Mallotenhoning

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Mallotenhoning

Bericht door bee-tree » vr 20 sep 2013, 08:16

Goede morgen makker, ook al wakker, hier volgt een vraag over een 'arme stakker'
Is de imker die zijn bijen honing probeert te laten winnen op HONINGKLAVERS 'n MALLOOT ?
Mallote is in het ZuidNederlands en het Vlaams een ander woord voor honingklaver.
Het geslacht Melilotus wordt ook wel Melote genoemd. Mel betekent honing en zoet. Apis MELLI fera (de bij die 'zoet'
vervoert) ; later Apis melliFICA genoemd (de bij die honing maakt). Hoe FIXT ze dat ? Dat weten we wel in grote lijnen.

Mel zit ook in caramel en melizitose en hydromel en melodie en Melanie. Heeft allemaal met zoet te maken.

Van het geslacht Melilotus ofwel Honingklaver zijn meerdere soorten in de Lage Landen ofwel Nederlanden
te vinden. Sommige zijn zeldzaam, maar twee soorten komen veel voor. Die houden van verstoorde gronden, dus
gronden die regelmatig omgewoeld worden, zoals wegbermen, industrieterreinen, stortplaatsen.
Het zijn tweejarige soorten, dus de levensduur van elk individu is hooguit twee jaar.
Het zijn de Witte honinglaver (=Melilotus alba) en de Akkerhoningklaver (= Melilotus officinalis).
Ze bloeien van juni tot november met kleine vlinderbloempjes die elk 1 zaadje worden. Wordt vervolgd. Zj.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Mallotenhoning

Bericht door bee-tree » vr 20 sep 2013, 20:51

Sorry het voorgaande had in de rubriek DRACHT geplaatst moeten worden.
Daar maak ik het verhaal over het plantengeslacht Melilotus of Melote of Mallote of Honingklaver af.
De imker die probeert zijn bijen in de gelegenheid te stellen op Mallote te fourageren is in de verste verte geen malloot,
Dit zeg ik maar even tegen degene die te vluchtig heeft gelezen om in de informatiestroom het hoofd boven water te kunnen houden . Zj

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Mallotenhoning

Bericht door maartenkleijne » vr 20 sep 2013, 22:35

Ik heb net een potje honingklaver-honing uit California gekregen.
Daar wordt speciaal melilotus gekweekt voor de bijen, tot drie meter hoog zeggen ze.
gr,
m

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Mallotenhoning

Bericht door alfa vulgaris » za 21 sep 2013, 12:33

Ik kom hier nog wel eens de gele honingklaver tegen.
Worden zomaar 2 meter hoog
Idd vaak in land wat een jaar of wat geleden is omgewroet .
Bloeien een jaar en zijn dan meestal weg.

Ik heb er zaad van :D.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten