Versuikert wilgenhoning snel?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Versuikert wilgenhoning snel?

Bericht door Bart de Coo » zo 12 jun 2011, 21:48

Besten,

Net als vorig jaar haalde ik weer een flinke oogst van mijn stand in de uiterwaarden bij de IJssel. Vorig jaar versuikerde die honing heel snel. Shit. Ik moest dus al die potjes weer voorzichtig vloeibaar maken en de klanten waarschuwen.

Ik had dit jaar weer veel honing van die stand, maar dit keer was ik gewaarschuwd. Ik had wat versteende potjes van vorig jaar achtergehouden. Die pureerde ik met de staafmixer en roerde die door de honing van dit jaar. Perfect resultaat. Schitterende crèmehoning. Zwaar tevreden klanten.

Ik dacht dat de bijen over de IJssel naar een paar (voor mij onzichtbare) koolzaadvelden vlogen. Nu hoor ik dat daar nauwelijks bijen op zaten. En ik hoor dat wilgenhoning, net als koolzaadhoning, snel versuikert.

Mijn vraag is dus: bestaat de kans dat mijn prachtige crèmehoning van de wilgen is en niet van het koolzaad?

Bedankt alvast & groet!

Bart

Thijs Corporaal
Berichten:106
Lid geworden op:zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Versuikert wilgenhoning snel?

Bericht door Thijs Corporaal » zo 12 jun 2011, 23:41

Hoi Bart.
Hier bij ons halen de bijen ook eerst op de wilgen en dan naar het fruit,maar als er voldoende ramen verzegeld zijn halen we er die uit en slingeren ze en gaan deze honing het zelfde behandelen als de koolzaadhoning,wat ik doe is ze een driedagen per dag 4 maal enkel minuten roeren met een honingspiraal op de boormachine en langzaam :dance: dan roeren ik gebruik geen honing van een vorigjaar,en heb een hele mooie creme honing die smeerbaar blijft.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Versuikert wilgenhoning snel?

Bericht door Bart de Coo » ma 13 jun 2011, 23:58

Thijs,

Naar jouw reactie te oordelen heb ik goede reden om te geloven dat mijn bijen op de wilgen vlogen en niet op het koolzaad. Dat is goed nieuws. Ik sta daar ieder jaar en deze honing blief ik wel!

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten