Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Bericht door Samuel Murray » ma 27 jan 2014, 12:31

Goede middag, allemaal

Wordt bij het beoordeling van honing ooit gevraagd naar welke soort kast de imker gebruikt, of van welke hout de kasten zijn gemaakt? Als een imker kasten heeft die gemaakt is van bijvoorbeeld geïmpregneerd hout, wat voor uitwerking zou dat op de honing heeft? Zijn er regels voor hobbyimkers die honing produceren en uit huis verkopen over de type hout en/of welke verf, beits, wolmanisering etc je in de kast mogen gebruiken?

Ik wil namelijk mijn eigen kasten goedkoop maken, maar het "gemakkelijkst" hout is gewoon geïmpregneerd tuinhout, en hoewel de houtwinkel claimt dat de zouten erin geschikt zijn voor bv het maken van aardbeien kastjes, begrijp ik ook dat het idee om geïmpregneerd hout te gebruiken by veler dwars zou zitten ongeacht de claims van de vervaardiger.

Bedankt alvast.
Samuel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Bericht door Hans van der Post. » ma 27 jan 2014, 14:03

Samuel wat denk je zelf? citaat: geïmpregneerd hout, wat voor uitwerking zou dat op de honing heeft?

Geïmpregneerd betekend dat levende "zaken" dus ook bijen hieraan dood kunnen gaan!
Verder er is een "honingbesluit" daarin staat hoe en wat over honing en "honingzaken".
Even Google of zonder reklame: www.zoeken.nl
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Bericht door Samuel Murray » ma 27 jan 2014, 14:51

Hans van der Post. schreef:Samuel wat denk je zelf? citaat: geïmpregneerd hout, wat voor uitwerking zou dat op de honing heeft?
Ik heb geen idee. Mischien weet jij van onderzoeken die is gedaan naar de uitwerking van gifstof, beits, verf e.d.m. op of in de hout op de honing...? Boeken over bijen en imkers op de forums zei dat bijen de binnenkant van de kast propoliseren -- zou dat voldoende afscherming tegen gifstowwen in de hout zijn? Ik weet ook dat honing binnen-in een bij opgeslaagt worden voordat het in een cel gestort worden -- dus de honing komt niet in directe aanraking met de wanden van de kast. Ook hangen de meeste raat niet tegenaan de kast wanden maar tegen elkaar, met alleen bijenruimte ertussen -- dus veilig opgeborgen. Het lijk me dus logisch dat de honing niet "last" zou krijgt van de gif uit kast wanden, hoevel de bijen er mischien wel degelijk last van kunnen hebben (maar dan gaan ze gewoon verhuizen, niet waar?).

Uit een andere forumbericht weet ik en lijkt het me logisch dat de bijen met hun reukzin van bepaalde verf, beits, impregnering e.z.m. last van kunnen hebben, maar mijn vraag gaat hier over de honing.
Verder er is een "honingbesluit" daarin staat hoe en wat over honing en "honingzaken".
Bedankt voor het noemen van het woord "honingbesluit" -- het geeft me dus een woord om voor te googelen, en ik kreeg wat: de honingbesluit. Helaas lees ik niets in die honingbesluit over mijn vraag.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Bericht door FerryB » ma 27 jan 2014, 17:12

Wat wil je nou?
Het beste voor je bijen of het beste voor je portemonnee?
Het is ook bij eerdere vragen van jou al meerdere malen gezegd geen geïmpregneerd hout gebruiken voor bijenkasten.

Ik gebruik Segebergers in de Nederlandse Simplex maat, zijn niet duur isoleren uitstekend en gaan jaren mee.
Alleen een verfje van buiten en klaar ben je.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Bericht door Samuel Murray » ma 27 jan 2014, 19:18

FerryB schreef:Wat wil je nou?
Het is toch overduidelijk wat ik "wil". Ik wil informatie over het uitwerking van geïmpregneerd hout op honing. Ik vond niets op het internet en dacht dat iemand hier mischien een link weet naar een site met wat officiële informatie, of me kunt zeggen voor welke woorden ik moet goegelen om de juiste informatie te vinden.
Het beste voor je bijen of het beste voor je portemonnee?
Portemonee, uiteraard. Zonder portemonee geen bijen. :-)
Het is ook bij eerdere vragen van jou al meerdere malen gezegd geen geïmpregneerd hout gebruiken voor bijenkasten.
Klopt, maar dan alleen omdat de bijen er last van zou krijgen. Mijn vraag hier (in de "bijenproducten" afdeling) gaat niet over de welzijn van bijen maar over het gehalte van honing. Ik weet van geen onderzoeken die gedaan zijn over het uitwerking van geïmpregneerd hout op bijen, dus hoopde ik er onderzoeken zijn gedaan naar het invloed van op honing. Want: als het slecht is voor honing, dan is het gewoon geen optie meer.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Bericht door maartenkleijne » ma 27 jan 2014, 19:36

Mij dunkt dat geïmpregneerd hout dat verboden is voor gebruik op plaatsen waar kinderen spelen, beter ook niet kan worden gebruikt in de buurt van voedsel zoals honing laat staan nabij levende huisdieren zoals bijen.
Ik kan mij een buurman herinneren die zijn kippenhok zwaar in de ouderwetse carbolineum had en zijn eieren daarom niet meer openbaar mocht verkopen toen de betreffende wetten werden aangescherpt.
gr,
m

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Bericht door Samuel Murray » ma 27 jan 2014, 21:01

maartenkleijne schreef:Mij dunkt dat geïmpregneerd hout dat verboden is voor gebruik op plaatsen waar kinderen spelen, beter ook niet kan worden gebruikt in de buurt van voedsel zoals honing laat staan nabij levende huisdieren zoals bijen.
Ik ben het helemaal met je eens, hoor. Alleen zijn geïmpregneerd hout niet verboden voor gebruik op plaatsen waar kinderen spelen. Vroeger wel, toen hout met arseen is behandeld (vóór 2007). Maar tegenwoordig word arseen niet meer gebruikt, en is het niet verboden (in Nederland, ten minste) om hout die met chroom6 geïmpregneerd is voor kinderspeeltoestellen te gebruiken:

http://www.vhn.org/pdf/rivm-chroom.pdf

Het gebruik van hout verduurzaamd met koper-chroomzouten in speeltoestellen en tuinhout is ongevaarlijk voor spelende kinderen en doe-het-zelvers. Dat concludeert het RIVM op basis van recente gegevens over effecten van en blootstelling aan hexavalent chroom (chroomVI). Hout wordt geïmpregneerd met een oplossing van koper-chroomzouten om houtrot te voorkomen, en zo te verduurzamen.

Een eerdere risicobeoordeling (1998) van het RIVM voor hout verduurzaamd met koper-chroom-arseenzouten toonde aan dat er mogelijk een risico was door de aanwezigheid van arseen en chroomVI. Dit was voor de overheid aanleiding om een gebruiks- en importverbod voor dergelijk hout te onderzoeken. Vanwege het mogelijke risico heeft de Europese Commissie in 2004 het gebruik van arseen in verduurzaamd hout voor consumenten verboden.

De belangrijkste onzekerheden rond het risico van chroomVI zijn nu met nieuwe gegevens nader onderbouwd. De nieuwe gegevens maken het mogelijk alle relevante risico’s van chroomVI (zoals huidallergie en kankerverwekkende eigenschappen) in te schatten, voor zowel gebruik in speeltoestellen als gebruik in hout dat doe-het-zelvers in de tuin gebruiken.


Samuel

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Bericht door maartenkleijne » ma 27 jan 2014, 21:36

Samuel, je bent onderlegd in deze.
Do what ye do best, right.......
gr,
m

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Bericht door semar » di 28 jan 2014, 11:37

samuel waarom zou je het gebruiken?

gewoon hout (hecht of multiplex) gaat buiten in een open opstelling
zeker 15 jaar mee, dan moet je waarschijnlijk enkele onderdelen van de boden (vliegplank) en en daken vervangen.
de andere kast onderdelen kunnen nog langer mee.
(heb hier een honingbak uit 1975 die nog steeds dienst doet).
en wellicht heb je na 15 jaar een leeftijd dat je een ander kasttype wil (ivm met het boven je macht tillen) :wink:

je moet toch wel een erg slechte imker zijn als je dat prijsverschil niet in 15 jaar kunt terug verdienen!!!!
:whistle:


veiligheid eerst lijkt mij.




vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Honing uit kasten van geïmpregneerd hout

Bericht door Samuel Murray » di 28 jan 2014, 21:44

Oke, bedankt iedereen voor jullie advies. Relax, geïmpregneerd hout staat op dit moment heel laag op mijn lijst van voorkeursopties. Ik begrijp de gevoelens over de gebruik van dit soort hout (hier en ook op andere forums uit ander landen), maar ik vind het nietemin wat jammer dat er zo weinig feitelijke, up-to-date gegevens erover bestaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten