Eerste vraag

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 19 jan 2013, 13:33

Hoi allemaal,

ik heb ook nog even getwijfeld om de was in melkpakken/yoghurt pakken te gieten...
Ik wist van de methode. Uiteindelijk moet ik naar kleine blokjes toe aangezien ik voor het kunstraat persen niet te lang wil wachten met opwarmen heb ik gekozen voor kuipjes.
Maar voordeel van yoghurt pakken is dat je er veel in kwijt kunt en alsnog ook redelijk gemakkelijk de onderkant met een mes kunt afsnijden (oppervlak is niet te breed).

De meeste belangrijke zaken voor mij uit deze discussie:
ik zie dat mijn was toch iets grijziger of bruiner (sterk overdreven) is dan de was van de andere imkers. Nu maakt mij dat niet zoveel uit....want ik hoef er geen kaarsen van te gieten, maar toch. Ik wil natuurlijk wel dat mijn was de goede eigenschappen behoudt. Mijn is ongetwijfeld te warm geweest. Voortaan dus meten!

Ruim water gebruiken. Ook uit de bijdrage van kaarzenmaker (Hans) wordt duidelijk dat er flink water bij moet. Water ontkleur ook... en zal wellicht ook eens verzadigd kunnen worden. Steeds veel water gebruiken ontkleurt dus ook. En bovendien valt zo ook beter de temperatuur te bewaken.

Laten zeven met doek ipv panty.

Laten rusten en uitzakken/bezinken. Langdurig en gecontroleerd laten bezinken (dus met verwarming) zorgt ervoor dat dat je een schone was krijgt zonder veel residuen.

Onbekend blijft in hoeverre propolis (is grijs bezinksel?) en andere (etherische) bestanddelen eigenlijk in was horen en je dit in was kunt laten blijven.

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » za 19 jan 2013, 13:35

gerard.b.w.vos schreef:Was heeft geen smeltpunt maar een smelttraject! :o
Zeer korrekt opgemerkt meneer Vos.

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Kaarsenmaker » za 19 jan 2013, 13:36

Was heeft geen smeltpunt maar een smelttraject!
klopt, is een betere beschrijving.
Als het verbrand houd je kool over en als je het goed doet helemaal niks
dit klopt niet,als je de was behandeld zoals ik doe zal je zien dat deze verbrande meuk zich manifesteerd als een grijze massa en die is beduidend zwaarder dan was en ja, dit ook weer onderaan de stolling.
Jammer dat ik laatst zo'n kaas heb weggemieterd anders had ik nog een mooie foto kunnen maken.Het zag eruit als mergel of cement en het rook een beetje naar was en voelde vettig aan.
het lukt vast ook met de bakjes van ´de afhaal chinees´
Nee vergeet deze maar, te heet, bakje smelt en je bent je was kwijt de keuken zit onder enz. (bin there, done that :roll: )

@ gerard.

Regenwater is een hele goeie gerard,het is maar net waar je woont en dus hoe schoon dit is (ik in Rotterdam en dat kan ik dus vergeten dus kraanwater inclusief kalk of anders).
Melkpakken is ook leuk maar mijn vraag is dan ,verwerk / filter je deze blokken nog verder of doe je je ding hier mee ?
Als filter methode is deze n.l. erg grof.Dat komt door het te kleine oppervlak en de verschillen in de soortelijke gewichten.Ergo, het wordt door het eigen gewicht weer naar boven IN de was geperst.Kijk eens goed aan de zijkanten en je zal waarschijnlijk putjes zien, water.
Om op te slaan is het wel mooi vanwege de vierkante blokken :wink:

BTW , als ik jullie was blokken zie word ik wel jaloers van de hoeveelheden.

Hans.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door gerard.b.w.vos » za 19 jan 2013, 13:42

Dank zij de tip van Albert weet ik nu hoe de foto's aangepast kunnen worden :oops:
En wilde de raatfoto's aanpassen maar kan niet meer BIJ dat onderwerp. :o
Dus als jullie het niet erg vinden hier nog een keer.

Mooi is te zien dat de raat al is voorzien van een laagje propolis.
De propolis zit bovenop de celranden.
En dat is een van de factoren die de heldere was al laten verkleuren.
Propolis heeft zulke mooie eigenschappen daar moeten we zuinig op zijn.
Maar dat is een ander hoofdstuk.

Dit plaatje is een deel van het uitgebouwde raam natuurbouw.
De verschillende kleuren pollen is ook altijd weer een mooi gezicht :)
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 19 jan 2013, 13:48

BTW , als ik jullie was blokken zie word ik wel jaloers van de hoeveelheden.
Voor zoeits is nog:

Veel kg's honing,
1.5 jaar bijenhouden (met alle zorgen vandien)
1 dag imkeren om alle verschimmelde en onvoldoende raten bije elkaar te zetten
1 dag was smelten
2 dagen zeven, opkoken; afijn, dat alles heb ik hier al gezegd.....

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » za 19 jan 2013, 14:21

Kaarsenmaker schreef: dit klopt niet,als je de was behandeld zoals ik doe zal je zien dat deze verbrande meuk zich manifesteerd als een grijze massa en die is beduidend zwaarder dan was en ja, dit ook weer onderaan de stolling.
Jammer dat ik laatst zo'n kaas heb weggemieterd anders had ik nog een mooie foto kunnen maken.Het zag eruit als mergel of cement en het rook een beetje naar was en voelde vettig aan.
Die grijze meuk is propolis,door de bijen verzamelde boomhars.
Als de bijen het van de bomen halen is het geel tot rood meestal oranje.
Bij het smelten wordt het grijs.
ZIt ook op de raten en wordt onvermijdelijk meegesmolten.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door gerard.b.w.vos » za 19 jan 2013, 14:23

Melkpakken is ook leuk maar mijn vraag is dan ,verwerk / filter je deze blokken nog verder of doe je je ding hier mee ?
Hans.
Afhankelijk wat je er mee wil!
Meestal eerst door een "koffiemolen"zeef, een rvstzeef voor het grove vuil.
En die past weer precies in zo'n melkpak :)
Daarna worden de blokken nog enkele keren gesmolten en weer op dezelfde manier in de pakken gegoten.
Was die ogenschijnlijk geheel schoon is en wordt gebruikt in de "hoge pot" -voor het dompelen van kaarsen-, zal uiteindelijk toch weer een lading "vuil" in de pot achter laten.
Resume: het beste filter laat toch fijn vuil door en 100% schoon wordt het dus niet.
Filters houden ook was vast waardoor je verlies van was krijgt.
Zou je alle reststoffen (ja wat is vuil in deze?) eruit halen dan kom je weer terug bij de waszegels van helder glas!
Knap wie dat zal lukken :)
Wees zuinig op je was, "wilde raatbouw" bewaren, die is ook mooi zuiver en kan je voor speciale doelen gebruiken.

Ook hier zie je de propolislaag die op de randen van de cellen is aangebracht.
Wat ik er mee doe?
Zegeltjes was voor creme of lippenbalsum.
Kaarsen gieten en kaarsen dompelen, en natuurlijk waswafels gieten voor teruggave aan de bijtjes :dance:
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Kaarsenmaker » za 19 jan 2013, 14:25

Whoops 1tje gemist.

@ Jelte.
ik hoef er geen kaarsen van te gieten, maar toch. Ik wil natuurlijk wel dat mijn was de goede eigenschappen behoudt
Juist ! Ik denk dat het voor je bijen eigenlijk nog belangrijker is dan dat mijn kaarsje brandt.Dat ik veel verder ga om een perfecte was over te houden om maximaal te laten branden is een hoofdstuk apart.
Als in parrafine toevoeg brand alles beter maar is niet mijn bedoeling,ik wil kunnen zeggen dat het 100 % bijenwas is.
Water ontkleur ook... en zal wellicht ook eens verzadigd kunnen worden. Steeds veel water gebruiken ontkleurt dus ook
Water ontkleurt niet, het filtert ( niet de juiste omschrijving, het vangt het vuil) , maar niet in 1 keer.
Alleen de grove , zware delen vallen in de eerste , of tweede keer richting waterscheiding.
De angst voor waterverzadiging klopt helemaal maar komt door te snel stollen ,of met een te klein oppervlak werken, vandaar het proces au bain marie met alleen was,alle water druppels liggen onderin die zie je ook als donkere delen als je goed kijkt.
Onbekend blijft in hoeverre propolis (is grijs bezinksel?) en andere (etherische) bestanddelen eigenlijk in was horen en je dit in was kunt laten blijven.
Propolis hoort niet in de was
Ik weet het niet zeker maar propolis dient als eerste geoogst te worden ,buitenkant raten ?
Met het smelten de eerste keer , stoomsmelter of zonnewassmelter , en stollen in water is dat de donker grijze massa ,helaas zitten hier ook de pootje enz. nog bij zeg maar het grove vuil.
Let wel, ik zeg het nog maar een keer , "de temperatuur van je was is van levensbelang voor je was en qualiteit !"

Dat betekent alles zit er nog in zoals het in de raat was,eeeh zat :D

En als ik het heel erg lullig zeg, iedere stap waar je zit te klootzakken c.q. te heet bent geweest is het mindere was geworden en dus jammer dan.
Ik hou dus mooie bruine was kaarsen over die niet branden en een imker heeft mooie bruine raten waar die bijen letterlijk ziek van worden.

Waar je vaak in stinkt is dat je te snel wilt en dus ongemerkt de fout in gaat.

Dus , temeratuur , oppervlak en massa verhoudingen zijn dus essentieel in deze hobby.

Er is nog een trucje maar die vertel ik later nog.

Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » za 19 jan 2013, 15:05

Dus kaarsen van bruine gecarameliseerde was branden niet goed?

Klink ook wel weer logisch,want als kaarsenmaker zegt dat boven 78 de alcoholen eruit komen.
Die willen het best branden natuurlijk.

Molotov principe :D

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 20 jan 2013, 11:19

Heb mij tot nu toe niet in deze discussie gemengd, maar Jelte, het is verstandig toch een aantal van je uitgangspunten aan te passen, t.w.

..... ik heb ook nog even getwijfeld om de was in melkpakken/yoghurt pakken te gieten...
Ik wist van de methode. Uiteindelijk moet ik naar kleine blokjes toe aangezien ik voor het kunstraat persen niet te lang wil wachten met opwarmen heb ik gekozen voor kuipjes. .....


Voor het vloeibaar maken van wasklompjes tijdens het raatmaken gebruik je een 2e pan, ook au bain marie. Gooi je de blokjes en afsnijdsels van de waspers terug in de pan waaruit je aan het persen bent zal de temperatuur te veel schommelen. Vooral de afsnijdsels zullen dan vaak toch in je soeplepel meekomen en dit kan een dikkere kunstraat geven.

.....ik zie dat mijn was toch iets grijziger of bruiner (sterk overdreven) is dan de was van de andere imkers. Nu maakt mij dat niet zoveel uit....want ik hoef er geen kaarsen van te gieten, maar toch. Ik wil natuurlijk wel dat mijn was de goede eigenschappen behoudt. Mijn is ongetwijfeld te warm geweest. Voortaan dus meten! .....

Gebruik juist de mooiste blokken was voor je nieuwe raat en de rest voor kaarsen.

... Water ontkleur ook...

Water spoelt uit, dus heeeeel veel water gebruiken en zeker 2 à 3 maal ‘spoelen’ voordat je de was in de bakjes of melkpakken doet. En dan, als Gerard zegt, en paar centimeter water onderin het melkpak.

..... 1 dag imkeren om alle verschimmelde en onvoldoende raten bij elkaar te zetten .....

Weggooien die verschimmelde raat en raat uit de broedkamers, die zitten immers vol met bacteriën, schimmels en ander ongewenst spul. Bovendien komt er maar heel weinig was uit oude raat. Is de moeite van het werk (en de stank tijdens het schonen) niet waard. Alleen mooie raat en wasresten gebruiken van honingkamers, braamraat en zegels (zie de foto van Gerard). Je zal vooral versteld staan van de hoeveelheid was die je van braamraat verzameld als je dit consequent afsteekt van je toplatten.

1 dag was smelten
2 dagen zeven, opkoken; afijn, dat alles heb ik hier al gezegd.....


JP, doe het rustig aan, als je het de eerste keer goed gezeefd hebt, hoef je niet nogmaals 2x te zeven. Het is dan een kwestie van ’s avonds je pan met was en water te verwarmen, gas uitdraaien, pan hele nacht laten staan en ’s morgens heb je een nog enigszins warme koek die los in je pan ligt en waarvan je direct het vuil afschraapt. Vergt 's morgens nog geen 2 minuten, je hoeft er dus niet vroeger voor op te staan. Dit nog 1 of tweemaal herhalen, al naar gelang er nog vuil onderaan de koek zit.

Sorry kaarsenmaker, bovenstaande heeft weinig met waskaarsen te maken.

Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten