was zuiveren

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Bart de Coo » vr 04 nov 2011, 09:44

Cefas geeft de tip van fijn vliegengaas; ik zou daar de tip van kaasdoek aan willen toevoegen. O ja, de panty was ook al genoemd.

Ik bevestig een groot stuk kaasdoek met wasknijpers op een oude wasketel, zo'n grote ketel waarmee oma de kookwas deed, gekocht bij de kringloopwinkel. De ketel staat op een industiebrander. Die zijn al te koop voor €30 euro. De gasfles die erbij hoort is een prima investering, omdat het vullen veel en veel goedkoper is dan het omwisselen van een campinggastankje. In de ketel ligt natuurlijk een flinke laag water. Niet zuinig doen inderdaad, want er verdampt veel en als je een flinke hoeveelheid moet verwerken, dan kan de boel droogkoken. Pas op!

In de kaasdoek leg ik de raat. De rommel blijft achter en de was drijft op het water. Ik dek de boel af met een oude natte handdoek, bij wijze van deksel, om niet te veel stoom te laten ontsnappen. Helaas blijft er nog vrij veel was hangen aan de resten in de kaasdoek. Daarvoor werd lang geleden die doek ook nog eens uitgeperst. Dat doe ik niet, want ik heb geen pers. Als je veel was hebt te verwerken, dan vind ik dat bovendien de moeite niet waard.

Als alle was gesmolten is, dan verwijder ik de kaasdoek van de pan. Het doek met alle donkere resten erin, gooi ik onmiddellijk in de groene container. Dan heb ik een schone emmer klaarstaan. Ook die emmer heb ik weer voorzien van een lap kaasdoek, die ik alweer met wasknijpers op zijn plaats hou. Nu komt het delicaatste deel van de klus. Zorg dat je je allerloudste kleren draagt. Denk ook om je schoenen. Ik draag nu klompen. Je moet de pan namelijk gaan leeggieten in de emmer. Dat spettert nogal. Ik hoop dat je al begrepen had dat je dit niét in de keuken doet! Was smelten stinkt bovendien een uur in de wind.

De was mag er nu heel lang over doen om af te koelen. Ik heb de emmer daarvoor wel eens in een warme oven gezet, niet heter dan een graadje of 50 natuurlijk. Dat laat ik dan zo een uurtje staan. Het gaat erom dat de over door en door warm is. Dan draai ik de over uit en laat de klep 24 uur dicht.

Als de was gestold is, dan haal je de waskaas uit de emmer. Je keert hem om en je krapt er met een of ander geschikt stuk gereedschap de fijne grijze rommel vanaf die aan de bodem zit vastgekoekt.

Enfin, zo heb ik dus de afgelopen jaren een leuk torentje waskazen verzameld. Aan kaarsen of waswafels maken ben ik helaas nog niet toegekomen. Dat wordt mijn volgende project. Tot zo ver heb ik alles nu wel onder de knie.

Groet,

Bart

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Eugeen » za 05 nov 2011, 00:30

ik heb voor het smelten van de oude was een stoomontsapper gekocht op een rommelmarkt. Deze ketels worden normaal gebruikt om sap te winnen door fruit te stomen.
In deze fotoreeks op mijn blog wordt een en ander wat duidelijker: http://eugeenvanhove.skynetblogs.be/alb ... was/page1/ Ook de gasbrander is op een rommelmarkt gekocht voor enkele euro's. De bain-marie vond ik op Kapaza!. Alleen het waswafelapparaat is nieuw gekocht. De opstelling is ondertussen wel verhuisd van mijn operatiekamer naar een nieuw gebouwd imkerlokaal.
Groeten,
Eugeen

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Erik Konijn » za 05 nov 2011, 18:17

`Ziet er fantastisch uit. H :hive: oeveel kasten heb je nodig om hem rendabel te maken?

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Eugeen » za 05 nov 2011, 18:49

De 'fruitontsapper' heeft 20 euro gekost. De gasbrander slechts 5 euro. De RVS eetkommen voor de hond staan in elke dierenspeciaalzaak voor enkele euro's. Het gaat alleen vele malen sneller dan een zonnewassmelter. Voor de bain-marie heb ik 70 euro betaald en voor het wafeltoestel 800 euro. Dit zijn echter zaken die je wellicht ook op je vereniging kan doen. Door het gebrek aan vrije tijd (zelf te kiezen tijd, bedoel ik) bezit ik dit toestel liever zelf, waardoor ik nu kan wafelen als ik zelf tijd heb. En een hobby zal wel nooit rendabel worden. Een hobby dient alleen om te ontspannen, zonder stress op te wekken. Mijn vrouw wil geen bijen in de tuin en ik gebruik dus elders een perceel grond van mijn familie en heb er een bijenstal op geplaatst voor vier productievolken. Ik heb pas het naastliggend bos bijgekocht omdat de bomen dreigden op mijn stal te vallen. En om het geklieder in huis te vermijden, heb ik nu een slingerlokaal in de tuin gebouwd. Ik maak bovendien al mijn kasten zelf. En dit beschouw ik allemaal als hobby. Een sluitende boekhouding zal dit spijtig genoeg nooit opleveren. Maar wat een hobby! :D :D :D
Groeten,
Eugeen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Oude Essink » za 05 nov 2011, 19:43

Een sluitende boekhouding zal dit spijtig genoeg nooit opleveren
0,0 opschrijven, 0,0 onthouden ! :lol:

Afbeelding

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door TubaLeoVoet » ma 07 nov 2011, 20:01

Eugene, wanneer is het opendeurdag ?

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Eugeen » ma 07 nov 2011, 21:32

Leo, Ik ben de laatste tijd nogal vaak bezig in mijn tuinhuis om oude was te smelten :) en dan is de voordeur gesloten. Maar je bent natuurlijk steeds welkom. Als kakelverse alumni van de Limburgse imkerscursus, kunnen we waarschijnlijk nog veel van elkaar opsteken.

Groeten,
Eugeen

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door TubaLeoVoet » ma 07 nov 2011, 22:03

Eugeen schreef:Leo, Ik ben de laatste tijd nogal vaak bezig in mijn tuinhuis om oude was te smelten :) en dan is de voordeur gesloten. Maar je bent natuurlijk steeds welkom. Als kakelverse alumni van de Limburgse imkerscursus, kunnen we waarschijnlijk nog veel van elkaar opsteken.

Groeten,
Eugeen
Aha daar houd ik je aan, we kunnen tijdens de "plechtige diploma uitrijking" misschien afspreken !
BTW, dat uw boekhouding niet klopt is toch niet zo belangrijk hé, als we er maar schatrijk van worden van ons potje honing, dan is het ook goed hé manneke .!

( dat hé manneke doe ik er maar bij omdat de Nederlanders dat graag horen, 't is écht Belgisch :D )

Ik ben trouwens in een vorig leven nog boekhouder geweest.
Tijdens een sollicitatie vroeg men mij hoeveel 1 + 1 was.
Ik had al 2 geprobeerd, 1,5 en 1,9 waren ook niet goed,
tot ik vroeg : "hoeveel had u graag gehad dat het was ?" en toen mocht ik beginnen als hoofdaccountant... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Oude Essink » di 08 nov 2011, 15:57

dat hé manneke doe ik er maar bij omdat de Nederlanders dat graag horen
Als Nederlander denk ik bij "manneke" aan mijn schattige kleinzoon van vier; of aan het gelijknamige statue in Brussel :D
hennie oes

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Schussboelie » wo 11 jul 2012, 20:57

Zijn er hier mensen die zwavelzuur bij de gesmolten doen zoals hier vermeld staat?
En indien ja, waarom?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten