Pollenonderzoek

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Pollenonderzoek

Bericht door Bart de Coo » di 08 mar 2016, 15:59

Is het mogelijk om met een 'schoolmicroscoop' (400X) behoorlijk stuifmeelpollen te determineren?

Vandaag voor het eerst van mijn leven een preparaatje van heidehoning gemaakt en onder de microscoop gelegd. Ik ben schoolmeester van beroep en ik besloot mijn collega's van biologie eens lastig te vallen, maar die vonden het gelukkig alleen maar machtig interessant. Naast de microscoop legde ik de tekeningen van Arjan Neve ter vergelijking (http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 12&t=30626). Het zag er hoopvol uit. Ik leek inderdaad een stuifmeelkorrel van de heide in beeld te hebben.

Ik heb thuis nog wat zomerhoning staan en wat honing waarvan ik denk dat het bramenhoning is. Ook die ga ik een dezer dagen aan een vergelijkbaar onderzoek onderwerpen. Kijken of ik de pollen scherp genoeg in beeld kan krijgen om ze te determineren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Lukt het jullie om de herkomst van de honing te bepalen met zo'n gangbare microscoop die 400X vergroot? Of zijn jullie eerder benieuwd naar mijn bevindingen? Kan ook natuurlijk.

Geoet,

Bart

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Pollenonderzoek

Bericht door willem » di 08 mar 2016, 16:45

http://www.pollenonderzoek.nl/index.php
Bart de Coo schreef:Is het mogelijk om met een 'schoolmicroscoop' (400X) behoorlijk stuifmeelpollen te determineren?
Bart, in de meeste gevallen is 400X voldoende. Kijk eens op http://www.pollenonderzoek.nl/index.php of nog beter , kom eens op bezoek