Voedingswaarde op etiket vermelden?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Voedingswaarde op etiket vermelden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 27 jan 2017, 15:56

Ik ben momenteel bezig met de etikettering van mijn honing (zucht :roll: ).

Ik houd daarbij zoveel mogelijk het NL regelement van honing.

Mag ik, zoals een potje Nutella, ook de voedingswaarde van honing erop vermelden en bijv. ook de dagelijkse (aanbevolen/referentie) inname voor volwassenen enzo?
JP

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Voedingswaarde op etiket vermelden?

Bericht door johan » vr 27 jan 2017, 17:17

Vanaf 13/12/2016 is het verplicht om de voedingswaarde op de verpakking van levensmiddelen te vermelden.
Op de website van het FAVV http://www.favv.be/bijenteelt/honing/#etikettering kan je de actuele verplichtingen mbt etikettering van honing terugvinden:
Het KB van 13 september 1999 betreffende de etikettering van voorverpakte voedingsmiddelen is van toepassing. Evenwel voorziet het KB van 19 maart 2004 in nogal wat afwijkingen of bijkomende specifieke regels.
bvb. voedingsmiddelen die uit één ingrediënt bestaan en waarvan de benaming identiek is die van het ingrediënt, of duidelijk de aard van het ingrediënt aangeeft: geen ingrediëntenlijst verplicht.
Informatie die op het etiket van voorverpakte honing moet voorkomen
De verkoopbenaming: de definities zoals vermeld in art. 1, §2 van het KB van 19 maart 2004, dienen aangewend. Behalve in het geval van gefilterde honing en bakkershoning, mogen de verkoopbenamingen worden aangevuld met aanduidingen betreffende de regionale, territoriale of topografische oorsprong, indien het product uitsluitend de genoemde oorsprong heeft; bloemen of planten indien het product er geheel of voor het grootste deel van afkomstig is en het daaraan zijn organoleptische, fysisch-chemische en microscopische kenmerken ontleent (art. 3 § 1, 3°).
-Een lijst met ingrediënten is niet vereist.
-De datum van minimale houdbaarheid (maximaal 2 jaar na het inpotten, afhankelijk van het vochtgehalte).
-De fabrikant kan, als hij dat nuttig vindt, de gepaste bewaar- of gebruiksvoor-waarden vermelden. Deze vermelding is wel verplicht voor koninginnenbrij en pollen (cfr. Sectorgids). Als een dergelijke aanduiding wordt vermeld, moet die duidelijk zijn (wat bijv. de bewaartemperatuur betreft, moet bij voorkeur uitdrukkelijk een bepaalde temperatuur worden vermeld in plaats van “koel” of “warm”).
-De naam of handelsnaam en het adres van de fabrikant of de verpakker, of van een in de Europese Gemeenschap gevestigde verkoper.
-Het nettogewicht
-De plaats van oorsprong of herkomst indien het weglaten daarvan de verbruiker zou kunnen misleiden in verband met de werkelijke oorsprong of herkomst van het voedingsmiddel. Het land (of de landen) van oorsprong waar de honing is vergaard, wordt(worden) op het etiket vermeld. Indien de honing echter van oorsprong is uit meer van één lidstaat of uit meer dan één derde land, mag de volgende vermelding worden gebruikt: *gemengde EG-honing;
*gemengde niet-EG-honing;
*gemengde EG- en niet-EG-honing.
-Indien de datum van minimale houdbaarheid of de uiterste consumptiedatum in de etikettering voorkomt, omvat de aanduiding van deze datum duidelijk en in de juiste volgorde ten minste de maand en het jaar (KB van 9 februari 1990, art. 5). Evenwel moet dan het partijnummer duidelijk op de etikettering vermeld worden. In afwezigheid van deze aanduiding moeten de dag, de maand en het jaar op de etikettering vermeld worden.

het is zeker niet verboden om een referentie-inname te vermelden bvb 30g bevat: x % van de dagelijkse energie (op basis van een referentie-inname van 2000kcal / dag). anderzijds: honing bestaat uit +80% suiker, en voorts 0% zout, 0 zetmeel, 0 vet,.. er zal dus niet heel veel te vertellen vallen buiten koolhydraten en energetische waarde.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Voedingswaarde op etiket vermelden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 27 jan 2017, 18:22

Vanaf 13/12/2016 is het verplicht om de voedingswaarde op de verpakking van levensmiddelen te vermelden.
Ik zie dit specifieke onderdeel toch niet staan bij de link hieronder. Waar staat dit dan?
JP

laura1901
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 21:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Contacteer:

Re: Voedingswaarde op etiket vermelden?

Bericht door laura1901 » za 28 jan 2017, 09:23

Hoi

Dit is niet verplicht hoor (in NL), zie onderstaande link

http://www.bijkersgilde.nl/files/pdf/etiketeisen.pdf

En hier is nog meer te vinden over honing

http://www.bijkersgilde.nl/publicaties

Ik weet niet of in Belgie andere eisen zijn.
Succes met de etikettering!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Voedingswaarde op etiket vermelden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 28 jan 2017, 09:38

Dank voor de link.
In Vlaanderen zijn de regels waarss een beetje anders, maar dat maakt niet uit, we kunnen van elkaar leren.

De folder van het Bijkersgilde is interssant en vooral overzchtelijk! 8-) Tof.

Nieuw voor mij zijn deze zaken:

Het lettertype. Dat wist ik niet!
Voor de verplichte vermeldingen
moet de x-hoogte van de kleine letters
(dus niet de X-hoogte van de
hoofdletters) minimaal 1,2 mm zijn;
bij etiketten, kleiner dan 80cm2 geldt een hoogte van >0,9 mm.
En hoe bepaal je dat? Komt een font overeen met hoeveel mm?
Verplichte vermelding:
naam en volledig adres
van de producent (m.u.v. bedrijven
die bij de KvK zijn geregistreerd).
En waar moeten geregistreerde bedrijven dan aan voldoen?
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Voedingswaarde op etiket vermelden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 28 jan 2017, 09:49

In de verkeerde rubriek gezet, nu in de goede:

Ik ben nog een toffe (onafhankelijke) geen overheidswebsite tegengekomen.

https://www.voedingswaardetabel.nl/voe ... l/?id=695

Ik heb besloten ongeacht of het nu wel of niet verplicht is de voedingswaarde te vermelden op mijn etiket.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Voedingswaarde op etiket vermelden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 28 jan 2017, 10:27

Is die 23,1 gr. water per 100 gram honing op de website http://www.voedingswaardetabel.nl niet veel te hoog? Zelfs voor heidehoning is dat toch nog te hoog?

Vr. gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten