waskaarsen

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
van trijp
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

waskaarsen

Bericht door van trijp »

beste

Onlangs wilde ik kaarsen gieten met een omvang van 50mm,ik dacht slim te zijn en gebruikt een pvc buis. Gaatje geboord in het dopje voor de lont en volgieten met bijenwas alles gaat voorspoedig maar nu komt het probleem, de was stolt aan de buitenzijde waardoor er een grote ruimte ontstaat. Deze ruimte opnieuw volgegoten. Het volgende probleem komt, de was wil niet los van de pvc. Mijn inziens is de pvc samen met de was uitgezet en gekrompen waardoor er een geheel ontstond. De pvc heb ik eraf gezaagd. Uiteindelijk na veel afzien kwam er toch een kaars tevoorschijn met een kleine beschadiging.
het moraal van dit verhaal hoe kan of moet ik handelen om een perfecte waskaars te gieten.

gr. Rini
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: waskaarsen

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Rini,
Je kunt kaarsen gieten met behulp van mallen van siliconen(een soort rubberachtig materiaal). Via Bijenhuis o.a. verkrijgbaar
Dat spul kleeft niet aan de bijenwas.
Een bijenwaskaars met een doorsnede van 50 mm zal aanvankelijk goed branden, maar later ontstaat er een holte en smoort de vlam in de was.
Het lukt niet ook al is de lont de dikste die je kan kopen.
Ik ga niet verder dan 2,2cm
Je kunt je kaarsen ook dompelen; maak een serie van acht 'dubbelkaarsen' en maak dan 20 x een rondje.
(Zal een kaarsje voor je opsteken !)
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: waskaarsen

Bericht door Hans van der Post. »

Als je in de kop van het scherm de icoon "Zoeken" aanklikt vervolgens het woord "waskaarsen" intikt en "Archief berichten" aanvinkt krijg je o.a http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1540 en dan nog 8 hints.
lees ze.
Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 12 gasten