Eerste vraag

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » di 15 jan 2013, 00:51

Jelte Pieter Dijkstra schreef: De temprtuur is idd een belangijk punt. Vorige week is de was een beetje te heet geworden...getuige dat de bodem een beetje zwarte brandschade vertoont. Daarom heb ik er nu meer water onder gedaan...en dat werkt beter. En het mag zeker niet koken...dus bij de pot bijven staan...of nog beter: meten.
Tip:voor het water gaat koken krijg je dampbellen die ontstaan en gelijk imploderen voor ze het wateroppervlak bereiken.
Dit fenomeen kan je horen als een zacht gekraak of "zingen" als het resoneert met je vat.
Als dat gebeurt gelijk brandstof terugnemen,bij de kachel de luchttoevoer smoren maar de restwarmte in de kachel is waarschijnlijk al véél teveel.

Zodra het op de goede temperatuur is een vlammetje van een waxinelichte al ongeveer genoeg om een knappe pan op temperatuur te houden.
Zelfs de laagste stand van een sudderpitje zal dan zoveel warmte produceren dat het water zal gaan koken.
Dat is niet erg,want daar zijn ze voor ontworpen.

Daarom gebruik ik bij het was verwerken het liefst een petroleumstel,want die heeft geen minimale branderbelasting :D
Een petroleumstel kan je van 0 - 100% regelen en dat kan met een gasstel niet.
Ik draai ook nog wel eens de knop van het gastel de verkeerde kant op,maar veilig is dat niet want dan kan je vlam gemakkelijk uitwaaien en als dat lang genoeg duurt wil dat nog wel eens knallen. :o

Mooi wat kilo's Jelte bijna 270 broedkamerwafels!
Laatst gewijzigd door alfa vulgaris op di 15 jan 2013, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 jan 2013, 00:53

Vooral doorgaan moet het motto zijn! ook als het even tegenzit, maar dat heb je vorig jaar al bewezen.
Je bent op de goede weg. En vooral veel kijken (en mee-imkeren) bij anderen in de keuken is ook belangrijk.
Maar uiteindelijk moet je het als imker zelf doen. Als je boven je bijenkast staat en je een ongewisse sitiuatie aantreft en jij snel de juiste beslissing moet nemen. Vooral doorgaan dus.

gr

Nog een praktische tip: heb je aantal zorgenkindjes. Kijk die dan eerst naar. Je kunt dan tijdens de controle je visie vormen en je weet dan wat je nodig bent uit je goede volken bijv. een raam broed of een raam voer...etc.
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 jan 2013, 10:00

Gebruiken jullie niet te veel water ?? :oops:

Ik bedoel ; Ik hang mijn donker gekleurde ramen in de zonnewassmelter en ook daar komt dan de kleur was uit die mijn foto ( op de tweede pagina ) weergeeft .
Ik ben geleerd dat de coconnen niet samen met de was in water verwarmd mogen worden om de gele kleur te behouden , ook is die zonnewassmelter aan de binnenzijde bekleed met zink omdat ook sommige metalen een verkleuring kunnen veroorzaken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » di 15 jan 2013, 11:11

Ik heb nog niet zo heel veel maar genoeg ervaring geloof ik om te weten dat:

Als er nog coconnen in de was zitten en het gaat heftig koken of je gaat roeren de was knap verpest wordt.
Het wordt dan gelijk flink bruin en het valt niet mee om dat er weer uit te krijgen.

Ik denk dat de hoeveelheid water niet heel veel uitmaakt.

Ik denk dat het grote voordeel van de zonnewassmelter is dat er niet geroerd en gekookt wordt en de was heel rustig afdruipt.
Ik wil ook nog wel eens een maken,maar zou dat het liefst van RVS doen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 jan 2013, 11:11

Dit zou wel kunnen Jaap.
Gisteren heb ik mijn 'soep' opstoofd (maar niet gekookt, alhoewel het wel iets te heet was geworden mijn inziens) met flink wat water. Het is een in en in donkerbuine smurrie als het vloeibaar is (ondanks dat de blokken er best wel geel uit leken te zien). Ik heb alles flink omgeroerd... je wilt toch dat de laatste vaste restjes ook zo snel mogelijk smelten. Vervolgens laten afkoelen op de kachel. Vanmorgen was al het vuil mooi naar beneden gezakt. Het blok was al te hard om het er goed af te kunnen snijden: dat wordt dus kappen met een beitel.

Het nieuwe blok is zeker niet lichtergeel dan het was. Ik zal vandaag de methode van Hans toepassen: gele doekjes.
Ik kan helaas even gen foto's laten zien. Toestel pleitte...
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » di 15 jan 2013, 11:36

Afbeelding

Ik doe het met zo'n ding.
Schrapen boven een oude kartonnen doos.
Het wordt een soort schaven,krul voor krul totdat je de mooie was tegenkomt.
Doos wegflikkeren nog geen 5 minuten werk

Hoe meer deeltjes in de was zitten des te langer het duurt voordat de deeltjes bezinken,omdat in de vloeistof de deeltjes onderling botsen.
Dus elke keer als je er troep uitgehaald hebt zal er sneller vuil afzinken vooral de kleinere deeltjes.
Dat is gewoon een natuurkundig fenomeen wat toepasbaar is op alle bezinkingsprocessen.
Als je er water onder hebt staan kan de was bij 1013 mb nooit heter worden dan 100gr/C
Door roeren smelt de was sneller door betere warmteoverdracht,maar die tijdswinst verlies je dan dik bij het bezinken.

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten:26
Lid geworden op:za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken:0
Bijenras(sen):geen
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Kaarsenmaker » di 15 jan 2013, 22:00

Ontzettende interressante leesstof hier boven maar als bijenleek maken jullie met het recyclen van was een paar fouten mijns insziens.Ik wil niemand op zijn kennis aanvallen wat ik ben geen imker maar giet wel eens kaarsjes zeg maar.

Mijn tweede vraag is "hoe belangrijk is de qualiteit van de was die weer opnieuw gebruikt word ?" En dan bedoel ik niet dat het vuil er uit is en de ziektekiemen er beter uit moeten zijn want dat lijkt me logisch.

Nogmaals ik probeer niet de betweter te zijn in een hobby waar ik weinig van afweet maar als (deel)autist bekijk ik de zaken op een wat andere manier.

Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » di 15 jan 2013, 22:31

Voelde het al aankomen.

ik zou uit je verhaal kunnen opmaken dat we dan 1 fout zouden maken.

Wat is uws inziens de andere fout meneer kaarsenmaker?

Als je het ouwe vieze mannetjes filmpje hebt gezien en de reakties daarop zou je kunnen opmaken dat iedereen zijn eigen norm van qualiteit hanteerd.

En je hebt 100% gelijk hoor;ik heb hier een gekleurde parrafine of weet ik wat kaars en dat meurt alsof ik in Pernis woon.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door FerryB » di 15 jan 2013, 22:58

Ik smelt de was/raampjes eerst in de stoomwas smelter, die ik schuin neerzet en afdek met een geharde glasplaat.
De ramen hang ik daarin en de was stroomt eruit en al die coconnen blijven netjes op de bodem liggen en die mik ik in de tuin als compost of in de groenbak.
Daarna verwarm ik de was een keer in ruim water (niet koken) en dan gaat het door een zeef in een plastic emmer.
De resterende troep zakt dan naar de bodem en komt in het water terrecht, omdat de onderkant van de was nog in het water zit kun je het onderste laagje troep, (dat dus nog zacht is) er zo af krabben zonder kracht.
Als laatste behandeling warm ik de was nog 1 keer op maar nu in een klein laagje water dan weer door de zeef en langzaam afkoelen in een plastic emmer die ik een beetje insmeer met afwasmiddel om het blok er makkelijker uit te krijgen.
Wederom weer de onderkant schoonschrapen en ik heb een blok mooie schone was.
Overigens hoe heter je de was smelt hoe bruiner het wordt.

Afbeelding

En dit is de kleur van mijn terug gewonnen was.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FerryB op wo 16 jan 2013, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten:26
Lid geworden op:za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken:0
Bijenras(sen):geen
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Kaarsenmaker » wo 16 jan 2013, 00:12

Hoi alfa.

Die verf krabber , daar had ik zelf op moeten komen ! een goeie.

die spaanse tomatenplukkers met die "ahum kuch" donkere was lijkt me niet goed ,die pers is gaaf, zoiets probeer ik te bedenken om raatvellen te maken, om kaarsen te rollen maar ligt nog niet in de lijn van mogelijkheden.

Mijn ervaringen.( vanuit het maken van kaarsen wel te verstaan )

Met het maken / gieten van kaarsen is de temperatuur van de was cruciaal.Hier bedoel ik de maximum temperatuur .Misschien is hier elders al een topic over of geweest maar heb ik niet gezien.
Boven de 85 graden verkleurt was.
smeltpunt tussen 62 en 65
boven 78 graden verdampen de alcoholen in de was , ruikt ook wel lekker.
Dat betekent voor mij als ik uit ga van perfecte was zit je na 65 graden in de gevaren zone , na 78 verminderd de qualiteit, na 85 gaat het verkleuren en verder gaat het verbranden. einde was.

Het volgende ding wat we leren is om au bain marie te smelten.vanwege de schijnbaar lagere temperatuur,ten dele waar.De contact temperatuur is flink lager dan direct in een pan (de bodem) als je lang genoeg wacht wordt dat ook 100 graden, niet goed dus.
De enige oplossing is meten en een temperatuur regeling.

Ook ik ging de fout in en kwam door meer vliegen in een klap te slaan met smelten in water.
Eerst een beetje, daarna 1 op 1.Nog steeds blijft de temperatuur cruciaal.Doordat het water verwarmd word en niet de was (door de bron) smelt deze weer en deze twee mengen niet krijg je een mooi scheidings vlak waar men dus gevonden heeft dat de zware delen dus zinken,yeeeaaahhh :clap:
Ervaring leert dat meer water nog beter is.
Hoe langer de was vloeibaar blijft hoe beter voor de schoonheid.
Hier zijn er twee opties in deze fase,heb je weinig was of veel gesmolten was.
Ik heb maar weinig was dus ik moet over gaan naar de stollings fase.Heb je veel was dan is een drain van toepassing ( bv een verhouding 2 op 1 water:was) hier komt bijna zuivere was uit en er blijft een was laag in de pan over die overdreven gezegd vuil is.Die kan je dan naar het stollingsproces door laten gaan en je houd weer een dunne kaas over die we dus moeten schrapen.
Zoals gezegd zit ik meteen in de stollings fase.
Na stollen weer een keer herhalen. (het filteren met een kaasdoek of nog fijner sla ik even over voor de duidelijkheid, alhoewel ik persen door een filter ook wel begrijp).
De fijnste deeltjes zitten dus op de waterscheiding en is dus in het begin goed te zien,op het laatst als een soort waas.Het is natuurlijk ook, hoe vaak wil je dit zelf herhalen,veel moeite dus.

Afkoelen,het stollings proces is niet omgekeerd aan het smeltproces.Gecontroleerd stollen is dus beter.Op zijn boerefluitjes methode doe ik dus 20 liter water en 2 kilo was .was drijft en komt niet in contact met de verwarmde bodem.ik stel de temperatuur in op 65 graden en dan duurt het ruim 2 uur voordat alles gesmolten is.
Door de massa van het water duurt het nu flink langer voordat alles gestolt is.

Bij verwarmen /koken van water komen er lucht bellen en dat is goed hier worden lichte delen gevangen uit de was in het water.uiteindelijk blijkt dus dat je water moet mengen met de was maar niet zover dat dit op de bodem komt omdat het daar weer te het is ergo slecht voor de was.
OK ,dat proces heb ik onder de knie.
Nu stollen, die lucht wil ik niet in de gestolde was , dat water ook niet dus hoe langer dit nu vloeibaar kan rusten hoe beter.Zo gauw als de was aan de boven kant stolt kan de lucht er niet meer uit,het water.was mengsel zal nu langzaam gaan scheiden,de waterdruppels hebben het vuil gevangen en nemen dit dus mee.Stolt het te snel,weg goeie effect.
Uit eindelijk laat ik de bron dus geleidelijk uitgaan,en ik heb de restwarmte van die 20 liter wat mee helpt voor ( best wel belangrijk voor kaarsen ) de structuur.

Goed het werd toch iets langer dan ik dacht en nog niet alles geschreven wat ik wou.
Heb ik het tot zover ongeveer goed zonder betweterig te doen? want dat is mijn bedoeling niet.
Vandaar mijn tweede vraag, hoe belangrijk is de gerecyclde was voor bijen ?

Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten