Honing met X in een potje

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Honing met X in een potje

Bericht door Bart de Coo » di 22 apr 2014, 13:16

image.jpg
Alstublieft, een foto van een potje Zweedse honing dat ik met Pasen cadeau kreeg van mijn Zweedse vrienden. Bovenop het dekseltje zit een plakker met het opschrift 'Op smaak gebracht met citroen'.

Het gaat waarschijnlijk om honing waar veel koolzaad doorheen zit, gezien kleur, smaak en substantie. Maar er is inderdaad duidelijk flink wat citroen door gedaan. Het is heerlijk, begrijp me goed. Toch ben ik nieuwsgierig naar uw mening over de kwestie waar de grenzen liggen bij dit soort mengsels.

Ik heb er eigenlijk geen argumenten voor, maar een potje honing met noten erdoor? Toegestaan. Honing met citroen? Hm, twijfelgeval. Honing met pindakaas in een potje? Uitgesloten, volstrekt barbaars. Honingmet mosterd? Bah, wel toegestaan, niet doen, straks gaat er nog iemand honing door de vinaigrette roeren.

Wat kan een imker maken op dit punt?

Groet,

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 22 apr 2014, 13:43

Mijn jongste zoon vindt pindakaas met honing juist lekker. Doodzonde natuurlijk, ik ben zelf niet dol op honing, maar pindakaas is echt puur vergif dus zeker zonde van de honing!

Maar hoe dan ook: honing moet toch puur blijven wil het nog honing heten. Verder maakt het eigenlijk niet uit: als het lekker is, moet het kunnen. Als je het maar niet als honing aanprijst.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Matts Vos » di 22 apr 2014, 14:31

Pindakaas vergif? Ik ben er dol op, eet t al jaren en loop nog steeds op 2 benen :P

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 22 apr 2014, 14:54

Matts Vos schreef:Pindakaas vergif? Ik ben er dol op, eet t al jaren en loop nog steeds op 2 benen :P
Voor mij is het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht! En nee, ik heb geen notenallergie. Je kunt er wel lekkere pindasaus van maken :)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Bart de Coo » di 22 apr 2014, 19:15

image.jpg
Ook deze mag wat mij betreft langs de ballotagecommissie. Het is 'Brotaufstrich' uit Duitsland, gekocht op de Apisticus Tage in Münster. Er zitten bessen in en daarnaast honing en citroensap. De bessen zijn Amerikaanse veenbessen, of op z'n Terschellings: Pieter Sipkesbeien, blaadjebeien, tiemkebeien, heibeien of zonnebeien. (De naam 'krenberrie' of zoiets zal je helaas bekender in de oren klinken.)

Ik heb er schandalig veel geld voor betaald. Dat zal de reden zijn dat ik het niet durf open te maken.

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 23 apr 2014, 08:34

Het klinkt wel lekker! Met allemaal natuurlijke producten, dus geen probleem lijkt me :-)

Toch maar openmaken, Bart. Het zou zonde zijn als het over de datum gaat...

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Biodlarn » wo 23 apr 2014, 08:56

Op smaak gebrachte honing is behoorlijk populair in Zweden, vaak in kleinere verpakkingen (250 gr. o.i.d.). Veel imkers brengen een deel van hun honing op smaak met etherische oliën of verse kruiden en op markten hebben zo goed als alle imkers wel honing met een smaakje staan. Afhankelijk van de smaak wordt het gebruikt als huis-,tuin- en keukenmiddel bij verkoudheid of andere kwaaltjes of in de keuken.
Zelf verkoop ik 4 soorten op dit moment ( citroen, pepermunt, eukalypus en sinaasappel) en ik krijg soms vragen om de vreemdste smaken.

Groet, Han
Bijlagen
IMG_2248-1.JPG
Met een smaakje....

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Bart de Coo » wo 23 apr 2014, 22:16

Biodlarn,

Zeer bedankt voor je bijdrage. Vind je dit toch niet een beetje zonde van je honing? Begrijp me goed, ik spreek inmiddels dus uit ervaring dat de combinatie honing-citroen een geslaagde is. Maar als ik dat lekker vind, dan regel ik dat zelf wel in de keuken; daar heb ik de imker niet voor nodig.

Misschien is dat wel mijn bezwaar hiertegen. Je kunt honing met van alles en nog wat combineren, maar laat dat aan de consument over. Het heeft iets - verzin eens een geschikt bijvoeglijk naamwoord - iets... 'bevoogdends'? Alsof de imker weet wat lekker is en ik niet? Ik wil graag pure honing proeven. Combinaties zijn verder aan mij. Ja, misschien is dat het wel.

Yoghurt met honing in een potje? Een beschuitje met boter en honing in een cellofaantje? Voorverpakte brie of geitenkaas overgoten met honing? Je begrijpt dat ik tot het soort consumenten behoor dat graag artikelen en producten koopt met zo min mogelijk ingrediënten op de lijst, of helemaal zonder lijst: een appel, een vis, een pak rijst, laurierblaadjes, tomatenpuree, melk, enzovoort. De rest regel ik zelf.

Overigens denk ik dat je gemengde honing openbaringen van zaligheid zijn. Dat durf ik wel ongezien en ongeproefd te beweren.

Groet,

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 24 apr 2014, 08:32

Bart, ik denk dat jij (en ikzelf ook overigens) hoort bij de minderheid van de bevolking die ervoor kiest om zelf in de keuken een lekkere maaltijd samen te stellen met verse ingredienten en niet eenvoudig een pakje met gedroogde rotzooi in de pan mikt. Dat geldt ook voor deze gemengde honing: het is makkelijker. En zo komt de mens steeds verder van de echte pure smaak te staan...

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Ewout » do 24 apr 2014, 09:02

De Nederlandse warenwet is er in elk geval heel duidelijk over:
Warenwetbesluit honing schreef:Artikel 7

Aan de krachtens § 3 als honing, bloemenhoning, nectarhoning honingdauwhoning, raathoning, brokhoning, raatbrokken in honing, lekhoning, slingerhoning, pershoning, gefilterde of bakkershoning aangeduide waar worden niet toegevoegd:

a. levensmiddeleningrediënten;
b. levensmiddelenadditieven; en
c. andere stoffen dan honing.
Je mag het dan dus geen honing meer noemen. Ik vermoed dat je het dan nog wel "Honing met citroen" mag noemen, maar dat weet ik niet zeker.

Zelf heb ik er geen problemen mee, zolang het duidelijk op de verpakking staat, en in de juiste volgorde. Dus als je 70% pindakaas met 30% honing hebt, heet dat "Pindakaas met honing", en andersom 70% honing met 30% rabarbermoes "Honing met rabarbermoes". Dus niet zoals "Acaibessen sap" die voor 80% uit appelsap bestaat, wat in Nederland gewoon mag. Jouw potjes zijn wat mij betreft grensgevallen, omdat er groot op staat "Honung" en dan klein op het deksel dat het "smaksatt med citron" is. Maar dat is dus heel persoonlijk.

Wat betreft het zelf mengen, gemak dient de mens. Ik heb geen eucalyptus extract in huis, en zou ervoor naar een speciaalzaak moeten. Dus als ik honing met eucalyptus smaak wil is het eenvoudiger om dat gemengd te kopen. Ik zou ook soms wel willen dat ik de tijd had om alles zelf te maken, omdat ik dat erg leuk vind (pannenkoekenmix of cakemix zul je mij nooit zien kopen), maar de realiteit is dat het wel verdomd makkelijk is om ras-el-hanout te kopen in plaats van alle 34 kruiden te mengen en een paar maanden later 80% weg te gooien omdat het muf is geworden (want zelfs in de kleinste hoeveelheden heb je dan bij elkaar veel te veel voor een klein huishouden).
Laatst gewijzigd door Ewout op do 24 apr 2014, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten