Bladhoning.

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bladhoning.

Bericht door Huib Koel » di 16 sep 2003, 17:15

Els, een woord: geweldig!

Ik ben direct in voor een cursusje digitale pollenfotografie.
Met name voor de op stapel staande drachtplantengids kunnen we best wat macro/micro fotografen gebruiken. Volgend voorjaar? Of deze winter nog? 2 Zaterdagochtenden? In Den Haag? Ik doe mee.

jgralike
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 apr 2002, 22:03
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bladhoning.

Bericht door jgralike » di 16 sep 2003, 18:49

Els, wat leuk, dichtbij-opnames van mijn monstertje! :clap:
de volgende slingerronde, afgelopen zaterdag, was waarschijnlijk iets minder bladhoning en iets meer heide: het is iets lichter van kleur (maar donkerder kon ook haast niet) en kwam nog moeilijker uit de raat.
smaakt weer heerlijk, en toch heel anders: deze honing is heel zacht van smaak. om na alleen proeven te kunnen zeggen wat voor honing het is, heb ik nog wat jaren honingproeftijd nodig :)

bedankt voor al die moeite, en beterschap!

josee

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bladhoning.

Bericht door Els Kleijnendorst » di 16 sep 2003, 21:42

Huib, in het land der blinden is éénoog koning, maar hier maak je mij '“ als bijna blinde '“ koning(in). Denk dat onze anonieme 'macro-man'

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bladhoning.

Bericht door Huib Koel » wo 17 sep 2003, 09:24

de officiële term is vuil- en roetdeeltjes en die komen uit de lucht: opwaaiend stof en luchtvervuiling, maar ongetwijfeld ook super kleine vuiltjes die via de bijenpootjes in de nog open nectarcellen zijn gevallen terwijl ze er overheen liepen. Ze zitten altijd in honing. Alleen zijn het er in bladhoning iets meer omdat het op de honingdauw wel heel makkelijk vastplakt.
Een paar vraagjes die bij mij opkomen:
Is Den Haag dan zo'n vieze stad?
Voert de westenwind dan geen schone lucht aan?
Is de bladhoning in een groot industriegebied (bijvoorbeeld Ruhrgebied) dan nog donkerder?

Of zou het ook een schimmel kunnen zijn? Bijvoorbeeld de Roetdauwschimmel (Capnodium).
groet,

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bladhoning.

Bericht door Els Kleijnendorst » do 18 sep 2003, 01:03

Sorry Huib, ben even niet 'bij de les'

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Bladhoning.

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 20 okt 2003, 12:26

Hallo Els,

Een zeer interessant onderwerpje heb je hier bij de kop. Via e-mail heb ik met jou al eens gediscussieerd over de aankoop van een microscoop voor pollenanalyse.

Nu lees ik in het laatste nummer van Bijen dat je de pollenanalyse voor de VBBN gaat uitvoeren. Ze schrijven zeer lovend over je!

Zou je niet een keer een praktijkcursus willen geven over dit onderwerp. Ik heb het zo het idee dat er voor dit onderwerp genoeg deelnemers in Nederland (en misschien België) te vinden zijn.

Gerard

PS: Bij deze schrijf ik mij vast in voor de praktijkcursus

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bladhoning.

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 20 okt 2003, 21:50

Gerard,
ik cursus geven?? Je schat mij te hoog in. Destijds heb ikzelf les gekregen van de kanjers op dit gebied: Neve, Kerkvliet, Kaas en v.d. Ham. Naar aanleiding van die cursus is toen het boekje 'Pollenanalyse'

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bladhoning.

Bericht door H.S. Kok » wo 22 okt 2003, 22:54

Zou je niet een keer een praktijkcursus willen geven over dit onderwerp. Ik heb het zo het idee dat er voor dit onderwerp genoeg deelnemers in Nederland (en misschien België) te vinden zijn.
Ik sluit me bij deze wens aan. Het argument van Els dat er onvoldoende microscopen zijn, gaat niet op als je de praktijkcursus meer richt op een stuifmeeldeterminatiebijeenkomst voor beginners. Dit zijn imkers met een microscoop die hun determinatie graag bevestigd willen zien door een gevorderde in het vak.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bladhoning.

Bericht door Huib Koel » do 23 okt 2003, 15:30

in Rhenen
Waarom in Rhenen?

Den Haag.... dat scheelt jou al een uur.
of in Leiden, vragen we of Dhr. Neve ook meedoet.
desnoods van te voren de honing naar jou opsturen (tegen het in Bijen genoemde tarief)

Wat moet de minimale vergroting zijn voor de microscoop?
Dan ga ik hier en daar navragen wie er eentje te leen heeft.

Op een beetje NME Centrum hebben ze wel een paar eenvoudige microscopen.
groet
Huib

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Bladhoning.

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 24 okt 2003, 12:26

Hallo pollenanalitici,

Het lijkt erop dat er belangstelling voor een cursus is Els! Hoe gaan we dit verder vorm geven. Datum, locatie etc. In onze vereniging en in de buurt heb ik zo al twee mensen die waarschijnlijk ook belangstelling zullen hebben.

Groeten.....

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten