Hoe lang laten staan voor afvullen?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Hoe lang laten staan voor afvullen?

Bericht door frank27 » za 24 mei 2014, 19:57

Het voorjaar heeft een mooie oogst opgebracht: precies 50 kilo geslingerde honing.
Ik heb nu 2 dagen afgeschuimd en de laatste 24 uur is er niet veel nieuw schuim meer ontstaan. Zojuist heb ik de eerste twee potjes gevuld (prachtig moment, mooie kleur honing), maar in die twee eerste potjes zitten nog aardig wat luchtbelletjes, verspreid over de pot. Hoe lang moet ik wachten met afvullen om dit te voorkomen? Iemand ervaring? Of doe ik iets anders fout?

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Hoe lang laten staan voor afvullen?

Bericht door Wim Joosten » zo 25 mei 2014, 09:02

Als de viscositeit niet te hoog is, dan zullen de luchtbelletjes vanzelf verdwijnen. Bij heidehoning zal dit dus lang duren of helemaal niet gebeuren.
Met vriendelijke groet,
Wim

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Hoe lang laten staan voor afvullen?

Bericht door frank27 » zo 25 mei 2014, 20:56

Wim, dank, je hebt helemaal gelijk: vanochtend waren de belletjes praktisch verdwenen. Ik heb dus alle honing vandaag verder afgevuld. Ik heb eerder, bij een keuring wel eens de opmerking gekregen dat er nog wat luchtbelletjes in mijn honing waren gevonden en had eerlijk gezegd geen idee wat ik daaraan of daartegen kon doen.

roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hoe lang laten staan voor afvullen?

Bericht door roelof1945 » di 27 mei 2014, 16:29

Wim Joosten schreef:Bij heidehoning zal dit dus lang duren of helemaal niet gebeuren.
Bij heide honing zet je de emmers een nacht op een warmhoudplaat met thermostaat temperatuur 30 graden Celsius.
De volgende dag de emmers met heidehoning in het aftapvat, er zitten tijdens het vullen nog wel luchtbellen in de honing
even geduld en alle bellen verdwijnen vanzelf daarna heb je een prachtige pot heidehoning.

Groet, Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten