steken tegen MS/reuma

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Mirjam van Leeuwen
Berichten: 19
Lid geworden op: di 13 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

steken tegen MS/reuma

Bericht door Mirjam van Leeuwen » di 30 apr 2002, 17:29

Beste allemaal,
Als middeleeuwse imker krijg ik ook vragen uit deze tijd. Een daarvan is een mevrouw die MS heeft en naarstig op zoek is naar meer informatie over een steekkuur.
Wie weet hoe vaak (1 maal per week, maand, of juist heel veel per dag en dan een paar weken niet) en waar (op de plek waar de pijn zich uit of haalt dat niet uit) er gestoken moet worden om resultaat te bereiken of heeft ervaring met deze vorm van apitherapie?
Alvast bedankt weer
Groetjes Mirjam van Leeuwen :D

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: steken tegen MS/reuma

Bericht door maartenkleijne » wo 01 mei 2002, 13:19

Het verhaal gaat dat imkers die regelmatig gestoken worden sommige ziektes niet zo gauw krijgen -waaronder rheuma-, en gemiddeld acht jaar ouder worden dan niet imkers. Dat laatste zal nog wel met andere zaken te maken hebben.
Een kuur met bijengif voor mensen die al een ziekte hebben, kan heel goed werken -zegt men- maar dat is heel wat anders dan regelmatig gestoken worden en daardoor niet ziek worden. Het is een zaak van bevoegde medici. Antroposofische artsen hebben hier wel iets mee gedaan. Dat gaat dan meestal niet met bijensteken maar met regelmatige injecties met het gif, dan wel door opzettelijke bijensteken op doktersvoorschrift. Het laatste verdient geen voorkeur omdat de hoefveelheid gif per steek sterk wisselend is. Bijengif als geneesmiddel valt in elk geval niet onder reguliere geneeskunde. Het lijt mij aan te raden dit niet te gaan doen als kuur, tenzij onder deskundige medische begeleiding en voorschrift.
De plek waar het bijengif het lichaam intreedt is in elk geval niet van belang omdat de werking systemisch, via de bloedbaan is en niet lokaal.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: steken tegen MS/reuma

Bericht door Frans vanTongeren » zo 19 mei 2002, 16:35

JAN TEMPELMAN schreef op 19-05-'02 via Bijeenyahoogroups het volgende bericht:
-
Door uitzendingen op het Discovery Channel over bijensteken bij multiple sclerose neemt de belangstelling hiervoor toe. Er wordt in het najaar een onderzoek begonnen in Groningen naar het geven van bijensteken, in combinatie met MRI-scan en vragenformulieren.
MS-patiënten die hier aan mee willen doen kunnen zich opgeven bij de MSI (vereniging) in Amsterdam; tel. 020-6116666.
Voor meer informatie lees: Bee venom: Exploring the healing power van Michael Simics, 77 pp. 1994 (10 euro) http://www.beesting.com of Sanft heilen mit Bienenprodukten door Stefan Stangaciu en Elfi Hartenstein, 117 pp. 2000 (10 euro), bij mij te bestellen. (mailto:trichilia@t...)

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: steken tegen MS/reuma

Bericht door piml » zo 19 mei 2002, 17:51

Dag imker-collega,

In de regio Haarlem krijgen wij als subvereniging van de VBBN steeds meer aanvragen voor bijensteken bij de spierziekte MS. Momenteel helpen wij een aantal patienten aan bijen. In een potje vangen wij een 20-tal bijen. Deze gaan mee naar huis en worden vervolgens later op de dag via de rug 'toegediend'. Zo'n tien steken om de paar dagen geven de patienten enigzsinds een verlichting.

Toch is voorzichtigheid geboden. Want kan het mis gaan en moet je als imker samen met de patient niet iets op papier zetten voor het geval het mis gaat?

Misschien dat collega-imkers hier reeds enige ervaring mee hebben?

Groet,


Pim Lemmers

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: steken tegen MS/reuma

Bericht door Jaap van Vliet » zo 09 jun 2002, 01:57

Enkele jaren geleden heb ik in Canada een MS Patiente ontmoet die zich elke dag door ongeveer 10 bijen in haar voet liet steken. Desgevraagd antwoordde zij dat ze aanvankelijk geen gevole meer had in haar benen en zich uitsluitend in rolstoel kon verplaatsen. De "bijensteek behandeling" uitgeprobeerd want ze voelde immers toch niets. Na enkele behandelingen begon ze een lichte tinteling waar te nemen. Inmiddels (toen ik haar sprak dus) een viertal maanden later kon ze zich weer zonder rolstoel in huis verplaatsten en had ze het gevoel in haar benen weer terug. Alhoewel ze de behandeling voortzette had ze het idee dat de aanvankelijke snellle verbetering nu toch wel stagneerde. Maar vergeleken bij het begin was er dank zij de therapie toch wel een enorm verschil. Naar ik heb begrepen zou het bijengif de geblokkeerde zenuwuiteinden (synapsen??) weer activeren.
Jaap van Vliet

Mirjam van Leeuwen
Berichten: 19
Lid geworden op: di 13 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: steken tegen MS/reuma

Bericht door Mirjam van Leeuwen » ma 10 jun 2002, 18:38

Harstikke bedankt allemaal voor jullie reactie.:)

Zelf ben ik inmiddels iemand op het spoor gekomen die actief aan steken toedienen doet. Jan Moorlag woont in Haren (Groningen) en geeft zijn vrouw al geruime tijd steken.
Hij is razend enthousiast en overtuigd dat dit voor zijn vrouw, ernstig ms patiente, een goed middel, zo niet het beste middel is om de klachten te verminderen. Genezing brengt het NIET, verlichting dus wel.
Hij gaf mij de volgende uitgangspunten:
1) alleen in overleg met de neuroloog doen
2) alles is eigen risico patient
3) test op bijenallergie
4) klacht bepaald waar er gestoken wordt
5) na de steek de angel laten zitten en de angels tellen
6) antigif voorradig hebben mocht er toch een allergische actie komen
7) besef de nadelen: kans op een allergie opbouwen/korsten en zelfs
littekens
8)zoek een accupunturist die meewerkt

Hij werkt samen met een accupunturist en laat de bijen in de meridiaanpunten prikken. Soms is in de benen prikken oke, soms moet er op het hoofd geprikt worden en dat is veel gevoeliger.
Zijn vrouw wordt om de dag door zo'n 25 angels gestoken.

Voor de winter is helaas nog geen goede oplossing, zijn vrouw gebruikt dan Allutaat (?) een of ander middel waar ze aanzienlijk minder goed van opknapt dan de bijensteken.

Deze meneer is zoals ik al zei zeer enthousiast (heeft zelf geen bijen maar wel een meewerkende imker) en hij is ten alle tijde bereidt om een en ander toe te lichten, tel. 050-5341597
Hij heeft zelfs plannen om een soort cursus voor imkers op te starten.

Ik ben in ieder geval het telefoonnummer kwijt van degene die me de vraag stelde waar dit allemaal om begonnen is dus heel misschien leest ze dit.... :oops:

Groetjes Mirjam

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: steken tegen MS/reuma

Bericht door Jaap van Vliet » ma 10 jun 2002, 23:38

Ik ontmoette de imker in Canada in de wintertijd. Er lag een dik pak sneeuw en de MS patiente bleef buiten in de auto wachten tot de imker met een potje met ongeveer 20 bijen uit zijn schuur/stal kwam waar hij speciaal voor dit doel een volk apart had gehouden. Ik had niet de indruk dat het volk er veel last van had. Dus ook in de winter zou die behandeling moeten kunnen lijkt me.
Jaap van Vliet

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: steken tegen MS/reuma

Bericht door Frans vanTongeren » za 05 okt 2002, 16:51

In TROUW van 05-10-'02 stond het volgende bericht:
-
Amsterdam- De stichting MSi steekt 180.000 euro in een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van bijengif voor mensen met multiple sclerose(MS).
Voor het onderzoek moeten enkele tientallen patienten gedurende een halfjaar, drie keer per week twintig bijensteken ondergaan. Het is nog niet duidelijk of de onderzoekers toestemming krijgen van een medisch ethische commissie.
Bekend is dat bijengif ontstekingsremmend werkt.
-
In het ROTTERDAMS DAGBLAD van 09-10-'02 stond de volgende aanvulling:

Onderzoek naar effect bijensteek MS-patiënt

De stichting MSi steekt 180.000 euro in een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van bijengif voor mensen met multiple sclerose (MS). Voor het onderzoek moeten enkele tientallen patiënten gedurende een halfjaar drie keer per week twintig bijensteken ondergaan.
egaanHet is nog niet duidelijk of de onderzoekers toestemming krijgen van een medisch ethische commissie, vertelt dr. T. Wesselius uit Den Helder. Hij wil het onderzoek in samenwerking met prof. J. De Keijser van het Academisch Ziekenhuis Groningen uitvoeren. Wesselius hoopt te achterhalen of de ziekte door de zogeheten bijensteektherapie afneemt. Volgens hem is nog nooit wetenschappelijk bewezen of dit helpt. Wel suggereert Amerikaans onderzoek dat de symptomen van MS bij zeventig procent van de patiënten door de therapie verminderen.
De arts, die zelf ook imker is, benadrukt dat mensen niet op eigen houtje moeten experimenteren. Bijensteken kunnen levensgevaarlijks allergische reacties oproepen. Tijdens het onderzoek wordt daar ook zeer voorzichtig mee omgegaan.

-

Op 30/06/2002 : 20:54:28 schreef T.R.WESSELIUS

Ik ben ongeveer 15 jaar imker en bij mijn vrouw is 4 jaar geleden de diagnose MS gesteld.Toevallig ontdekte ik via internet de mogelijkheden van de apitherapie. Aangezien ik zelf arts ben kon ik op verantwoorde wijze bijensteken toedienen bij mijn vrouw door goede voorzorgsmaatregelen te treffen. De resultaten waren verbluffend. Na een "kuur"van een jaar heeft ze nauwlijks nog klachten en heeft onlangs de 10 kilometer van Bergen gelopen in 1 uur en 8 minuten.
Door de goede resultaten bij mijn vrouw en positieve verhalen van anderen heb ik besloten een onderzoek te starten waaruit moet blijken of de ziekte inderdaad afgeremd wordt of dat alleen de verschijnselen afnemen. MRI scans en klinische evaluatie worden hierbij toegepast. Het hele onderzoek vindt deels plaats in Groningen en deels in Den Helder.In de herfst van dit jaar vindt er een voorlichtingsavond plaats voor diegenen die aan het onderzoek mee willen doen en die op verantwoorde wijze met de bijensteek therapie willen starten.Over de exacte gegevens kunt u meer lezen op http://www.apitherapie.nl

Waarschuwing: Begin nooit zomaar met de bijensteek therapie aangezien er een allergische reactie kan optreden met mogelijk een fatale afloop!
t.r.wesselius

van Luijk
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04 mar 2002, 18:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: steken tegen MS/reuma

Bericht door van Luijk » zo 06 okt 2002, 19:43

Beste Mirjam,
In de afgelopen vakantie vroeg een man uit de omgeving van Dordrecht mij om bijen voor de bijenkuur van zijn vrouw, die aan MS lijdt. Ze moest eens per 2 dagen door 20 bijen gestoken worden. Wat een moed! Het netto-resultaat was voor haar, dat ze aanzienlijk minder last van spasmen had. Sindsdien ben ik buitengewoon geïnteresseerd in dit onderwerp.
Ik heb begrepen, dat je niet zomaar aan zo'n kuur moet beginnen.
Ik ben een paar namen tegengekomen, die mij voor dit onderwerp verder geholpen hebben. Dat is T. R. Wesselius, arts in Bergen (N.H.) Ik hoorde van hem, dat hij onderzoek doet op dit gebied. De vrouw die mijn bijen heeft gebruikt was onder behandeling van hem. Een man die veel gepubliceerd heeft is Mihaly Simics, iemand uit Oosteuropa, waar ze op dit gebied verder zijn. Tenslotte heb ik een kwartier gepraat met Marieke Mutsaers. Ik was onder de indruk van haar inzet voor alles was met bijen te maken heeft. Ze verkoopt ook produkten voor apitherapie. Meer over haar kan je vinden op haar website http://www.trichilia.nl
Met vriendelijke groeten,
Adrie van Luijk


a3

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: steken tegen MS/reuma

Bericht door Frans vanTongeren » vr 25 okt 2002, 19:30

In het dagblad 'TROUW'van 25-10-'02 stond het volgende bericht:

Bijengif tegen MS als aspirientje tegen griep
van onze verslaggever

BREUKELEN "Jezelf laten steken door een bij om je beter te voelen. Radioloog T. Wesselius is ervan overtuigd dat bijengif het ziektebeeld van patiënten met MS (multiple sclerose) positief kan beïnvloeden. Wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Daarom wil hij samen met de Rijksuniversiteit Groningen de "bijensteektherapie" testen op 30 patiënten.
Op een bijeenkomst voor MS-patienten, gisteren in Hotel Breukelen, vertelt Wesselius over zijn plan. En hij geeft een "live" demonstratie. Eerst besprenkelt hij de insecten in een glazen potje met water, zodat ze niet in het rond vliegen. Vervolgens pakt Wesselius een bij met een pincet. Het beestje wordt op de huid ge-drukt en steekt. "Pijn?"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten