpakt in het in Lucida handwriting geschreven gedicht:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... OPIC_ID=63
De feestvierders raakten niet uitgekeken. Zo'n pot ziet er geheimzinnig uit en lijkt een mysterie voor de kijkers. Een onbekende wereld gaat voor hen open.
*
Op die manier kom je wellicht van je teveel aan raathoning af en raken jongeren er mee vertrouwd.








Edited by - frans vantongeren on 25/09/2001 11:37:13

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten