Statiegeld; ja of nee?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Statiegeld; ja of nee?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 okt 2001, 21:25

Van sommige klanten krijg ik trouw de gebruikte potjes weer terug. Zo bracht meneer Kooistra mij gisteren zo'n vijf lege honingpotjes terug. Ik ben hier heel blij mee. Deze potjes staan een hele winter leeg, maar kunnen dan het komende honingjaar opnieuw worden gevuld. Deze potjes kosten mij geen enkele stuiver! Ik waardeer deze klanten dan ook enorm!
Toch zit ik te overwegen om statiegeld op mijn honingpotjes te geven. Daaraan zijn verschillende redenen verbonden.
Het is service naar mijn klanten toe. Het milieu speelt een overweging. Hergebruik is in en waarom zou een imker daar niet aan mee doen? (Wij imkers zijn een natuurlievend volkje.) Als laatste en de belangrijkste reden is het economische voordeel. Als de klanten trouw hun potjes naar mij toe brengen dan is dat goedkoper als ik ze zelf moet kopen.
Er kleven natuurlijk ook nadelen aan. Bijvoorbeeld sommige klanten brengen de potjes vies terug, zodat je deze eerst moet schoonmaken. Er zullen misschien andere potjes binnenkomen, waar ik niks mee kan. Sommige klanten zullen misschien wegblijven als ze weten dat de potjes zijn hergebruikt. En natuurlijk brengen sommige klanten de potjes nu al terug, deze "winst" ben je dan wel kwijt.

Welke imker heeft al statiegeld op de honingpotjes en hoe voldoet dit haar of hem?
Er zijn natuurlijk veel pro's en contra's te noemen, maar zijn er nog meer belangrijkere voor- of nadelen die hier nog niet boven staan genoemd? En als laatste vraag; wat was voor u de belangrijkste overweging om het te doen en als u ermee bent gestopt wat was dan zo bezwaarlijk?
Ik ben benieuwd.

J.P.D.



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 17/10/2001 21:28:01

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Statiegeld; ja of nee?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 okt 2001, 21:14

Ik weet hoe F.v.T. uit J. het doet (m.b.t. het vraagstuk statiegeld ja of nee?) Begrijp mij goed, ik wil absoluut niet een verkeerde woordspeling uitlokken, zoals bij de vrouw uit de bijenmoppentrommel gebeurd.
Frans rekent namelijk géén statiegeld voor lege honingpotjes. Daarvoor in de plaats sluit hij de gevulde honingpotjes af met mooie bedrukte deksels. Deze met raat- en bijmotief bedrukte deksels zijn verkrijgbaar bij Kees van Holland uit Rhenen. Ze zijn iets duurder dan de standaard onbedrukte goudgele deksels, maar geven zeker een meerwaarde aan het product honing in een standaard glazen honingpotje.
Deze karakteristieke dekseltjes zorgen ervoor dat mensen (honing)potten met "de dekseltjes" niet in de glasbak dumpen, maar juist bewaren en vervolgens terugbrengen bij de honingverkoper. Wat dat betreft verdienen de duurdere deksels zichzelf weer terug. Ik vind het een heel aardig alternatief.

Toch heb ik nog een voorbeeld gevonden van een imker die wel statiegeld rekent.
Jan Pijnappel uit Heiloo vertelt in Bijen(afgelopen uitgave, blz. 262) dat zijn meeste klanten de honingpotjes inleveren, omdat hij statiegeld rekent.
Rest mij daarom opnieuw je/uw aandacht te vestigen op de door mij eerder gestelde vraag:
"Welke imker heeft statiegeld op de honingpotjes en hoe voldoet dit haar of hem?"

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Statiegeld; ja of nee?

Bericht door Oude Essink » vr 02 nov 2001, 18:00

Hallo Jelte Pieter,
Als je wat meer honing verkoopt, is dat statiegeld een heel gedoe.
Groothandelsprijs voor een pot is plm.0,50 ct. Statiegeld zal derhalve dat bedrag of eerder een gulden moeten zijn. Voorbijgaande klanten zullen niet bereid zijn dat geld erbij te betalen; ze brengen immers hun potten niet terug.
Vanuit de Keuringsdienst van Waren bezien (de wettelijke bepalingen) moeten de etiketten aan allerlei eisen voldoen; teruggekregen potten moet je niet alleen schoonmaken maar ook meestal van het oude etiket ontdoen en van een nieuw etiket voorzien. Een pot zonder etiket bij jou teruggebracht kost je de statiegeldprijs van de pot, waarvoor wellicht geen statiegeld betaald is! een leuk handeltje, maar niet voor jou. Wat is verder je verdienste, afgezien van het milieu dat gebaat zou zijn bij hergebruik. Wordt de pot niet in de glasbak gedeponeerd tegenwoordig en aldus hergebruikt? Ik ben in Frankrijk potten van afbreekbaar plastic tegengekomen; een redelijk alternatief?
Statiegeld? Wat mij betreft: laat maar zitten!
hennie oes

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Statiegeld; ja of nee?

Bericht door Jan Kruit » vr 02 nov 2001, 21:43

Statiegeld is een middel. Je kunt het gebruiken of je laat het.
Een aantal jaren geleden zei een van mijn honingklanten dat bij
een dergelijke hobby een milieuvriendelijk beleid zou passen. Het dumpen van een honingpot in de glascontainer was dat toch niet. Hij vermelde eveneens dat hij best bereid was statiegeld te betalen als de potten retour zou nemen.
Daar over nadenkende vond ik eigenlijk wel dat hij gelijk had. Ik ben toen overgestapt op het innen van statiegeld en wel 50 cent per pot.
Het heeft naar mijn idee de vogelde voordelen.
* Je geeft de kopers van honing het gevoel van milieu vriendelijk bezig zijn en gevoel moet je zeker uitdragen.
* Kopers die niet bij je in de buurt wonen, voor mij zijn dat toeristen, betalen je boven op de honing het potje.
* Het geeft een stuk klanten binding. Het heet zo te zijn dat ook de Groningers "zunnig" zijn. Uit ervaring blijk dat ook zo te zijn.

Nadeel is dat je een hoop werk hebt om de zaak weer schoon te krijgen voor de volgende vulling en je zo af en toe een nieuwe deksel moet kopen. En om heel eerlijk te zijn moet ik ook wel eens een potje in de glascontainer dumpen.

Voor mij dus heel duidelijk ja, statiegeld

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

Edited by - jan kruit on 02/11/2001 21:45:34

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Statiegeld; ja of nee?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 02 nov 2001, 22:42

Hallo Jan en Hennie,

Heel verrassend vind ik je bijdrage Jan!
Maar ook jouw bijdrage Hennie is waardevol, omdat je juist de andere, tegenovergestelde kant van de zaak belicht!

Jan en Hennie alvast 'tige tank'.

J.P.

P.S. Deze reactie hoeft nog niet het einde van antwoorden te betekenen op de vraag 'statiegeld; ja of nee?'. Dus schroom niet om te reageren.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Statiegeld; ja of nee?

Bericht door Oude Essink » za 03 nov 2001, 12:26

Hallo Jelte Pieter,
Nog even een kleine toegift op mijn reactie.
Ik verkoop mijn honing normaal voor fl.6.50 per pot en dat is
inclusief de pot à 0,50. In plaats van er ook nog eens statiegeld bovenop te zetten, wat mij niet correct lijkt,want de klant betaalt al
voor de pot, kun je ook tegen de klant zeggen: Als je een schone pot weer inlevert, houd ik van de nieuwe pot de twee kwartjes af en betaalt je fl.6,-.
Dit voorkomt veel geharwar en lijkt mij zuiverder.
Wat de deksels betreft, waarvan sprake was: ik kocht in Frankrijk een rol plakkertjes die ik op het dekseltje zet; een redelijk goedkope oplossing en kijk zelf wat je ervan vindt:
Afbeelding
met vr.groet,
hennie oes

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Statiegeld; ja of nee?

Bericht door Jan Kruit » ma 05 nov 2001, 21:15

Toch nog even reageren.
Volgens mij doet Hennie precies hetzelfde als ik alleen noemt hij dat niet zo expliciet bij zijn klanten.

Voor wat betreft de deksels het volgende. Deksels slijten door veelvuldig gebruik. De afdichting dient goed te zijn en is ook moeilijk te controleren.

Bij de plastic deskels zul je de binnen kant goed moeten nakijken.
Bij twijfel in de prullenbak.
De metalen deksel (zo als op de foto bij Hennie) vertonen aan de buitenkant soms beschadigingen en verdwijnen idem dito.

Tot slot wil de vele lezers van dit onderwerp uitnodigen ook hun ervaringen hier te melden want ook ik wil graag een ander zijn mening horen.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Statiegeld; ja of nee?

Bericht door J. Sleegers » wo 28 nov 2001, 20:58

Dit jaar verkoop ik voor het eerst honing. Ik reken f. 6,50 voor een pot van 450 gram, waarvan f. 0,50 statiegeld. Als iemand een potje inlevert, dan betaalt hij/zij f. 6,00 voor de pot honing. Als deksels gebruik ik VBBN-deksels en ik heb gemerkt dat de potten dan eerder terugkomen, omdat klanten dan weten dat het een honingpotje is.

Mijn verkoopverhaaltje is als volgt: De pot honing kost f. 6,50. Als je een oude pot inlevert, dan kost hij f. 6,00.

Een aantal mensen betaalt dus voor de eerste pot f. 6,50 en daarna f. 6,00, omdat ze steeds het oude potje inleveren.
Het gebeurt wel eens dat iemand een gewoon appelmoespotje of zo inlevert. Geen man overboord, want ik maak ook zelf jam en die potjes komen heus wel op. Heb ik niet de goede dekseltjes, dan knip ik met de kartelschaar een cirkel van stof, neem een stukje raffia, bindt het stofje met raffia op het dekseltje en ik heb een 'enig' landelijk potje honing.

Mijn antwoord moge duidelijk zijn: Statiegeld ja.
- klantenbinding
- hergebruik
- kostenbesparing

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Statiegeld; ja of nee?

Bericht door Ria van den Berg » wo 28 nov 2001, 22:05

onze huisverkoophoning gaat meestal in 15 lbs=7 kg emmertjes met een heel goed sluitend (en moeilijk open te krijgen deksel. Wij rekenen Cdn $2 voor zo'n emmer en Cdn 1.20 voor een lb honing. Dat levert een biljet van Cdn $20 totaal op. Toch betaalt bijna iedereen met een cheque. De meeste klanten bewaren de emmertjes. Ze kunnen in de "honingtijd" hun lege emmertjes met naam erop brengen en als we klaverhoning geslingerd hebben, vullen we ze.Als ze in de buurt zijn, komen ze ze ophalen. Daar wordt grif gebruik van gemaakt. Zo hebben de mensen, die keurige emmertjes houden, hun eigen emmertje terug en de mensen, die ze niet zo keurig houden, ook. Voor het tweede jaar hebben we 1 kg potten. Tot nu toe heeft niemand die opnieuw laten vullen. Meestal hebben we ook een vaste dag dat we klaverhoning afvullen. Ik bel een aantal mensen op en laat de tam tam de rest doen. Het werkt uitstekend. Ik vind het milieuvriendelijk en ik draag niet de verantwoordelijkheid voor het schoonhouden van de emmertjes.Vanuit het andere hoge noorden, waar bijna 20 cm sneeuw ligt bij een middagtemperatuur van -20.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten