geknoei met honing

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

geknoei met honing

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 23 sep 2002, 09:09

Geknoei met honing, dat is de naam van een artikel in Bijen maart 1909.
(kijk maar eens in het archief van bijen)
Er is niet echt veel veranderd in bijna 100 jaar met de mentaliteit van sommige imkers.
Zaterdag was ik bij een plaatselijke tuinwinkel of hoe je zo'n super tegenwoordig mag noemen.
Op de toonbank stonden een ruim 10 tal potten honing opgestapeld.
Bijna allemaal verschillende potten en deksel.
Een kleurig gezicht!!!
Een etiket met erbij geschreven bloemenhoning, en op andere heide.
Ook de prijs was op het etiket geschreven.
2,50 voor de bloemen en 3,50 voor de heide, een koopje!?
Ik kon het niet laten om een potje heide honing te pakken en deze is om te draaien.
Nou, zo dun als wat, het liep direkt tegen de deksel aan.
Volgens mij heeft deze imker zijn kasten met een rotgang langs de heide gestuurd.
Op mijn vraag aan de baas van de winkel over deze honing antwoorde die dat hij er geen verstand van had en dat de imker zijn potten er geplaatst had en hij het slechts verkocht.
Ik kon zijn telefoon nummer wel krijgen, zegt de grapjas van een winkelier.
Ik deelde hem nog mede dat hij het verkocht en er dus voor verantwooordelijk is.
Hij zou de imker wel bellen.
Een naam en verdere informatie ontbrak ook op het etiket.

Als sommige imkers zo met hun waar om gaan, blijven de goede imkers met een imago probleem opgezadeld zitten.


gerard.b.w.vos

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: geknoei met honing

Bericht door Frans vanTongeren » ma 23 sep 2002, 11:55

hallo Gerard,
Die knoeier zou dit artikeltje moeten lezen!
Honingpotjes vullen -een kunst apart-
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 06&start=0

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geknoei met honing

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 23 sep 2002, 22:52

Gerard, over het algemeen is de Nederlandse imker zeer slecht op de hoogte van de eisen welke aan honing worden gesteld en de gegevens die volgens de wet op het etiket vermeld dienen te worden. En nu heb ik het niet over de smaak van de honing, de ene persoon zal een bepaalde honingsoort heerlijk vinden, terwijl een ander gruwelt van dezelfde honing.
Had met het publiceren van onderstaande gegevens willen wachten tot na het einde van de Floriade, maar aangezien het naadloos aansluit bij het door jou geconstateerde doe ik het nu al. En wellicht zullen een aantal imkers onder u hierdoor nog eens kritisch naar hun etiket en de daarop vermelde, of beter gezegd, ontbrekende wettelijke eisen kijken. Vooral nu in het gehele land eerdaags de honingkeuringen weer worden georganiseerd.
Het is in Nederland verplicht om op uw pot honing te vermelden: de producent, de houdbaarheidstermijn, productiecode, inhoud.

Tot een dag of 10 geleden zijn er 52 potten honing door de vrijwilligers van Bee-at-Home meegenomen naar de Floriade. Op

8 etiketten ontbrak de producent.
26 etiketten ontbrak de houdbaarheidstermijn, op de overige 26 etiketten was in 16 gevallen de houdbaarheidsdatum overschat.
30 etiketten stond geen productiecode.
10 vermeldde de inhoud niet.

Verder waren er op 14 potjes oude dekseltjes gebruikt waarop de gegevens van de oorspronkelijke producent (vaak HAK) en soms zelfs de prijsstickers daarvan, nog stonden. Zoiets geeft wellicht voor sommigen een 'echte imker-indicatie'

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geknoei met honing

Bericht door Hennie Peters » di 24 sep 2002, 08:40

Els,

Vergeef me mijn onwetendheid, maar wat is de houdbaarheidstermijn voor honing en hoe bepaal je als particulier de productiecode ?
Mag je daar al je vernuft en creativiteit op los laten of zijn daar nog eisen aan verbonden ?

groet,
Hennie

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: geknoei met honing

Bericht door gerard.b.w.vos » di 24 sep 2002, 10:59

In de honingwet (ja,ja deze is er ook) – in sommige bijenboeken is deze opgenomen- staan een aantal punten waaraan honing(verkoop) moet voldoen.
Het HMF gehalte bepaald o.a. de houdbaarheid.
Boven de 40 punten is het geen honing maar z.g. bakkershoning dus voor industrieele doeleinden.
Vers geslingede honing heeft een HMF van 4 bij bewaring op kamertemperatuur- eigenlijk zou het keldertemperatuur moeten heten- neemt de waarde met 2 punten toe.
Na 2 x 18 maanden + 4 is het getal van 40 bereikt.
Honing heeft dus volgens de geldende normen een houdbaarheid van 1 ½ jaar.
Productiecode geeft een indicatie van bv datum slingeren/van welk volk of uit welke stal de honing vandaan komt.
Dit is dus een eigen interpretatie.

Hiedehoning is de enige honing die in z.g vloeibare toestand die in de pot blijft hangen als je de pot op zijn kop zet, een snelle controle of je te maken hebt met echte heidehoning.


gerard.b.w.vos

Joke
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 19:44
Locatie: Boukoul
Contacteer:

Re: geknoei met honing

Bericht door Joke » wo 01 jun 2011, 14:06

Hallo :hive: ,
Ik wil niet knoeien dus!!
Ik heb op het etiket vermeld:

Voorjaarshoning 2011
inhoud in gr
herkomst: Land - Postcode - Huisnummer

Als ik het goed begrijp moeten er dan toch nog een houdbaarheidsdatum op én een productiecode op??
De honing is allemaal van dezelfde standplaats, uit 2 kasten

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: geknoei met honing

Bericht door semar » wo 01 jun 2011, 18:31

ik verkoop de honing grotendeels via de schooltuin, waar ook de bijen staan.
Die willen dat ik het door hun ontworpen etiket gebruik, door een van hun ontworpen zier er aardig uit voor de kinderen, en meer als souvenier.
Mijn huur bestaat eruit dat ik 2x per jaar de honing op de open dag slinger, en de bebehorende uitleg over bijen honing etc doe, doe er ook kaarsen rollen, het is natuurlijk ook een goede gelegenheid om de honing te verkopen. De rest van mijn honing staat dan in potjes in een kamer (keurig met etiket erop) en daar wordt dan verkocht als ik er zelf niet ben.
Ik ben altijd alles in een jaar kwijt, (de honing heeft plaatselijk een erg goede naam (vooral bij onze van buitenlandse afkost zijnde medeburgers).

omdat zij erop staan dat ik hun etiket (schooltuin=gemeente) gebruik :wink:
heb ik me er nooit zoo druk over gemaakt.

tekst etiket.
Schooltuinhoning
imker dominique visser

Vriendelijke groeten
Semar(Dominique)

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geknoei met honing

Bericht door pieter1 » zo 26 jun 2011, 09:06

Joke schreef:Hallo :hive: ,
Ik wil niet knoeien dus!!
Ik heb op het etiket vermeld:

Voorjaarshoning 2011
inhoud in gr
herkomst: Land - Postcode - Huisnummer

Als ik het goed begrijp moeten er dan toch nog een houdbaarheidsdatum op én een productiecode op??
De honing is allemaal van dezelfde standplaats, uit 2 kasten
Hallo Joke, de houdbaarheid van de verschillende soorten honing vind je in het honingcursus boek wat onder downloads is te vinden.
Wat betreft de produktiecode neem gewoon een map met a4 'tjes wanneer je slingert schrijf je op van welke volken dit was en waar de kasten hebben gestaan, hoeveel je hebt geslingerd en alle informatie die je er maar over kunt vertellen. Dit noem je bijvoorbeeld 001 op het etiket van de potjes zet je nu als produktiecode 001.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: geknoei met honing

Bericht door Franschman » ma 27 jun 2011, 22:19

Ja beste honingeters, ik kom maar weer eens met een Frans voorbeeld hoe het beter kan.
AOC+ Appellation d'origine Controlée: een Frans keurwaarmerk voor herkomst. Gebied en kwaliteit van het product zijn nauwkeurig omschreven en de kwalificatie is ook wettelijk beschermd ! !
Kaas, wijn, noten, olie en ook honing hebben bijvoorbeeld in France zo'n predicaat !

Ik lees hier net in een oude 'Seasons' dat men in Nederland een Alliance Gastronomique Neérlandaise heeft opgericht. Een culinaire club dus.

Het geeft in Nederland meer chique en standing als je overgaat in de Franse taal als het om voeding, kunst of mode gaat ( in de foyer wachten met een aperatief om te gaan kijken naar de vernissage!). Wat let ons als imkers om dat voorbeeld te volgen!!

Als we het imkeren en de honingkwaliteit meer status en aandacht willen geven moeten we wellicht aan de kant van het eindproduct beginnen! :hive:

Wat te denken van een Alliance d'Apiculture Néerlandaise daarnaast zou een eerbiedwaardig genootschap van "Chevaliers d' Abeille et du Miel" (met zo'n mooi hoogleraarscostuum) niet misstaan.

Honingkeurmeesters pak uw kans samen met een aantal enthousiaste leden graag met een jurist erin voor de stichtingsvorm.
Wij leveren de etiketten die garant staan voor de kwaliteit. Lekker Moeder :lol:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geknoei met honing

Bericht door Oude Essink » di 28 jun 2011, 17:44

Ook in Nederland moeten honingverkopers zorgen dat hun honing aan kwaliteitsnormen voldoet. De normen worden voorgeschreven en gecontroleerd door de Keuringsdienst van Waren. In mijn loopbaan als honingverkoper ( op markten) kreeg ik meerdere keren iemand van de Keuringsdienst aan de kraam die een aantal potten ter keuring kocht. Een keer kreeg ik onverwacht bezoek ter contrôle van mijn slingerruimte; ook die moet aan speciale eisen van hygiëne voldoen. Tenslotte moet het etiket uitsluitsel geven over herkomst en verantwoordelijk imker.
Ik heb het idee, dat ook imkers met verkoop aan huis goede kwaliteishoning afleveren aan hun klanten. Zouden zij dat niet doen, wordt het kwaad snel bestraft met kwade gezichten en wegloop. Doorgaans zijn onze klanten erg kritisch. bonne soirée.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten