Ziek worden van honing

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Ziek worden van honing

Bericht door Wim Joosten » vr 17 okt 2003, 17:15

Het nieuwe Bijenbladje viel in de bus en natuurlijk direct gelezen. Al snel kwam ik bij het stukje "ziek worden van honing". Dat maakte wel indruk op mij: giftige honing van de Rhodondendron, Euphorbia en de Coriaria arborea (ken ik niet).
In het boekje van Speelziek wordt de nectarproduktie van de Rhodondendron als zeer goed aangeduid.
De nectar van de dicentra spectabilis (gebroken hartje) zou zelfs giftig zijn voor bijen. In het boekje van Speelziek staat de nectarproduktie als goed aangeduid.
Dus nu rijst bij mij de vraag: moet ik nu met gezwinde spoed de tuin in om de rhodondendrons en de dicentra's uit de tuin te rooien? Of zal ik het toch maar laten staan om mijn schoonmoeder volgend jaar een potje rhodondendronhoning te geven [}:)]
Ik heb nog niet eerder honing van mijn eigen omgeving gewonnen maar ik was van plan om dat de komende jaren wel te gaan doen.


Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Ziek worden van honing

Bericht door maartenkleijne » vr 17 okt 2003, 17:53

Maak je niet druk. In gebieden in Turkije of de Himalaya waar uitgestrektheden met rhododrendon vookomen kunnen -bij gebrek aan andere dracht in de bloeitijd- de bijen er misschien op vliegen. In Nederland heb ik nog nooit een bij op rhododendron gezien, terwijl hier in het Gooi op de landgoederen dit toch overvloedig kan groeien.
Hetzelfde geldt voor dicentra: wie heeft er ooit een bij op gezien?
Het Xenophon verhaal van hongerige soldaten die onwel werden door het eten van honing kan trouwens ook anders worden uitgelegd: ik heb vroeger op het gymnasium geleerd dat de soldaten die ernstig uitgehongerd waren, heel veel honing tegelijk aten zodat deze acuut ging gisten in hun ingewanden; ze werden dus dronken en heel logisch bleven sommigen er zelfs dood in na weken van ontbering en uitputting.
Advies: als je een paar weken niet gegeten hebt, en in die tijd ook nog een paar honder kilometer hebt gelopen met zware bepakking, kan beter niet een paar potten achter elkaar leeg eten.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Ziek worden van honing

Bericht door Frans vanTongeren » vr 17 okt 2003, 17:56

Dag Wim,
De Rhodondendron wordt in Nederland niet of weinig bevlogen.
In Azie schijnt dat anders te liggen.
Je schoonmoeder zal je er het volgend jaar, denk, ik niet op kunnen tracteren.
De gebroken hartjes zullen het hart van je bijen niet doen breken. Hooguit..als je in de buurt woont van een kweker die alleen dat plantje kweekt !
Euphorbia (wolfsmelk geloof ik), heeft alleen giftig melksap, maar daar gaan de bijen niet op uit. Die plant zal jou ook niet het loodje doen leggen.
-
Veelal zijn dit geen hoofddrachten en de bijen zijn zooo.. economisch bezig dat ze die planten gewoon links laten liggen.
Vertrouw maar op Speelziek .
Die man (Jan van de Veluwe) is bijna 80 en heeft zijn leven lang bijen gehouden !
-

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Ziek worden van honing

Bericht door Wim Joosten » vr 17 okt 2003, 20:35

Bedankt voor de reacties. Ik ben alweer wat gerustgesteld. Inderdaad laten de bijen solitair staande planten links liggen en ze prefereren grote groepen met planten. Dus ik hoef de tuin niet in om allerlei planten en struiken te rooien. Kan ik wat tijd besteden om een vakantie in Azië te gaan plannen :D

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten