De vijfde vraag of update

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

De vijfde vraag of update

Bericht door Kaarsenmaker » ma 01 jul 2013, 02:02

Hallo mensen , intussen is het prive wat in rustiger vaarwater gekomen hier en ben in contacct gekomen met een quasi bevriende imker waarvan ik de overgebleven kilo's was uit zijn bestand heb gekregen/overgenomen om ook de was weer terug te geven om gereinigd en wel weer raten van te maken zodat die beestjes er zich zonder chemikalien weer lekker in voelen.

Nu kom ik witte vlekken tegen in die was en dat blijkt dus iets te maken te hebben met wasmotten, daar had ik nog nooit bij stilgestaan maar die gaan dus dood bij een temperatuur hoger dan 50 graden gedurende een uur.
dat is goed .maar ik heb intussen ook geleerd dat bij in vriezen ( van de was ) dit ook gebeurdt.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee ?

Hans.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: De vijfde vraag of update

Bericht door LWPisa » ma 01 jul 2013, 06:43

Heb je was in blokken of als raten?

Witte vlekken op de blokken was, a la de witte vlekken op chocolade die lang/warm bewaard is?

Dat is normaal.

Witte vlekken a la schimmel op de raten zelf?

Dat is deels ook normaal maar niet goed, schimmels produceren allerlei nare stoffen. Ik zou het niet omsmelten of teruggeven aan bijen.

Witte vlekken met "gruizig spinsel" in de raten zelf?

Dat is het werk van wasmotten.

Wasmotten gaan dood door vriezen en verhitten.

Lennard

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De vijfde vraag of update

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 jul 2013, 09:28

LWPisa schreef:
Dat is deels ook normaal maar niet goed, schimmels produceren allerlei nare stoffen. Ik zou het niet omsmelten of teruggeven aan bijen.

Lennard
Mijn vraag is dan wat er van deze ( schimmel ) overblijft na het smelten in een stoomwassmelter ?? Is dit niet aan de onderkant van je wasblokken hetgeen je na het stollingsproces er van verwijderd ??

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De vijfde vraag of update

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 jul 2013, 09:53

Kaarsenmaker schreef:t bevriende imker waarvan ik de overgebleven kilo's was uit zijn bestand heb gekregen/overgenomen om ook de was weer terug te geven om gereinigd en wel weer raten van te maken zodat die beestjes er zich zonder chemikalien weer lekker in voelen.

Hans.
Op welke manier haal jij die Chemikalien ( als die er al in zitten ) uit de was ??

Jaap v P

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: De vijfde vraag of update

Bericht door LWPisa » ma 01 jul 2013, 10:47

Jaap:

Geen idee. Sommige stoffen kunnen goed tegen warmte, sommige niet. Ik weet dat veel schimmels toxines ea maken maar over wie wat maakt en hoe stabiel het is weet ik niks. Ikzelf werk graag zo schoon mogelijk en hergebruik alleen witte of lichtgele raten. Bijen zitten altijd op zelfgebouwde raat nooit veel ouder dan een jaar.

Fluvalinaat (Apistan) blijft aardig heel bij de smelttemperatuur van bijenwas. Daarom kan je het goed vinden in sommige kunstraat.

Lennard

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De vijfde vraag of update

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 jul 2013, 11:58

LWPisa schreef:Jaap:

. Ik weet dat veel schimmels toxines ea maken maar over wie wat maakt en hoe stabiel het is weet ik niks. Ikzelf werk graag zo schoon mogelijk en hergebruik alleen witte of lichtgele raten. Bijen zitten altijd op zelfgebouwde raat nooit veel ouder dan een jaar.


Lennard
Tot het jaar 2000 ( toen de bijenziekte geheimzinnig geworden is ) werden je ramen zonder problemen niet eerder gesmolten dan dat zij heel zwart waren of beschimmeld .

P.S. Van Apistan strips was voor de toelating ( ik dacht 1993 ) in Nederland al bekend dat deze zeer giftig waren .

Jaap v P

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: De vijfde vraag of update

Bericht door LWPisa » ma 01 jul 2013, 13:47

Tot vrij recent werd aderlaten beschouwd als de juiste therapie voor allerlei kwalen. Niet alle oude praktijk is goed.

Ikzelf laat raten nooit zwart worden, het valt voor mij niet onder "good beekeeping practice". Maar ik ga zowiezo anders met raten om, geen kunstraat en alleen een beperkt hergebruik van was.

Lennard

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De vijfde vraag of update

Bericht door Jaap v.Popering » di 02 jul 2013, 08:55

LWPisa schreef:. Niet alle oude praktijk is goed.

Ikzelf laat raten nooit zwart worden, het valt voor mij niet onder "good beekeeping practice". Maar ik ga zowiezo anders met raten om, geen kunstraat en alleen een beperkt hergebruik van was.

Lennard
Daar heb je natuurlijk gelijk in , maar ook alle nieuwe inzichten zijn natuurlijk niet goed te noemen en beter voor de bijenpopulatie , wel voor het denkbeeld van bepaalde imkers.


Ook ik hou niet van zwarte raten want er zullen zitten altijd meer ziektekiemen inzitten , wat ook weer niet tot problemen hoeft te leiden .

maar wij zijn wat afgedwaald van de vraag over schimmel , en dat is ook weer niet altijd te vermijden .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De vijfde vraag of update

Bericht door Kaarsenmaker » zo 11 aug 2013, 20:48

Ik heb de was in allerlei soorten / vormen ,blokken want ik ben geen imker.Ik moet dit dus kopen .( au duur woord).

Ik giet dus kaarsen van pure bijenwas. en niet van de schilfers of bolletjes die in een zak per kilo wordt aangeboden.
Laten we het er maar op houden , simpelgezegd , dat we uit geloofsovertuiging alleen kaarsen van bijen was mogen gebruiken waarvan de was niet chemisch is behandeld.
En ja ik weet wat voor beperkingen dit opleverd , daar is de discussie niet over.

Wél over hoe ik die was maximaal schoon krijg en dat begint al aardig te lukken in mijn perfectionisme.Voorheen kocht ik wel eens wat via internet en was er blij mee , totdat een kennis mij een blok van 5 kilo gaf van een imker die "er toch niets mee deed".
Dit bleek qualiteits was te zijn want het hele huis was vergeven van goudsbloemen , iets wat ik nadien niet echt meer ervaren heb.Qualiteit van was blokken is best lastig te bepalen heb ik geleerd maar intussen wat ervaring opgedaan die soms erg duur is/was.Intusssen zijn de prijzen skyhigh gegaan van de aangeboden wasblokken via internet enzo,alleen ik trek de qualiteit sterk in twijfel en heel dom gezegd steek ik het alleen maar in de fik in de vorm van een kaars :lol:

Ok tot zover dit , dan weer ontopic , het waren witte vlekken van wasmotten afkomstig dat is na smelten en stollen dus weg , andere witte vlekken kunnen stoot plekken zijn .

@ Jaap ,stannaland hey,da's in de buurt van ouvos ( en zonder reclame te maken kwam ik daar net buiten het dorp ook een imker tegen,ga ik eens kijken) , ik smelt de was in water van 64 graden en om het stollingsvlak betrer te krijgen ietwat zeep erin,het mooist met water uit de was droger daar is de kalk ook al een eind uit en is dus zachter.

Ziekte kiemen weet ik ( nog ) niets van maar gaat voor die bevriende imker wel belangrijk worden.
Het grove vuil aan het stollingsvlak ziet iedereen wel.Het filteren snapt ook een ieder.
Nu kan de was er al heel mooi uitzien als blok

Een tip is , sla zo'n blok eens stuk en bekijk het breuk vlak eens goed .Daarna is er heel wat af te leiden.
Is de was te heet geweest dan zie je dat daar.Zoals ik al eerder schreef temperatuur is cruciaal voor bijenwas, eenmaal te hoog geweest is daarna nooit meer te herstellen.In mijn geval heel moeilijk brandbare kaarsen die dus de lont verstopt en dan dus uitgaat en soms ziet/zag de was er goed uit.

Ik moet dus verder voor beter brandbare kaarsen en dat lukt al aardig moet ik zeggen.
Als ik met een soort symbiose met deze imker zijn was beter maak voor hergebruik, is hij blij en ik ook want dat maakt het voor ons goedkoper.

Oh ja en dat afdwalen begrijp ik wel, doe ik ook wel eens in een forum.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten