Honingonderzoek Keuringsdienst van waren

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Honingonderzoek Keuringsdienst van waren

Bericht door wilde » do 14 aug 2003, 12:24

Bij het verzamelen van nectar worden door de bijen ook onbedoeld stoffen verzameld die niet thuishoren in de honing. Allerlei restanten gifstoffen en luchtvervuilingselementen kunnen in de nectar aanwezig zijn. De raat waarin de honing wordt opgeslagen is meestal ook niet vrij van gifstoffen. Residuen van varroabehandelmiddelen uit het verleden zijn aan te tonen in kunstraat. Daarom zijn er imkers die met een gesloten circuit van eigen was werken. Dat beperkt dan vervuiling via dat kanaal. De overige vervuiling heeft geen enkele imker in Nederland in de hand. Enige vervuiling is daarom altijd aanwezig, hoe goed je ook je best doet om dat vermijden. Hoe zuiver is onze honing eigenlijk?

Ik kreeg laatst de Keuringsdienst van waren op bezoek, die een pot honing van mij kocht. In mijn omgeving zijn nog enkele imkers bezocht. De adressen waren via internet gezocht. De dame die zich meldde, zei dat er een onderzoek(je) bedacht was om de in honing aanwezige gifstoffen te bepalen op aanwezigheid en gehalte. Het onderzoek zou aan het eind van het jaar afgerond zijn. Is er ook elders honing verzameld door deze dienst?
Albert de Wilde

jpronk
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 17:33
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Honingonderzoek Keuringsdienst van waren

Bericht door jpronk » wo 20 aug 2003, 17:53

Albert en anderen,

Vandaag kwam hier (Berkhout vlakbij Hoorn, Noord-Holland) ook de keuringsdienst van waren langs om een pot honing te kopen. De twee heren die langskwamen gaven aan dat er een onderzoekje was bedacht om te kijken hoeveel residuen van (landbouw)bestrijdingsmiddelen er in honing zitten. De resultaten worden gepubliceerd op de website van de keuringsdienst (http://www.keuringsdienstvanwaren.nl) omstreeks november. Tenminste zo is de verwachting. De heren gaven aan dat in mijn omgeving al meerdere imkers bezocht waren om een pot honing te kopen. Mijn adres was niet van tevoren opgezocht. Ik was een zogenoemde "toevalstreffer". Ze kwamen namelijk af op het bordje "Echte honing van de Imker; hier verkrijgbaar" dat ik aan de weg heb staan.
Er werd gevraagd waar ik de honing gewonnen had en waar mijn bijen staan en hoeveel potten honing ik per jaar produceer. Verder vroegen ze hoe ik aan de verpakking van de honing kwam. Ik gebruik namelijk oude HAK potjes.
Als het goed is horen we niets meer van de keuringsdienst. Alleen als er echt hele schokkende resultaten uit het onderzoek tevoorschijn komen, wordt er nog eens contact met je opgenomen.

Joris Pronk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten