Pollenonderzoek

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Pollenonderzoek

Bericht door Bart de Coo » di 08 mar 2016, 15:59

Is het mogelijk om met een 'schoolmicroscoop' (400X) behoorlijk stuifmeelpollen te determineren?

Vandaag voor het eerst van mijn leven een preparaatje van heidehoning gemaakt en onder de microscoop gelegd. Ik ben schoolmeester van beroep en ik besloot mijn collega's van biologie eens lastig te vallen, maar die vonden het gelukkig alleen maar machtig interessant. Naast de microscoop legde ik de tekeningen van Arjan Neve ter vergelijking (http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 12&t=30626). Het zag er hoopvol uit. Ik leek inderdaad een stuifmeelkorrel van de heide in beeld te hebben.

Ik heb thuis nog wat zomerhoning staan en wat honing waarvan ik denk dat het bramenhoning is. Ook die ga ik een dezer dagen aan een vergelijkbaar onderzoek onderwerpen. Kijken of ik de pollen scherp genoeg in beeld kan krijgen om ze te determineren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Lukt het jullie om de herkomst van de honing te bepalen met zo'n gangbare microscoop die 400X vergroot? Of zijn jullie eerder benieuwd naar mijn bevindingen? Kan ook natuurlijk.

Geoet,

Bart

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Pollenonderzoek

Bericht door willem » di 08 mar 2016, 16:45

http://www.pollenonderzoek.nl/index.php
Bart de Coo schreef:Is het mogelijk om met een 'schoolmicroscoop' (400X) behoorlijk stuifmeelpollen te determineren?
Bart, in de meeste gevallen is 400X voldoende. Kijk eens op http://www.pollenonderzoek.nl/index.php of nog beter , kom eens op bezoek
Groeten, Willem :violin:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Pollenonderzoek

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 mar 2016, 16:53

Hier een leuk boek over deze materie . Stuifmeelonderzoek voor Imkers ,Scholen en laboratoria .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... ZcEAZ1hlOA

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Pollenonderzoek

Bericht door Bart de Coo » di 08 mar 2016, 17:42

Geweldig! Het antwoord op mijn vraag luidt dus zeer overtuigend, ja!

Willem,

Het lijkt mij zo leuk om een keer met onze vereniging bij wijze van winteractiviteit een avondje pollen te determineren, om zo zekerheid te krijgen waar onze bijen de honing vandaan hebben gehaald.

Nu hebben mijn collega's van biologie al hun medewerking toegezegd: als wij eens een avondje een biologielokaal met microscopen willen gebruiken, dan kan dat.

Is er niet een of andere samenwerking met de Studiegroep Pollen mogelijk om zo'n avondje te realiseren?

Bart

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Pollenonderzoek

Bericht door willem » di 08 mar 2016, 17:54

Bart de Coo schreef:Geweldig!
Is er niet een of andere samenwerking met de Studiegroep Pollen mogelijk om zo'n avondje te realiseren?
A.S. zaterdag komen we bij elkaar, ik zal het voorstellen.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Pollenonderzoek

Bericht door Bart de Coo » di 08 mar 2016, 23:34

Willem,

Ik heb je een mailtje gestuurd.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten