Harde honing in een 25 liter emmer. . .

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Harde honing in een 25 liter emmer. . .

Bericht door Marco en Ingrid » ma 21 nov 2011, 18:33

Hallo !

Ik heb jongst leden 2 emmers met elk 26 kg honing gekocht van een andere imker omdat ik zelf geen honing genoeg heb dit jaar.
Maar het is,natuurlijk, geroerd en dus ook al hard.
Hoe krijg ik die honing weer vloeibaar op een goede manier ?zodat ik het kan potten.
Zou een heet water bad werken , of gaat dat heel lang duren ?
Graag jullie hulp in deze !

bij voor baat dank,

Marco

http://www.myrangensbigard.se
www.myrangensbigard.se

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Harde honing in een 25 liter emmer. . .

Bericht door LWPisa » ma 21 nov 2011, 20:44

Een warmwaterbad is een goede optie. Kleine emmers zet ik zelf in de gootsteen met water van een graad of 40-50. Je grote emmers zou je in je ligbad kunnen zetten. Andere optie is de emmer in een electische deken te rollen/vouwen.

Lennard

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Harde honing in een 25 liter emmer. . .

Bericht door Wim Joosten » ma 21 nov 2011, 20:50

Onze zuiderburen schrijven het volgende er over op: http://www.konvib.eu/artikels/producten ... eel-2.html

Warmwaterbad

Het principe van 'au bain-marie' is wel aan elke huisvrouw bekend. Daarbij wordt - in ons geval ­de honingpot in een pan met water gezet en opgewarmd. Het is aan te bevelen om de temperatuur de 40°C niet te laten overschrijden, om te voorkomen dat enzymen en aromastoffen zouden verloren gaan. Bij hogere temperaturen zal de kwaliteit van de honing eronder lijden. Hoe groot dat kwaliteitsverlies kan zijn, is d.m.v. labonderzoek precies na te gaan. Maar dat aspect sparen we op voor een volgende bijdrage.

Thermobox - warmte kast - hitteplaat.

Hierbij denken we maar aan een 'omgekeerde' koelkast. In zo'n oude koelkast bijv. wordt een verwarmend element aangebracht, dat gestuurd wordt door een thermostaat. De recipiënt met de honing wordt erin geplaatst en de warme lucht moet de verharde honing weer zacht maken.

Omdat de warmtegeleidbaarheid van lucht veel lager ligt dan die van water, duurt het ook eens zo lang om de honing weer in viskeuze toestand te brengen. Voor een emmer in kunststof met 20 kg opgesteven honing duurt het ca. 24 uur om de honing weer vloeibaar te maken, wanneer we de kasttemperatuur op 40°C. houden. Tussendoor oproeren kan het proces enigszins versnellen.

In de vakhandel zijn dergelijke thermoboxen te koop. Ze zijn erg duur. Handige imkers hebben er weer wat op bedacht. Zij stapelen enkele lege broedkamers op elkaar. Een plaat met enkele gloeilampen van 40 W wordt in de onderste kamer gezet. Op die bak leggen zij een dubbele koninginnenrooster. Daarop komen dan nog eens, één of twee broedbakken. De recipiënten met de harde honing plaatst men in de bakken op de rooster. Met een isolerende dekplank, wordt bovenaan alles afgesloten. Een thermostaat schakelt de lampen aan en uit.

Vooral als men met de goed isolerende Segeberger kunststofkasten imkert, werkt dit systeem voortreffelijk. Zo goed zelfs, dat deze construc­teur een onderdeel met een verwarmingselement op de markt heeft gebracht dat speciaal op zijn andere kastdelen afgestemd is.
Met vriendelijke groet,
Wim

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Harde honing in een 25 liter emmer. . .

Bericht door LWPisa » di 22 nov 2011, 10:02

Over zelfbouw thermoboxen...ik zou een computerventilator in het systeem gebruiken. Gebruik van alleen een warmtebron en een thermostaat heeft als resultaat dat de warmte lokaal opbouwt en het veel langer duurt/meer energie kost om het volledige volume op temperatuur te krijgen.

Over een tijd zijn de gloeilampen uitgefaseerd...voor een paar euro heb je een elstein warmtelamp die alleen infrarood straalt, het zichtbare licht van een normale gloeilamp is ook zonde van je geld als je m alleen voor verwarming gebruikt.

L

Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: Harde honing in een 25 liter emmer. . .

Bericht door Marco en Ingrid » di 22 nov 2011, 23:08

Hallo,

Ik heb nu een kast gemaakt van een bodem , 2 bk en een deksel.
alles is van "piepschuim" .

de emmer met erin en een verwarmings element (?) die ik normaal in mijn zeef heb, plus nog een klein kacheltje(ja dat past ;-)
het wordt rond de 40 graden en de honing begint te "smelten" maar het zal wel even duren eer dat klaar is..

groet, Marco
http://www.myrangensbigard.se
www.myrangensbigard.se

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten