Koolzaadcrèmehoning: enten?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Koolzaadcrèmehoning: enten?

Bericht door Bart de Coo » zo 05 jun 2016, 22:25

Besten,

Is het echt per se nodig dat je koolzaadhoning ent om er crèmehoning van te maken?

Het is jaren geleden dat ik voor het laatst koolzaadhoning had. Ik ben nu braaf aan het roeren, maar in mijn herinnering was het na een week echt wel tijd om het in potten te stoppen, maar nu heb ik even geen enthoning bij de hand, dus roer ik maar gewoon in de hoop dat er wat gebeurt.

Gaat er wat gebeuren denk je of is dit vergeefse moeite?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koolzaadcrèmehoning: enten?

Bericht door Hans van der Post. » zo 05 jun 2016, 23:04

Nou Bart als het echte koolzaadhoning is gebeurd er wel wat. Eerst wordt het troebel en krijg je wat "vegen" troebelheid die steeds meer worden.
Gewoon maar blijven roeren elke dag een paar minuten.
De honing moet wel koel staan! roer ze.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Koolzaadcrèmehoning: enten?

Bericht door joselito » ma 06 jun 2016, 06:44

Als het zuivere koolzaadhoning is kan het snel gaan. Verschillende imkers hebben zich hierdoor al laten vangen. Ze hadden een paar dagen niet gekeken naar de honing en het was te laat, de honing was gekristalliseerd in de rijper en kwam er niet meer uit.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Koolzaadcrèmehoning: enten?

Bericht door bee-tree » di 26 jul 2016, 06:52

Bart de Coo schreef:Besten,

Is het echt per se nodig dat je koolzaadhoning ent om er crèmehoning van te maken?

Het is jaren geleden dat ik voor het laatst koolzaadhoning had. Ik ben nu braaf aan het roeren, maar in mijn herinnering was het na een week echt wel tijd om het in potten te stoppen, maar nu heb ik even geen enthoning bij de hand, dus roer ik maar gewoon in de hoop dat er wat gebeurt.

Groet,

Bart
Hoe is het afgelopen Bart ?

Het maken van crèmige honing 'luistert nauw', dat wil zeggen: je moet goed opletten,
je nauwkeurig aan het voorschrift houden, dat langer is dan we denken en schrijven.
Het lukt mij ook niet altijd om de allerfijnste kristallisering te bereiken ondanks enting
met 'glad op de tong aanvoelende' enthoning. Ik zou graag het allerfijnst gedetailleerde
voorschrift onder ogen willen krijgen.
Momenteel ben ik potten aan het vullen met koolzaadhoning die aanvoelt
als een echt rijpe geurige banaan.

Het is een heel gedoe om hem met 'n lepel in de potjes te krijgen.
Ik ben vaak te laat om de crèmehoning te bottelen op het moment dat hij nog net,
dus traag of stroperig wil vloeien uit het vat met snijkraan.
Afgelopen voorjaar kwam ik potjes tekort, vandaar.
Het bereiden van zachte honing is net zo'n precisiewerk als het bereiden van smeuïg suikerdeeg .
Ik ga ook zomerhoning roeren en enten op het moment dat er vegen van kristallen verschijnen. Zj. :b10:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Koolzaadcrèmehoning: enten?

Bericht door Bart de Coo » di 26 jul 2016, 10:01

Het is als volgt afgelopen.

Ik had de moed werkelijk opgegeven. Ik geloofde eigenlijk niet meer dat die ooit nog zou gaan kristalliseren, behalve dan over een balf jaar of zo, dus ik was al lang gestopt met roeren. Na een tijdje toch maar eens nieuwgierig onder het het deksel gegluurd, was die toch van kleur aan het verschieten. Ik dacht, dat duurt nog wel even, tijd zat. Maar nee. Na korte tijd was hij hard geworden, maar niet betonhard; hij was wel min of meer 'crèmig' gebleven.

Toen ben ik naar een maat gestapt die in het bezit is van een zelfgemaakte verwarmingskist. Ik had drie emmers koolzaad-fruithoning en die heb ik alle drie ongeveer een dag in die kist laten staan bij 40 graden. Toen ben ik weer een paar dagen gaan roeren en toen heb ik de honing gepot.

Het resultaat is weliswaar een mooie homogene crèmehoning, maar ik vind hem eerlijk gezegd een fractie te kruimelig, te suikerig, te grof. Hij had ietsje zalviger gemogen. Het is jaren geleden dat ik voor het laatst crèmehoning had en die heb ik toen geënt. Ik herinner mij dat die honing zalviger was.

Waarmee ik waarschijnlijk een antwoord heb gevonden op mijn eigen vraag. Moet je koolzaadhoning enten? Antwoord: niet per se, maar er zijn wel sterke argumenten om het toch te doen. Ten eerste wordt je crèmehoning waarschijnlijk wat fijner van structuur en ten tweede zou het heel goed kunnen dat het kristalliseren een stuk sneller gaat (maar dat weet ik nog niet zeker.)

Groet,

Bart

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaadcrèmehoning: enten?

Bericht door Thijs Corporaal » zo 31 jul 2016, 22:46

Hoi Bart en anderen.
Ik ent nooit koolzaadhoning,er is al veel overgeschreven ook dat men er een pot
klaverhoning in doet,maar dan weet je nooit of het wel Nederlandse honing is.
Zelf ga ik direct na het slingeren de honing roeren en dat is iedere dag minimaal
3x15 minuten rustig roeren anders sla je er luchtbellen in en dat is niet verstandig.
als de honing begint te slierten dan potten.
Ik heb vorig jaar de kamers er op laten staan tot dat de volken thuis waren,
dus meerdere honingkamers maar doe dat niet weer,toen was er al honing
gekristaliseerd in de raat.
Vriendelijke imkersgroet Thijs :hive:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten