apitherapie

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
crabo
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 okt 2003, 22:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

apitherapie

Bericht door crabo » vr 26 dec 2003, 17:31

Hallo lezers, mijn naam is Hans Cramer; ik behandel mijn vrouw met bijensteken voor Lyme disease. Er is een hele aardige imker in de buurt die ook nu nog bijen afstaat,maar voor hem is het ook allemaal nieuw. Mijn vraag is of er speciale kastjes of dozen zijn waarin ik de bijen kan bewaren;nu bewaar ik ze in een jampotje; meestal houden ze het maar een week vol. Waarmee kan ik ze het beste voeren? Kortom, alle adviezen zijn van harte welkom.
Met vriendelijke groet,
Hans Cramer

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: apitherapie

Bericht door Minne Bonnema. » vr 26 dec 2003, 23:06

Beste Hans,
Ik gebruik voor het bewaren een appelmoespot met daarin een 2/3 gedeelte van een lege closetrol .Dit is omwonden met een stuk keuken papier.De bijen zitten hierop in een kluitje.Om de twee dagen voer ik ze met wat maise( 1 deel honing 7 delen gemalen suiker) dit is niet zo kleverig als honing.
Tot twee weken lang,hou ik de bijen vrij goed in leven,dan zijn ze allemal meestal gebruikt,de pot begint dan ook vaak al te stinken.
O ja wel op kamer temperatuur bewaren.
Met vriendelijke groet, Minne.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: apitherapie

Bericht door Frans vanTongeren » za 27 dec 2003, 08:12

Dag Hans Cramer,
Beterschap voor je vrouw die de ziekte van Lyme heeft.
Wat voor voordeel ondervindt je vrouw van de angeltjes met inhoud?
gr.
Frans
(die ook Lyme heeft gehad)

H. Rempe
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 14 jul 2002, 21:50
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: apitherapie

Bericht door H. Rempe » za 27 dec 2003, 23:55

Beste Hans,

Ik verstrek bijen aan een lieftallige dame die MS heeft.
Ongeveer een keer in de twee weken geef ik haar bijen. Een slimme imker heeft mij geadviseerd de bijen in een apideakastje te bewaren. Ik stop, voordat ik de bijen in dit kastje, een stuk apifonda (bijenvoer) in de "voerbak". Indien het voer te weinig is adviseer ik ze een klein beetje honing te voeren. Niet te veel dan kunnen ze verdrinken.
Ik heb ook de jampot methode geprobeerd. Dit beviel mijn "klant niet zo". Mij eigenlijk ook niet. Ik vind het persoonlijk makkelijker om de bijen in een apidea kastje te stoppen. Overigens ruikt mijn apidea kastje niet vies.[xx(]

groet en succes henk

crabo
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 okt 2003, 22:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: apitherapie

Bericht door crabo » vr 02 jan 2004, 14:51

Beste Minne, hartelijk dank voor je antwoord; jij bent toch degene die het dagboek bijhoudt van een MS-patient? Hoe gaat het nu met hem?
Groeten en een voorspoedig 2004, Hans
Minne Bonnema schreef:
Beste Hans,
Ik gebruik voor het bewaren een appelmoespot met daarin een 2/3 gedeelte van een lege closetrol .Dit is omwonden met een stuk keuken papier.De bijen zitten hierop in een kluitje.Om de twee dagen voer ik ze met wat maise( 1 deel honing 7 delen gemalen suiker) dit is niet zo kleverig als honing.
Tot twee weken lang,hou ik de bijen vrij goed in leven,dan zijn ze allemal meestal gebruikt,de pot begint dan ook vaak al te stinken.
O ja wel op kamer temperatuur bewaren.
Met vriendelijke groet, Minne.

crabo
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 okt 2003, 22:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: apitherapie

Bericht door crabo » vr 02 jan 2004, 14:56

Beste Frans,
ze is 3 maanden geleden begonnen, ze is al heel lang heel erg ziek, volledig bedlegerig, heel erg lichtgevoelig, heel veel pijn en uitputting; tot nu toe nog weinig resultaat, behalve dat ze wat krachtiger kan praten. Ik heb op het internet een protocol gevonden voor de behandeling van Lymepatienten met bijengif, maar het is een langdurige zaak dus een kwestie van volhouden.
Vriendelijke groeten en voorspoedig 2004.
Frans vanTongeren schreef:
Dag Hans Cramer,
Beterschap voor je vrouw die de ziekte van Lyme heeft.
Wat voor voordeel ondervindt je vrouw van de angeltjes met inhoud?
gr.
Frans
(die ook Lyme heeft gehad)

crabo
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 okt 2003, 22:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: apitherapie

Bericht door crabo » vr 02 jan 2004, 15:00

Beste Henk,
Hartelijk dank voor je antwoord; ik weet alleen niet wat een apideakastje is en hoe ik er aan kan komen; evenmin weet ik wat apifonda is, je ziet, ik ben een leek. Ik hoop van je te horen.
Met vriendelijke groet en een voorspoedig 2004.
H. Rempe schreef:
Beste Hans,

Ik verstrek bijen aan een lieftallige dame die MS heeft.
Ongeveer een keer in de twee weken geef ik haar bijen. Een slimme imker heeft mij geadviseerd de bijen in een apideakastje te bewaren. Ik stop, voordat ik de bijen in dit kastje, een stuk apifonda (bijenvoer) in de "voerbak". Indien het voer te weinig is adviseer ik ze een klein beetje honing te voeren. Niet te veel dan kunnen ze verdrinken.
Ik heb ook de jampot methode geprobeerd. Dit beviel mijn "klant niet zo". Mij eigenlijk ook niet. Ik vind het persoonlijk makkelijker om de bijen in een apidea kastje te stoppen. Overigens ruikt mijn apidea kastje niet vies.[xx(]

groet en succes henk


Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: apitherapie

Bericht door Oude Essink » za 03 jan 2004, 17:35

Hallo Hans,
Ik laat je even een afbeelding zien; dat werkt het vlotste:

Afbeelding
Kirchainer teeltkastje; Apifonda: voederdeeg.

Zo'n teeltkastje heeft drie á vier kleine raampjes + een vakje waar je voedsel in kunt doen; Apifonda is zo'n product, maar er zijn meer merken van dit "kant en klaar" bijenvoer. De bedoeling van zo'n kastje is om er een onbevruchte koningin in te doen met een vuist bijen; als zij bevrucht is en aan de leg gaat, kan zij in zo'n kastje een aantal weken gehouden worden voordat zij in een groot volk wordt ingevoerd. In zo'n kastje kun je ook een aantal weken bijen houden.
De techniek is evenwel ingewikkeld genoeg, om er toch maar een imker uit de buurt bij te halen voor hulp.
Deze foto laat een schuim- Kirchainerkastje zien; Apidea is ook zoiets maar dan van hout.
Te verkrijgen ( niet al te duur) in het bijenhuis in Wageningen of in een depot daarvan; Even bellen welk het dichtste in de buurt is:
tel: 0317-422733. e-mail: Bijenhuis(APENSTAART)vbbn.nl

sukses,
hennie oes

Afbeelding

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: apitherapie

Bericht door Hennie Peters » za 03 jan 2004, 18:41

Om het verhaal van Hennie Oes hierboven even compleet te maken, een foto van een apideakastje, met voerbakje.
Als het voerbakje is verwijderd kunnen er twee extra raampjes geplaatst worden. Dit kast je is overigens niet van hout maar van polystyreenschuim met een bruine tint.

Afbeelding
groet, Hennie

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: apitherapie

Bericht door Minne Bonnema. » zo 04 jan 2004, 15:42

Nu we het toch over appelmoes pot,Apidea en Kirchainer kastje(s) hebben,het volgende:
Op de voorhand neem ik aan dat je in de twee genoemde kastjes de bijen beter goed kan houden dan in een glazen pot.Zelf ben ik ook in het bezit van Kirchainer kastjes,maar ik gebruik ze niet.En wel om de volgende reden: zomerdag zo'n kastje te vullen stelt niet zoveel voor,je neemt een raam bijen slaat ze af in een emmer,besproeien met wat water uit een plantenspuit en je schept ze in het kastje.
Maar in de winterperiode wil ik geen bijenkast open maken,viola hoe krijg ik ze in het kastje ??.
En op wat voor manier haal je de bijen uit het kastje zonder dat er enkele op vleugels gaan!
Bovendien wil je toch niet willens en wetend een volk naar de Filistijnen helpen door de wrede verstoring van het verwijderen van de dekplank tijdens de winterperiode!
Ik zou dit graag van de slimme imker horen,want ondanks mijn leeftijd ben ik bereid om nog wat bij te leren. Voor alle duidelijkheid vertel ik hier de manier hoe ik werk met bijenvangen en het plaatsen van de bijensteken. Op het bijenvolk heb ik een kleedje (geen dekplank) met daarin één voergat van twee centimeter doorsnee.Hier op plaats ik de glazen pot na enig getik komen de bijen omhoog,vinden in de pot de closetrol met wat voer en beginnen onmiddellijk aan hun galgenmaal.Vindt ik dat er genoeg bijen in zitten ( is zichtbaar) neem ik deze weg ,plaats ik daarna onmiddellijk de tweede pot.Meestal ben ik binnen tien minuten klaar en heb ik weer voor twee weken bijen op voorraad. Beneden de vier graden Celsius kom ik niet aan het bijenvolk,boven deze temperatuur zitten ze nog niet al te vast op de tros en komen ze wel omhoog.
Met de tegenwoordige winters is er meestal wel een dag te vinden met en temperatuur rond de 7 á 8 graden boven nul. Even afkloppen we zijn nu nog maar begin januari.
In het deksel van de pot heb ik een rond gat gemaakt met een schuifje. Door dit gat steek ik het pincet (15 centimeter groot) en grijp ik een bij ,bij zijn kladden en laat ik hem zijn werk doen waar voor hij is ingehuurd. In een tien minuten tijd laten dan een ruimschoots vijfentwintig bijen hun leven.
De snelheid van handelen heeft te doen met de veelvoudigheid van handelen met de steeds weer zelfde werkzaamheden.
Nog wel een welgemeende tip voor het aftappen van bijen,neem een sterk volk dat kan tegen een stootje.Deze week kreeg ik al een verzoek om bijen te leveren aan iemand,omdat de zesramer met bijen waaruit bijen werden betrokken de geest had gegeven.
Met een vriendelijke groet Minne.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten