De smaak van honing ( en de prijs! )

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

De smaak van honing ( en de prijs! )

Bericht door Franschman » do 04 apr 2013, 15:47

Beste Beeleevers,
Mijn eigen honing is versuikerd en ik heb mij laten verleiden tot de aankoop van enige potjes aangeboden bij de SPAR/Bloemenhoning en de ALDI[/b/Bijenhoning]
Deze bloemenhoning wordt voor € 2.29 en € 3,85 verkocht ( ! ) Hoe is het toch mogelijk honing voor deze dumpprijzen op de markt te zetten ??
De smaak van deze honingen viel niet tegen maar je vraag je als hobby-imker wel eens af wat achter deze honing schuilgaat. :? Het zou interessant zijn ook doorgewinterde ( zeker nu :D ) imkers en honingfijnproevers eens geblinddoekt 'echte' imkerhoning ( onze dus) en de grootgrutters dumphoning eens te laten proeven. Wat zou zo'n uitslag opleveren ? :be3:

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: De smaak van honing ( en de prijs! )

Bericht door Paul67 » do 04 apr 2013, 16:33

De imkers en honingfijnproevers weten dan vast wel de echte (fatsoenlijke) honing er tussenuit te halen.
De vraag is wat je daar verder mee opschiet. In het algemeen denk ik dat de consument liever gaat voor makkelijk:
de Aldi of Spar of AH ligt vlakbij en de honing wordt makkelijk meegekocht met de andere boodschappen. En dan ook
nog voor een zacht prijsje.

Dat is wat de consument volgens mij wil: vlakbij, makkelijk, goedkoop.

Dat uit onderzoek inmiddels is gebleken dat sommige "honing" in winkels niet eens honing bevat...ik denk dat mensen
dat overwegend niet zo'n punt vinden. "Het smaakt toch naar honing?" , zegt men dan.


Paul

Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: De smaak van honing ( en de prijs! )

Bericht door KJvS » do 04 apr 2013, 16:51

Ja, en wat voor een troep kan er niet in de honing zitten (met name de "niet EU" honing). Vaak is de EU honing vermengd met "niet EU" honing.
Kortom, bij de lokale imker weet je dat het echte Nederlandse / Belgische honing is.
Kees-Jan

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De smaak van honing ( en de prijs! )

Bericht door Jaap v.Popering » do 04 apr 2013, 16:51

Paul67 schreef:De imkers en honingfijnproevers weten dan vast wel de echte (fatsoenlijke) honing er tussenuit te halen.

Paul
Een voorval uit de praktijk wil ik wel vertellen ;

Ik sta al vele jaren met mijn honing op enkele braderieën , daar mogen de klanten van alle soorten honing die ik bij mij heb ( wel uit potjes die apart gezet zijn ) proeven . Iedereen koopt natuurlijk de honing die hij of zij het lekkerst vindt :think:
Het mooie is natuurlijk dat ik bij het sluiten , van alle soorten vrijwel hetzelfde aantal potjes heb verkocht .

Een enkele keer gebeurt het mij dat enkele weken later een moeder met een van haar haar kinderen aan de deur staat om een potje honing , de reden dat het kind enkel honing wil consumeren van de braderie en dit zelf wilde constateren door mij te herkennen . Over fijnproevers gesproken :violin:

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: De smaak van honing ( en de prijs! )

Bericht door alfa vulgaris » do 04 apr 2013, 20:11

Het is mij opgevallen dat de eigen honing veel MEER smaak heeft.

Zelfs meer smaak dan (duurdere) biologische honing.

Hoe zou dat nu kunnen ? Ik heb m'n vermoedens.

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: De smaak van honing ( en de prijs! )

Bericht door Egbert » do 04 apr 2013, 22:48

Misschienniet relevant, maar in zuid-oost europa is het gebruikelijk om de honing te mengen met suikerwater. Ditgebeurt om meer winst te maken.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: De smaak van honing ( en de prijs! )

Bericht door alfa vulgaris » vr 05 apr 2013, 00:15

Ik heb wel gehoord dat Arabieren het liefst raathoning kopen want dan menen ze zeker van echte honing te zijn.
Tja ,een kwart liter bijen kan raat-invertsuikerstroop maken van kristalsuiker.

De prijs van honing....zwaar ondergewaardeerd wat mij betreft.
Sinds ik m'n eigen honing oogst heb Ik de indruk dat veel honing die wordt aangeboden in Nederland niet 100% echte honing is.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De smaak van honing ( en de prijs! )

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 05 apr 2013, 08:28

Voordat ik imker werd had ik weleens de supermarkthoning geproefd, maar dit luste ik niet. Toch maar bijen gaan houden en natuurlijk de eigen honing geproefd. Die is wel lekker! En of er dus een verschil in zit! Ik kan echter ook wel begrijpen dat de eerlijke prijs van echte honing voor sommige mensen gewoon te hoog is.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: De smaak van honing ( en de prijs! )

Bericht door Ruinerweg » vr 05 apr 2013, 11:14

Mensen zijn bereid om voor een onsje rosbief 2.80 euro te betalen, voor een pakje hagelslag Venz grote korrel idem dito.
En dan voor een potje honing geen 4.50 euro?

Als je het verhaal erbij vertelt zijn er mensen die spontaan 5 euro geven, ik heb nog zelden iemand horen klagen. Ook komen ze wel terug!

Ik denk dat we ons wat zelfbewuster moeten opstellen, de bij doet er toe! En wat die bij produceert is puur, lekker en gezond, en is de prijs meer dan waard! Er is niet mee geknoeid en mensen weten waar het vandaan komt.

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: De smaak van honing ( en de prijs! )

Bericht door jjmvaningen » vr 05 apr 2013, 14:52

zolang de honing in de winkels voldoet aan de kwaliteitscriteria (toezichttaak nWVA) is het honing en niet vermengd met andere bestanddelen.
dit geldt ook voor de imkerhoning (het voldoen aan de kwaliteitscriteria, ook imkerhoning worden op steekproef gecontroleerd door de nVWA)
dat de smaak anders is, is logisch. er wordt op andere planten gevlogen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten