Eerste vraag

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 16 jan 2013, 01:07

Interessant stuk Hans.

Hierbij mijn waskleur. Het zijn niet de beste foto's, genomen in kunstlicht vanavond laat.

Een van mijn wasklompjes uit een boterkuipje met nog een miniscuul laagje grijs bezinksel wat ik met een mes afsnijd.
Afbeelding


Hier goed te zien de dikte van het stukje afgesneden was met bezinksel wat dus onderop zat. Het middenstuk van de onderkant van het klompje heeft een iets andere kleur en is nog behoorlijk warm (niet echt goed op de foto te zien). Je kunt niet te diep snijden van de kern van de blokjes zijn vaak nog vloeibaar. Dus lang genoeg laten afkoelen...maar ook niet zo lang dat de onderkant te hard wordt.
Afbeelding

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » wo 16 jan 2013, 01:24

Goh,

Ik ben wel erg blij met je verhaal.
Zo te horen kan ik mijn wasrecyclingsproces nog wel een beetje bijschaven.

Dat gecontroleerd stollen beter heb ik ook ontdekt.
Volgensmij zijn er weinig imkers die dat doen met zoals mij het vuur eronder.

Ik heb gehoord dat het rollen van kaarsen beter gaat met gegoten wafels dan met gewalste wafels.

Ook heb ik vernomen van een andere kaarsenmaker dat was ook vocht opneemt ondanks zo'n mooi zichtbaar scheidingsvlak.
Dit kan je eruit dampen beweert hij door de was een tijd zonder water eronder warm te houden.
Het water wat eventueel in de was achterblijft laat volgens hem kaarsen knetteren.

De gerecycelde/opgeschoonde was is belangrijk voor de bijen omdat de bijen dan schoon bouwmateriaal hebben wat de gezondheid van de bijen bevorderd.Ook worden oude raten weggenomen,omdat de cellen ook steeds kleiner worden door oude pophuiden enzo,tenminste,de bijen worden kleiner en dat wordt als ongewenst beschouwd.
Misschien zijn er meer belangrijke voordelen te noemen van het uitmesten van een bijenest.

Uiteindelijk is waarschijnlijk het recyclen van was het meest gewenst door de imker.
Was voor honingbijen kan alleen door honingbijen geproduceerd.
De imker bied graag waswafels aan om ervoor te zorgen dat de bijen geleid worden in de bouw van hun nest zodat de imker makkelijker kan werken met de bijen en ook geeft het een productieverhogend effect.De imker heeft was nodig om waswafels te maken en daarom moet het gerecycled.

Het productieverhogend effect zit hem onder andere in dat de bijen niet zelf alle was hoeven te produceren maar een gedeelte voor hun nestbouw krijgen aangereikt.Het produceren van 1 kg was neemt 5 kg honing.Grof gezegd doet een bijenvolk er 40 dagen over om 1 kg was te produceren.

Honingbijen worden in kasten gehouden en volken groeien.Een bijennest schijnt het best te floreren in een niet te grote kast,daarom vergroot de imker de kast meerdere malen per jaar om de bijen ruimte te geven als het groeit.Door steeds ramen met wafels aan te bieden is de warmte huishouding in het bijenest ook beter waardoor het bijenest ook beter functioneerd.

Eventueel is het ook mogelijk om de bijen plastic wafels aan te bieden waar de bijen zelf celwanden op bouwen,maar dat vind ik maar niks.
Sommigen,voorral in Amerika zweren erbij.in Nederland zijn er volgensmij weinig imkers die dat plastic voorbouw/wafels gebruken

Onderzoek heeft uitgewezen dat er door honingbijen geproduceerde was uit meer dan 300 bestandelen bestaat. :o

Zoiets?
Alfa

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » wo 16 jan 2013, 01:29

Ah grijze troep,

Dat schijnt de propolis te zijn.

Ik maar hopen dat Jelte zo'n mooi gestapelde bult goudklompjes ging etaleren :lol:

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Kaarsenmaker » wo 16 jan 2013, 22:48

@ Jelte, de kleur van je was is door de nog temperatuurs veranderingen verschillend van kleur.

Gister was het wat erg laat maar de volgende tip.

I.p.v boterdoosjes ( ja ik weet het het stapeld zo lekker) en ik neem aan dat het de tweede zuivering is gezien de afzetting want die herken ik wel neem zo'n pan met dikke bodem
IMGP0406 crop.jpg
voordat je de was hierin giet kan een beetje afwasmiddel aan de wand goed helpen met loslaten en lucht te laten ontsnappen.
Van tevoren de pan warm maken en een cm water van een graad of 60 erin.Dat helpt enorm voor de qualiteit.
Het stollen duurt nu langer en het vuil schraap je er af of hoe je gewend bend, Overigens bewaar die rest plakken maar tot je genoeg denk voor een volgende batch.
Vergis je niet in de bovenstaande kleur dat komt door de witbalans van de foto en de warmte , gestold is knalgeel en je wordt omgeven van goudsbloemenlucht.
Recentelijk kwam ik via een erfenis aan een paar kilo was van 10 jaar oud en nieuwer maar dat ruikt niet zo erg meer, wel de was lucht maar dat blijft toch wel.Helaas zitten daar twee blokken bij die bruin/donker zijn en ik ben bang dat het voor die toch te laat is en helaas voor iets anders gebruikt gaat worden,je kan niet alles hebben.

@alfa.
Ook heb ik vernomen van een andere kaarsenmaker dat was ook vocht opneemt ondanks zo'n mooi zichtbaar scheidingsvlak.
Dit kan je eruit dampen beweert hij door de was een tijd zonder water eronder warm te houden.
Het water wat eventueel in de was achterblijft laat volgens hem kaarsen knetteren.
kaarsen knetteren door water in de was maar kan eigenlijk niet als je het doet zoals ik beschreef en zoals jullie beschrijven.Ze knetteren wel door zuurstof in de lont,d.w.z, de gebruikte lont moet eerst gewaxed worden, dan niet.
Water kan nog in de was blijven maar dan moet je een andere truc doen die ik gebruik 8-) water en olie mengen ook niet en met de hoeveelheden heeft het te maken met het soortelijk gewicht waar het uiteindelijk blijft.
Dat uitdampen moet eigenlijk bezinken heten zoals ik beschreef met grote hoeveelheden was.

Goed , de volgende foto is het resultaat van boven
IMGP0407 crop.jpg
Hier herkennen we in het midden iets wat water vast houdt,donker, dan een lichte ring droog, dan een ringetje iets (donker) dan een waas.De imker heeft waarschijnlijk jullie twee stappen gedaan, ik heb deze nog eens door een kaasdoek gehaald en dat is nog vrij grof.
Detail foto onder.
IMGP0410 crop.jpg
aan de rand is het het fijnst zo je ziet, wat in het midden zit weet ik niet maar misschien herkennen jullie dat , hoop ik.
Als je deze kaas weer in water smelt zal je zien dat er weer fijner stof zit op het stollings vlak.

Als ik weer eens tijd heb zal ik eens een foto maken van mijn was smelt ding.

Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 jan 2013, 14:01

Ik maar hopen dat Jelte zo'n mooi gestapelde bult goudklompjes ging etaleren
Afbeelding

Het is niet echt goed te zien, maar uiteindelijk sloeg de weegschaal uit naar 13.1 KG. Zonder karton, zeg maar 13 kg.

Nog wat foto's:
Afbeelding

Mijn grijze wolkjespan. Ideaal. Een of andere manier laat de was gemakkelijk los van de zijkanten van de pan.
Afbeelding

Hier het totale overzicht:
Afbeelding
En ja ik eet veel verschillende soorten magarines...
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 jan 2013, 14:04

De foto's komen er wat te groot op. Kan ik ze verkleinen?

gr
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jaap v.Popering » vr 18 jan 2013, 14:14

Jelte Pieter Dijkstra schreef:. Kan ik ze verkleinen?
Je klompen met was doormidden snijden :D :clap:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 jan 2013, 14:15

lol. daar zijn ze nu te hard voor.
JP

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door FerryB » vr 18 jan 2013, 15:11

Geloof dat ik ook maar eens margarine ga eten :doh:
Is toch wel handig zie ik hier.
Gebruik nu helemaal geen boter en dan heb je ook geen kuipjes.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 jan 2013, 15:42

Je kunt beter ook helemaal geen boter eten. Of die met plantesterolen... :D .

Maar soit. Als je zorgt dat er altijd wat water meekomt uit de pan....plakt het niet vast aan de bodem. Met een eetmes ga ik nog even tussen de zijkanten van het kuipje langs....en je kunt de klomp er dan redelijk goed uit drukken...

gr
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten