Eczeem

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Both
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Eczeem

Bericht door Both » za 24 jul 2004, 20:12

Is er iemand die weet of honing ook helpt tegen eczeem? Ik kreeg een honingklant aan die deur die erg eczeem had en die had gehoord dat als je er honing op smeert de eczeem zou verminderen?
Heeft iemand hier al ervaring mee? En hoe ga je tewerk in de practijk? Of is er iets beters op de bijenmarkt denkbaar, misschien koninginnegalei?

Gr. T. Both
Ouddorp

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Eczeem

Bericht door Frans vanTongeren » za 24 jul 2004, 20:15

Propoliszalf werkt beter !
Honing is meer geschikt voor herstel van brandwonden.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Eczeem

Bericht door maartenkleijne » za 24 jul 2004, 22:25

Er zijn veel soorten eczeem.
Sommige ervan worden heel goed gehlolpen door er honing op te smeren, andere worden daar juist erger van. Veel kwaad kan het niet want de honing is er weer heel makkelijk af te spoelen als het niet goed werkt en echt kwaad kan het nooit.
Voor propolis en eczeem geldt hetzelfde. Alleen met propolis is een eventueel averechts effect niet zo makkelijk weggespoeld.
Als iemand zoveel eczeem heeft dat ie wanhopig op zoek is naar alternatieve methodes, is de kans dat honig of propolis zomaar helpt niet groot. Maar soms gebeuren wonderen.

Een lange termijn dieet zou goed kunnen doen. Honing en propolis kunnen darbij een rol spelen.

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Eczeem

Bericht door jellehulzinga » zo 25 jul 2004, 10:29

Uitgebreide informatie over eczeem, acné enz en de toepassing hierbij van propolis is te vinden op:
http://www.propolis.nl/overprop.html

Het is wel een commerciele instelling hoor.
Helaas heb ik geen aandelen.[:o)]
Jelle

Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Eczeem

Bericht door Frans Klein Breteler » di 27 jul 2004, 16:00

Heb dit voorjaar iemand bladluishoning van afgelopen najaar gegeven. Deze honing is door een dame op haar door "ecoli (?)"-bacterie ontstoken been gestreken. Ze mocht van haar behandelende arts geen antibiotica meer omdat ze daarmee aan haar max zat. De honing was een goede uitkomst en hoewel haar arts dit niet "wetenschappelijk" mocht aanbevelen zij hij haar dat hij wel meer hoorde dat honing bij huidaandoeningen effectief is. Dit sluit trouwens goed aan bij het artikel in BIJEN. Ik heb trouwens op Discovery of NGC eens een documentaire gezien waarin artsen uit een amerikaans ziekenhuis honing gebruikten om oa. open wonden te laten helen, hieruit kwam de waarde van honing pas goed naar voren. Honing, meer dan een zoetstof...

Groeten uit Delden,

Frans

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Eczeem

Bericht door bee-tree » vr 18 aug 2017, 09:31

maartenkleijne schreef:Er zijn veel soorten eczeem.
Sommige ervan worden heel goed gehlolpen door er honing op te smeren, andere worden daar juist erger van. Veel kwaad kan het niet want de honing is er weer heel makkelijk af te spoelen als het niet goed werkt en echt kwaad kan het nooit.
Voor propolis en eczeem geldt hetzelfde. Alleen met propolis is een eventueel averechts effect niet zo makkelijk weggespoeld.
Als iemand zoveel eczeem heeft dat ie wanhopig op zoek is naar alternatieve methodes, is de kans dat honig of propolis zomaar helpt niet groot. Maar soms gebeuren wonderen.

Een lange termijn dieet zou goed kunnen doen. Honing en propolis kunnen darbij een rol spelen.
Heeft iemand ervaring met het UITWENDIG gebruik van honing bij numulair eczeem ?
Zo ja, is de werking afhankelijk van de soort honing en de frequentie van instrijken
van de rode muntvormige plekjes ? Zj. :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Eczeem

Bericht door bee-tree » di 21 nov 2017, 20:11

Mensen met een droge huid lopen meer kans 'n type eczeem te krijgen.
Eczeem gaat gepaard met jeuk die vaak als minder dragelijk ervaren wordt
dan pijn.
Al eerder had ik mijn ervaring met honing als jeukbestrijdingsmiddel
willen melden.
Vanavond maar eens de zoekfunctie gebruikt met de trefwoorden:
honing jeuk. Gevonden: 103 berichten over 11 pagina's die vrijwel
allemaal gingen over jeuk, maar niet over honing als jeukverdrijver.

Al maanden ondervind ik baat bij mijn Koolzaadhoning.
Doordat hij crèmig is strijkt hij uit als huidcrème of zalf op de jeukerige plek.
Het plakt nauwelijks.

Tegen droge huid bestaat een apart wasmiddel dat niet basisch werkt,
dus niet als gewone zeep. De huid verlangt een neutrale tot lichtzure
wasbeurt, dus gewoon met alleen kraanwater is ook goed, dus goed
voor het huidmilieu en... als prettige bijkomstigheid,
....goed voor het aquatisch milieu :mrgreen: Abejas-árbor :b10:

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Eczeem

Bericht door G,A3. » wo 22 nov 2017, 20:47

Bijensteken helpen goed tegen jeuk, jeuk bestrijden door iets dat jeuk opwekt (homeopatisch?). Zelf pas ik dat weleens toe wanneer ik jeuk aan de benen heb. Zo heb ik indertijd een soort wondroos met bijengif bestreden .Bijkomend voordeel is ook dat op het pas behandeld gedeelte geen zonnebrand optreed wanner men de witte huid langdurig aan de zonnestraling blootstelt G,A3..

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Eczeem

Bericht door maartenkleijne » wo 22 nov 2017, 20:58

Ik heb een jaar lang soort eczeem op m'n linke onderbeen gehad. Het beste helpt propoliscrème.
Maar je hebt propoliscrème en propoliscrème. Die ik met succes gebruikt heb is die van de Valksche Bijenhof, zonder reclame te willen maken, maar ik heb ook wel diverse andere propoliscrèmes gebruikt, tot en met varianten waar ik juist allergisch op reageerde.
gr,
m

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Eczeem

Bericht door renske » do 23 nov 2017, 20:04

Het beste is uitwendig en inwendig te combineren. Dus een propoliszalf uitwendig en propolistinctuur inwendig. Zalf 2x per dag smeren en 4 x per dag 4 druppels propolistinctuur. Zalf kan je ook zelf maken, 100 gram plantaardige olie (kokos, zonnebloemolie, goudsbloemolie, o.i.d.) 10 gram bijenwas, 12 ml propolistinctuur au bain marie verwarmen en langzaam en steeds roerend laten afkoelen. Inderdaad opletten dat het niet erger wordt, dan stoppen tot het weer stabiel is en dan voorzichtig weer beginnen. Als de klachten afnemen in zalf en tinctuur in twee weken afbouwen, beginnen de klachten weer dan weer beginnen met een lage dosis.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten