Propolis gevraagd

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
W.Blauwkop
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 20 okt 2002, 13:19
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Propolis gevraagd

Bericht door W.Blauwkop » ma 30 jun 2003, 21:26

Wie heeft er ruwe propolis te koop? Ik heb interesse in zuiverepropolis zonder verfresten etc. Een ongeverfde houtschilfer maakt niet uit, een beetje was (uiteraard) ook niet.

Tom Braams

Ik heb nog 3 kg ruwe propolis staan die moet wel gezuiverd worden.
Deze kun je krijgen voor €48. Kan deze meebrengen naar de bijenmarkt in Veenendaal.

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Propolis gevraagd

Bericht door Harm van de Pas » di 01 jul 2003, 21:13

Hoi Harm,
Typisch dat je de propolis in Nederland niet aan de straatstenen kwijt kan.
Dag Frans,

Dat er weinig handel is in Nederlandse propolis heeft een reden. Propolis valt onder de voedingsmiddelen. Nu stelt de warenwet dat er niet meer dan 2 mg zware metalen per kg in voedingsmiddelen mag zitten. Door het jarenlange gebruik van geloode benzine blijkt dat er veel lood in "onze" propolis zit. Gemiddeld bevat onze propolis ongeveer 8 mg per kilo. Maar er zijn ook waarden van 60 mg per kg gemeten.

Voor eigen gebruik zou ik van deze waarden niet wakker liggen want
hoeveel propolis gebruik je nu op jaarbasis?

Fabrikanten kopen de propolis in Zuid-Amerika omdat deze propolis geen lood bevat. Ze verwerken dus geen Nederlandse propolis.


groet,

Harm

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Propolis gevraagd

Bericht door Frans vanTongeren » di 01 jul 2003, 22:27

Hoi Harm,
Interessant..die verklaring; dus geloode benzine geeft zelfs lood af aan knoppen van bomen via uitlaatgassen?
Het huidige gebruik van loodvrije benzine zal dat getal wellicht terug gaan brengen.
Bacterien en schimmels in de kast zullen nu echt 'het loodje' gaan leggen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten