een 'kwispelende' honingstroom

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: een 'kwispelende' honingstroom

Bericht door Hennie Peters » vr 17 okt 2003, 11:28

Water 'kwispelt' ook
Bij water speelt er nog iets anders mee. Een waterdruppel stuitert op het wateroppervlak. Bij een dunne straal kun je dit zien door een paar opbollingen net boven de plaats waar de straal de oppervlakte raakt
Waarschijnlijk moet je even spelen met de dikte van de straal voordat het zichtbaar wordt.

Leuk, zo'n herhaling van de natuurkundelessen :-)


groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: een 'kwispelende' honingstroom

Bericht door Henk Klok » vr 17 okt 2003, 12:10

De viscositeit van water blijft natuurlijk ver achter bij die van honing...
Ook al vul je duizend potjes....
En dan kunnen we het ook nog over een kwispelende tuinslang hebben.
Maar, jongens, niet met water spelen! ;-)

Henk

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: een 'kwispelende' honingstroom

Bericht door Harm van de Pas » za 18 okt 2003, 00:06

Harm,

Het kwispelen zan toch ontstaan door verschillen in weerstand mpgelijk
tgv van verschillen in viscositeit?
Als ik nl 1000 potjes vul met water uit onze kraan kwispeld er volgens
mij niets.
Ook niet als ik de afstand pot -kraan groter maak.
Maar het is wederom een veronderstelling.

Groet,

A-3
Adri,

Nee, volgens mij onstaat het kwispelen door de viscositeit ipv door verschillen in weerstand. Ik heb trouwens geen idee wat je bedoelt met verschillen in weerstand. Verschillen waartussen?

Een hoge viscositeit wil niets anders zeggen dan een trage snelheid van moleculen in een vloeistof. Dit heeft invloed op het uitvloeien. Stel 10 gram honing vloeit uit in 2 sec (na 2 sec is het oppervlak weer vlak). Dan is de uitvloeisnelheid 5 gram/sec per oppervlak X. Als we een potje gaan vullen met een snelheid van 4 gram per sec zal de straal honing nooit gaan kwispelen. Dit kun je ook waarnemen bi j het vullen van potjes. Vlak boven het oppervlak zie je de straal breder worden (uitvloeien). Ga je nu de vulsnelheid verhogen bijv tot 10 gram per sec dan wordt het contact oppervlak wel iets groter maar nooit 2 maal zo groot, met gevolg dat de honing kan niet meer uitvloeien en zal dan door de zwaartekracht een andere weg gaan zoeken. De straal buigt dan af, komt weer terug enz. Ze gaat kwispelen.

Dit kwispelen treedt alleen op vanaf een bepaalde viscositeit. Water heeft een erg lage viscositeit en volgens mij kan bij deze waarde kwispelen niet optreden. Door de lage viscositeit spelen andere krachten een grote rol. Hiervan is de oppervlaktespanning een belangrijke.

Groet,

Harm

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: een 'kwispelende' honingstroom

Bericht door kole.amj » za 18 okt 2003, 23:19

Harm,
Ik bedoelde met verschil in viscositeit eigenlijk dat de honing niet homogeen is.
De waterstralen die werden genoemd kan ik begrijpen,ook dat alles niet rechtlijnig reageert.Maar waarom de straal nu exact gaat kwispelen
is mij nog niet duidelijk.
Van vrolijkheid kan geen sprake zijn,zeker niet als er nog 999 te gaan zijn.Fonkelen kan wel maar dan zijn het de ogen van de eigenaar.
Maar we filosoferen wellicht door.Maar of vt=v0+at kwadraat hier wel
opgaat vertrouw ik niet.

Groet,
A-3

wendy
Berichten: 79
Lid geworden op: za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: een 'kwispelende' honingstroom

Bericht door wendy » zo 19 okt 2003, 00:35

Heren,

na al dat lezen over viscositeit en snelheden lijkt me dat er veel "logischere" verklaringen zijn:

1. Vuller ziet slecht na 999 potjes.
2. vuller ziet "sterretjes" door hoeveelheid vloeibaar goud.
3. de hand beeft na 999 potjes en staren.
4. bij de gedachte dat er volgend jaar weer 1000 potjes gevuld moeten worden met kwispelende honing slaat hij totaal op tilt.
Wendy

p.s. ik heb genoten van de discussie!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten