Een zeeprecept

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Een zeeprecept

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 06 apr 2003, 22:36

Enige tijd geleden kreeg ik van Ria van den Berg, Canada, een stukje eigengemaakte zeep. Deze zeep heeft zij "Gardeners friend" genoemd omdat het erg vuile handen bijzonder goed reinigt. Of eigenlijk moet ik zeggen schuurt, er is nl puimsteenpoeder en zand in verwerkt. Hierbij haar recept Gardeners friend:

Basis zeep:
200 g reuzel
400 g vet (Ria gebruikte elandvet)
100 g bijenwas
400 g olijfolie
verwarm tot het e.e.a. gesmolten is (in ieder geval boven de 48° C)

Los apart op:
135 g natronloog (kristallen) in
700 ml zacht water
laat afkoelen tot 34° C.

Voeg de loogoplossing heel voorzichtig aan het vet toe en zorg dat de temperatuur boven de 40° C blijft. Blijf 15 minuten roeren tot het mengsel verzeept. Giet het hierna voorzichtig in een grote plastic vorm en laat minstens een week rusten. Het geeft ca 1850 g zeep.

Na 1 week:
Neem 365 g zeep en schaaf ze. Voeg 80 ml citroensap toe aan 200 ml water. Verwarm dit zachtjes tot de zeep is opgelost, onder af en toe roeren.
Was tevoren een ½ kop zand en heb ¼ kop puimsteenpoeder klaar.
Voeg dit toe als de ze weer bijna stolt, roer flink. Doe het hierna in de vormpjes. Laat deze vormpjes zo langzaam mogelijk afkoelen. Leg ze na het stollen in de diepvries, hierdoor komt de zeep makkelijker uit de vormpjes los.

Als voetnoot schrijft Ria: "Het lijkt misschien ingewikkeld, maar het valt reuze mee. Gebruik wel handschoenen en kijk uit met het loog".

In het boekje "Zeep & geurtjes" wordt als extra bescherming ook een veiligheidsbril geadviseerd en dat vooral materialen gebruikt moeten worden die "loog- en hittebestendig" zijn. Ook wordt gezegd dat zowel de vet- als loogmassa dezelfde temperatuur moeten hebben bij het mengen, dat zal voor deze zeep dus boven de 48° C zijn. Tot slot wordt er gewaarschuwd dat er ook bij het verwijderen van de zeep uit de mallen nog handschoenen gedragen moeten worden omdat de loog nog werkzaam kan zijn.
Met de Engelse maat "cup" (kop) wordt het formaat van een gemiddeld koffiekopje bedoeld.

Ria, ik ben nog niet zelf aan het experimenteren toegekomen en het elandvet zal door iets anders vervangen moeten worden, maar zeep ga ik absoluut maken dit jaar.

Met vriendelijke groet,
Els

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Een zeeprecept

Bericht door Ria van den Berg » di 08 apr 2003, 04:43

Hoi Els,
Leuk om dat zeeprecept op het forum te zien. Dit jaar ben ik er niet aan toe gekomen om zeep te maken.We hebben nog twee kinderen thuis. Die zitten op twee verschillende hockeyteams en we hebben 5 van de 7 dagen hockey gehad.Hier is dat ijshockey, het andere heet "field"hockey, geen wonder in een land waar het een half jaar winter is. Nog een paar jaar en dan zijn ze ook het huis uit en komen de zeeen van tijd. Het kijken naar stuifmeel is er ook niet van gekomen.Er staan wathoning monsters in de kelder en ik hoop dat die goed blijven.
Nog even en dan kunnen we uitpakken. Als Minnes weerspreuk ook hier geldt, wordt het zeker mooi in mei, we kregen er afgelopen week nog 30 cm sneeuw bij. :D

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten