Hoi alfa.
Die verf krabber , daar had ik zelf op moeten komen ! een goeie.
die spaanse tomatenplukkers met die "ahum kuch" donkere was lijkt me niet goed ,die pers is gaaf, zoiets probeer ik te bedenken om raatvellen te maken, om kaarsen te rollen maar ligt nog niet in de lijn van mogelijkheden.
Mijn ervaringen.( vanuit het maken van kaarsen wel te verstaan )
Met het maken / gieten van kaarsen is de temperatuur van de was cruciaal.Hier bedoel ik de maximum temperatuur .Misschien is hier elders al een topic over of geweest maar heb ik niet gezien.
Boven de 85 graden verkleurt was.
smeltpunt tussen 62 en 65
boven 78 graden verdampen de alcoholen in de was , ruikt ook wel lekker.
Dat betekent voor mij als ik uit ga van perfecte was zit je na 65 graden in de gevaren zone , na 78 verminderd de qualiteit, na 85 gaat het verkleuren en verder gaat het verbranden. einde was.
Het volgende ding wat we leren is om au bain marie te smelten.vanwege de schijnbaar lagere temperatuur,ten dele waar.De contact temperatuur is flink lager dan direct in een pan (de bodem) als je lang genoeg wacht wordt dat ook 100 graden, niet goed dus.
De enige oplossing is meten en een temperatuur regeling.
Ook ik ging de fout in en kwam door meer vliegen in een klap te slaan met smelten in water.
Eerst een beetje, daarna 1 op 1.Nog steeds blijft de temperatuur cruciaal.Doordat het water verwarmd word en niet de was (door de bron) smelt deze weer en deze twee mengen niet krijg je een mooi scheidings vlak waar men dus gevonden heeft dat de zware delen dus zinken,yeeeaaahhh
Ervaring leert dat meer water nog beter is.
Hoe langer de was vloeibaar blijft hoe beter voor de schoonheid.
Hier zijn er twee opties in deze fase,heb je weinig was of veel gesmolten was.
Ik heb maar weinig was dus ik moet over gaan naar de stollings fase.Heb je veel was dan is een drain van toepassing ( bv een verhouding 2 op 1 water:was) hier komt bijna zuivere was uit en er blijft een was laag in de pan over die overdreven gezegd vuil is.Die kan je dan naar het stollingsproces door laten gaan en je houd weer een dunne kaas over die we dus moeten schrapen.
Zoals gezegd zit ik meteen in de stollings fase.
Na stollen weer een keer herhalen. (het filteren met een kaasdoek of nog fijner sla ik even over voor de duidelijkheid, alhoewel ik persen door een filter ook wel begrijp).
De fijnste deeltjes zitten dus op de waterscheiding en is dus in het begin goed te zien,op het laatst als een soort waas.Het is natuurlijk ook, hoe vaak wil je dit zelf herhalen,veel moeite dus.
Afkoelen,het stollings proces is niet omgekeerd aan het smeltproces.Gecontroleerd stollen is dus beter.Op zijn boerefluitjes methode doe ik dus 20 liter water en 2 kilo was .was drijft en komt niet in contact met de verwarmde bodem.ik stel de temperatuur in op 65 graden en dan duurt het ruim 2 uur voordat alles gesmolten is.
Door de massa van het water duurt het nu flink langer voordat alles gestolt is.
Bij verwarmen /koken van water komen er lucht bellen en dat is goed hier worden lichte delen gevangen uit de was in het water.uiteindelijk blijkt dus dat je water moet mengen met de was maar niet zover dat dit op de bodem komt omdat het daar weer te het is ergo slecht voor de was.
OK ,dat proces heb ik onder de knie.
Nu stollen, die lucht wil ik niet in de gestolde was , dat water ook niet dus hoe langer dit nu vloeibaar kan rusten hoe beter.Zo gauw als de was aan de boven kant stolt kan de lucht er niet meer uit,het water.was mengsel zal nu langzaam gaan scheiden,de waterdruppels hebben het vuil gevangen en nemen dit dus mee.Stolt het te snel,weg goeie effect.
Uit eindelijk laat ik de bron dus geleidelijk uitgaan,en ik heb de restwarmte van die 20 liter wat mee helpt voor ( best wel belangrijk voor kaarsen ) de structuur.
Goed het werd toch iets langer dan ik dacht en nog niet alles geschreven wat ik wou.
Heb ik het tot zover ongeveer goed zonder betweterig te doen? want dat is mijn bedoeling niet.
Vandaar mijn tweede vraag, hoe belangrijk is de gerecyclde was voor bijen ?
Hans.