Wat is dit voor honing?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Wat is dit voor honing?

Bericht door Robbert » ma 25 jul 2011, 20:59

Vraag 1:
Nadat mijn drie volken van de kersen thuiskwamen hadden ze allemaal dezelfde honing opgehaald. Dat zou je ook verwachten.
Dat mag ik alleen geen kersenhoning noemen denk ik want er kan ook een vleugje paardenbloem inzitten of mag ik het wel kersenhoning noemen?

Vraag 2:
Na de kersen, op de thuisstand, zijn ze begonnen aan de tweede HK. Een volk haalde "gewone" doorzichtige honing, een volk haalde niks en het laatste volk haalde dit:

Afbeelding

Wat is dit?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wat is dit voor honing?

Bericht door maartenkleijne » ma 25 jul 2011, 21:22

onderin lijkt op koolzaadhoning, die is keihard, als ie het is.
de rest lijkt ook op klaverhoning.
wel raar dat alleen dat ene volk het gehaald heeft.
gr,
m

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Wat is dit voor honing?

Bericht door Robbert » ma 25 jul 2011, 21:33

De belichting van de foto zet je misschien op het verkeerde been maar de pot is door en door dezelfde kleur.
Ik heb deze honing doorgeroerd met een spiraal dus hij was niet keihard maar ook niet zo vloeibaar als je "normaal" honing tegenkomt.

Hij is in de periode van mei-juni gehaald.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Wat is dit voor honing?

Bericht door Wim Joosten » di 26 jul 2011, 08:26

Welke soort honing je het noemen mag, wordt bepaald door het percentage pollen wat er in zit. Voor elke soort honing is dat weer anders. Ik geloof dat het voor kersen 45% moet zijn. Hoe je dat percentage kunt bepalen is weer een ander verhaal.

Koolzaadhoning is in het begin heel helder en dun. Later kristalliseert het naar wit zoals in jouw afbeelding. Het wordt dan wel keihard tenzij je het van te voren roert tot een crêmehoning.
Er zijn ook andere soorten honing die dat doen, zoals klaver. Ik had onlangs eens een potje korenbloemhoning. Deze was ook wit en crêmig.
Met vriendelijke groet,
Wim

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat is dit voor honing?

Bericht door Jaap v.Popering » di 26 jul 2011, 09:20

Wim Joosten schreef:
Koolza. Ik had onlangs eens een potje korenbloemhoning. Deze was ook wit en crêmig.
Ik heb ook wel eens korenbloemhoning geoogst ,maar die was licht groen van kleur .

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is dit voor honing?

Bericht door semar » di 26 jul 2011, 11:19

is een van de vervelende dingen van roeren niet dat alle creme honing dezelfde creme witte structuur krijgt?
ja dan kun je aan het potje niks meer zien, kan koolzaad. distel, lavendel of wat dan ook zijn?

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wat is dit voor honing?

Bericht door m.kolsters. » ma 29 aug 2011, 15:33

Dag Robbert, als je naar de kersen bent geweest en er waren ook peren vlak bij dan heb je dit jaar peren honing.
Van wegen het weer vlogen de bijen niet op de kerssen maar op de peren, en dat is omdat het noorde wind was.
Mijn bijen stonden in de peren en de buurman heeft kersen en ook de bijen in de kersen vlogen naar de peren.
Mijn honing van het vorige jaar is veel bruiner dan dit jaar, deze is mooi wit zo als in jou potje.
Tinus Kolsters

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Wat is dit voor honing?

Bericht door Robbert » ma 29 aug 2011, 21:38

Hoi,

Peren kan het nu niet zijn. Deze witte honing is nadat de kersen waren uitgebloeid opgehaald. De peren waren ook al uitgebloeid meen ik. Ik zal is met een monster naar Dick van Leeuwen gaan en hem vragen wat het kan zijn.

Groet,
Robbert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten