Propolis winning

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Propolis winning

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 15 feb 2013, 10:52

Zelf heb ik redcedar reisramen met rvs gaas op mijn 6-ramers. Die zijn ideaal in de zomer als je volle 6-ramer wilt vervoeren en als je net afleggers hebt gemaakt. Ook hier wordt soms stevig in gekit als je dat reisraam er langer op laat liggen. Ik zal een aantal van die reisramen eens in de vriezer leggen.

Ik zat te denken. Als je nu rvs gaas met propolis meteen een alchol bad ligt, zou dat dan niet gemakkelijk in oplossing gaan? Je hoeft dan niet meer de stap van de vriezer te hanteren.

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Propolis winning

Bericht door alfa vulgaris » vr 15 feb 2013, 11:25

Hoeveel alcohol denk je dan nodig te hebben en zal de concentratie propolis in alcohol hoog genoeg worden?

RVS gas lijkt mij wel het mooist...kan je vooral goed schoonmaken zodat je mooi schone propolis krijgt.
Horrengaas lijkt me link....zal de coating om de vezels niet sneller loslaten dan de propolis van de coating?

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Propolis winning

Bericht door Ruinerweg » vr 15 feb 2013, 13:19

JP,

Leg er bv. een dekplank waar aan de onderkant een latje rondom is gemaakt!
En Alva, ik heb dit me dit kunststof horrengaas al wat keren gedaan en geen rommel van het gaas ontdekt, ook bij oplossing in alcohol en na het zeven door een koffiefilter niet.

Groet,

Roelhttp://www.ruinerimkers.nl

Bezoek de site eens, met info over de boeldag op 22 maart en een ontzettend leuke activiteit op zaterdag 2 maart!
Tinus weet wel waarom............! :D

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Propolis winning

Bericht door alfa vulgaris » vr 15 feb 2013, 14:23

Hmm ok weten we dat ook weer.

Ander verhaal,weet wel dat metselbijen horrengaas kapot kunnen knagen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Propolis winning

Bericht door Hans van der Post. » vr 15 feb 2013, 16:46

alfa vulgaris schreef:Hmm ok weten we dat ook weer.

Ander verhaal,weet wel dat metselbijen horrengaas kapot kunnen knagen.
Ben je nu uit je nek aan het kletsen? denk van wel. :be5:
hou eens op met overal je ongefundeerde "commentaar" te geven.
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Propolis winning

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 15 feb 2013, 17:53

He meneer Alfa de criticaster :be3: , geloof dat Hans een beetje toornig van je wordt :wink: .

Niettemin heb je wel een punt... het gaat hier wel om een levensmiddel net zoals honing dat overigens ook is (en dat zeer zieke patienten soms kunnen gebruiken)! Ik vergeet dat ook wel eens. Als ik bijvoorbeeld een oud goor raam waarin roestige spijkers zitten en met in de raat poep van oorwurmen en 'zaagsel' van de stuifmeelmijten in een volk zou hangen, tja waar blijft die viezigheid dan? Maar aan de andere kant wij zijn allemaal amateurtjes. We verkopen wel voedingsmiddelen maar hebben geen verstand van weekmakers, zware metalen, coatings, rubbers enzomeer. Laat staan dat we onze producten er al op controleren. We doen alsof... We zouden er beter ook maar niet over kunnen praten... over die slapende honden. Dat is vast iedereen met me eens hier.

groet,

PS: JP kan wel sarcastich zijn, maar is het liever niet.
JP

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Propolis winning

Bericht door Primus » vr 15 feb 2013, 18:10

Maar..... als ze al is verplicht maakten als je honing verkoopt dat die gekeurd zou moeten zijn. Jaarlijks stel ik vast als ik op markten sta met honing( met alle benodigde documenten van keuring en cta) dat er collega imkers op diezelfde markten staan die gewoon niets hebben. Dan stel ik me wel de vraag, waarom MOET ik me registreren en mijn honing aanbieden ter keuring terwijl anderen gewoon zomaar hun gang gaan??
Wat kan er allemaal in die honing, was en propolis zitten dat misschien de gezondheid ernstig kan schaden?? Als ik verhalen hoor waarmee sommigen de Varoa te lijf gaan, kan ik me best indenken dat ik zelfs niet durf ruiken aan die honing, laat staan hem eten. Dit kan dus allemaal in België. IK weet niet of Nederland of Frankrijk wel zoveel strenger zijn.
Dus JP er zijn nog katjes te gezelen in Belgium en omstreken. En ik zou voorstellen Verplichte honingkeuring als men honing verkoopt of wegschenkt.

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Propolis winning

Bericht door Paul67 » vr 15 feb 2013, 18:31

alfa vulgaris schreef:
Hmm ok weten we dat ook weer.

Ander verhaal,weet wel dat metselbijen horrengaas kapot kunnen knagen.


Ben je nu uit je nek aan het kletsen? denk van wel.
hou eens op met overal je ongefundeerde "commentaar" te geven.

Sorry hoor maar ik ga toch weer eens wat zeggen: is dit nu echt de manier waarop met elkaar omgegaan moet worden hier???
Altijd dat betweterige terechtwijzende toontje als iemand iets typt...kan dat nou werkelijk niet op een normale toon?

Als Alfa meent te weten dat metselbijen horrengaas kapot kunnen knagen, moet er dan zo gereageerd worden?? Wat belachelijk Hans van der Post!

Misschien dat een moderator dáár eens wat van kan zeggen!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Propolis winning

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 15 feb 2013, 19:25

Maar..... als ze al is verplicht maakten als je honing verkoopt dat die gekeurd zou moeten zijn. Jaarlijks stel ik vast als ik op markten sta met honing( met alle benodigde documenten van keuring en cta) dat er collega imkers op diezelfde markten staan die gewoon niets hebben. Dan stel ik me wel de vraag, waarom MOET ik me registreren en mijn honing aanbieden ter keuring terwijl anderen gewoon zomaar hun gang gaan??
Wat kan er allemaal in die honing, was en propolis zitten dat misschien de gezondheid ernstig kan schaden?? Als ik verhalen hoor waarmee sommigen de Varoa te lijf gaan, kan ik me best indenken dat ik zelfs niet durf ruiken aan die honing, laat staan hem eten. Dit kan dus allemaal in België. IK weet niet of Nederland of Frankrijk wel zoveel strenger zijn.
Dus JP er zijn nog katjes te gezelen in Belgium en omstreken. En ik zou voorstellen Verplichte honingkeuring als men honing verkoopt of wegschenkt.
Beste Primus,

idd helemaal mee eens met de strekking van het verhaal.
Ik heb het idee dat in Belgie de keuring/controle nog zeer behoorlijk is...tov bijvoorbeeld Nederland.
Ik zou ervoor zijn dat vaste honingverkooppunten certificaten moeten gebruiken en dit ook mogen vermelden op hun etiket! Op die manier weet de consument dan dat dit gecontroleerde (weliswaar minimum kwaliteitscontrole, maar toch) honing is of andere producten.
Voor de kleine imkers is het niet doenbaar (gezien vanuit de overheid). De kleine imker kan zelf potten honing laten keuren, maar hoeft dit niet doen.
Dat houdt ook in dat hij niet mag leveren bakkers, winkels, of andere natuur refomzaken en niet offcieel aan huis.
Weggeven/schenken zou ik niet willen formaliseren. Uiteindelijk gaat het om vriendendienst... Je geeft honing aan vrienden, familieleden en kennissen. Uitdeindelijk ga je als vriend van een goede vertrouwensrelatie uit en dan moet je maar hopen dat je vriend zijn product juist behandeld.

PS graag wel bij de topic blijven: propolis winning (en de kwaliteit ervan). Anders moeten we een nieuwe topic starten.
JP

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Propolis winning

Bericht door pieter1 » vr 15 feb 2013, 21:10

Zelf oogst ik ook propolis van mijn bijen met propolis roosters, dit zijn een soort van koninginnenroosters waarin langwerpige openingen zijn geponst. Deze openingen zijn aan de ene kant breder dan aan de andere kant ze hebben dus een trapeziumvorm als je er vanaf de zijkant in de lengterichting op zou kijken.
Ik heb nog geen propolis verkocht, wat is hier een beetje een gangbare vraagprijs voor een kilo ruwe propolis, zonder verontreinigingen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten