Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 13 mar 2017, 20:36

Vandaag kreeg ik van mijn longarts de uitslag van zowel bloed- als weefselonderzoeken dat ik longfibrose heb. Alleen heeft men in de onderzoeken geen oorzaak kunnen achterhalen. Aangezien ik graag verdere achteruitgang wil vermijden, ga je bij jezelf na wat dit veroorzaakt kan hebben. En dan vraag je jezelf met 35 jaar bijenhouden af of die minuscule bijenhaartjes niet de (gedeeltelijke) boosdoener is.
Mijn longarts had hier nog nimmer iets over gehoord, maar gaat onderzoeken of er een test is die overgevoeligheid voor bijenharen kan aantonen.

Met oxaal- en mierenzuur ben ik altijd extreem voorzichtig geweest, dat kan het dus niet zijn.

Mijn vraag aan jullie: komt longfibrose bij imkers vaak voor? En dan vooral veroorzaakt door bijenharen?

Ben benieuwd naar jullie reacties en met vriendelijke groet,
Els

(Wim, als het in de verkeerde rubriek staat, verplaats het bericht alsjeblieft)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Bericht door maartenkleijne » ma 13 mar 2017, 20:55

Nooit gehoord van longfibrose bij een imker, Els.

En het is gissen naar oorzaken.
Als het met de bijen te maken heeft zijn er nog een hoop andere zaken die je bij de bijen kunt inademen behalve bijenharen.
gr,
m

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Bericht door gijs.v » di 14 mar 2017, 07:00

Heerlijk, ik adem altijd die lekkere lucht zo diep mogelijk in. Ik laat jullie wel weten als ik er iets aan overgehouden heb. Ik ben nu 43, als ik met pensioen ga, vroeg genoeg?


Gijs met Tapatalk

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 14 mar 2017, 10:56

Gijs: ik zal je reactie maar toeschrijven aan onwetenheid. En eerlijk gezegd wist ik tot gisteren ook niet wat longfibrose inhoudt, maar mijn levensverwachting heb ik aanzienlijk naar beneden moeten bijstellen. (mijn conclusie, niet die van mijn arts).
Nu uit onderzoeken blijkt dat alle meest gangbare veroorzakers niet van toepassing zijn, vraag je je af wat de reden kan zijn. En dan komt bij mij als enige consequente factor over vele jaren naar boven : mijn bijen.
Net als jij (en alle andere imkers) geniet ik van de bijengeur als ik in de bijen werk. Ook heb ik sinds anderhalf jaar weer bijen bij mijn huis staan. Dat kon omdat de door mij geplaatste heg inmiddels zo hoog is dat de kast aan het oog wordt onttrokken. Dus als het weer het maar enigszins toelaat drink ik mijn kopje koffie of zo het liefst vlak naast mijn bijenkast om het vlieggedrag te bekijken.

Maar wat als juist mijn bijen de (mede-)veroorzaker is? Bijen verliezen in hun leven heel veel van hun haren. En juist met het inademen van die "heerlijke bijengeur" krijg je ook veel van die bijenharen binnen. En omdat ik zo intens kan genieten van mijn bijen, en het verschrikkelijk zou vinden om met imkeren te stoppen, wil ik deze mogelijkheid uitsluiten.

Vandaar mijn vraag aan andere imkers: komt eventuele overgevoeligheid voor bijenharen vaker voor?

Groet, Els

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Bericht door Astrid Schoots » di 14 mar 2017, 11:22

Dag Els, wat een naar bericht voor je, en wat een ongerustheid of het door je geliefde bijen zou komen..
Maar ook ik heb nooit van longfibrose als imkerziekte/bij imkers gehoord.
Twee andere gedachten: één in de longen verankerd asbestdeeltje kan vele jaren later ook dit effect hebben, en.. hoeveel oude stalletjes, schuurdakjes of keukenvloerzeiltjes met asbest hebben we in ons leven niet al gesloopt?
Verder: ik heb ook regelmatig oude of verwaarloosde bijenstalletjes uitgemest en opgeruimd, waarbij de muizennesten je om de oren vlogen. Ook deze stoffige restanten van muizennesten schijnen een akelige ziekte te kunnen geven, ben even vergeten welke..
Sterkte!
Astrid

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Bericht door Erik Konijn » di 14 mar 2017, 19:36

Erg naar Els. Maar fijnstof in de omgeving kan ook mogelijk een oorzaak zijn. Imkeren met mondkapje is ook niet bevorderlijk. Hopelijk kun je het imkeren uitsluiten.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Bericht door bee-tree » do 16 mar 2017, 09:51

Els, sorry, dat ik nu pas reageer.
Ik heb jouw vraag om hulp gister over het hoofd gezien.
Vanaf nu ga ik meedenken of de oorzaak van fibrose verband kan houden met imkeren.
Ik probeer Dokter Lahey te bereiken, de uitvinder van darmspoeling met honingwater.
Misschien weten hij en zijn collega's een antwoord te geven op jouw vraag over
het longprobleem.
Sterkte gewenst. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Bericht door Tieme » do 16 mar 2017, 10:06

HI Astrid,

Muizen kunnen het Hantavirus hebben. En daar kun je ook longproblemen van krijgen.

Aan Els,

Wat een naar bericht. Mij is niet bekend dat imkers overgevoelig kunnen reageren op bijenharen, maar ik kan me er best iets bij voorstellen. Aan de andere kant, als je ziet hoeveel stof, haartjes en huidschilfers er in de lucht in huis zitten, blijkt dat doorgaans het lichaam daar prima mee om weet te gaan.

Op internet zie ik dat in de meeste gevallen bij Longfibrose eigenlijk niet duidelijk is hoe het komt (als het niet erfelijk is aan te tonen).
Als dat zo is, en het is niet bekend als imkerziekte, denk ik dat je er vanuit kunt gaan dat het toeval is dat jij de ziekte hebt en imker bent. Anders gesteld. De meeste mensen met deze ziekte zullen geen imker zijn en dus is de bijenhouderij als oorzaak niet waarschijnlijk. Maar als je dokter het wil gaan proberen uit te sluiten is dat natuurlijk heel geruststellend.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 17 mar 2017, 09:54

Dag Els,

sorry voor mijn late reactie.
Erg naar zeg! Voel met je mee.

Mij lijkt het ook geen imkerziekte. Nog nooit van een imker gehoord die fibrose heeft.
Gebruik je ook rook? Indien ja wat doe je in je beroker?

Ik ken een mevrouw met longfibrose en het is idd geen pretje. Zij heeft een nieuwe long gekregen en het gaat redelijk naar omstandigheden.
Als je mee wilt weten, stuur een pb.

Vr. gr.
JP

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunnen bijenharen longfibrose veroorzaken ?

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 17 mar 2017, 22:18

als eerste wil ik jullie bedanken voor jullie meedenken en meeleven tot nu toe.
En om jullie gerust te stellen: ik sta nog niet met 1 been in het graf, zo erg is het gelukkig nog niet. Ik kan nog bijna alles, kan uren aaneengesloten in de tuin werken, vele volken achter elkaar nazien, enz. Kortom, heb nog een uithoudingsvermogen en spierkracht waar menigeen van mijn leeftijd jaloers op zou zijn. Zolang er maar geen doorlopen aan te pas komt.
Want zodra ik ga lopen begin ik na ca 15 meter te hijgen en bij 30 m stort ik bekant in elkaar. Puur door zuurstofgebrek

Om verdere schade zo veel mogelijk te beperken, dien ik (fijn)stof te mijden. Vandaar mijn vraag over bijenharen. Met het fijnstof van het verkeer zal het in de toekomst wel meevallen, woon sinds 6 jaar aan de zeekant van de A44 en met de bijna altijd aanwezige Westenwind blaast het fijnstof van het verkeer land inwaards.
Dus "dit" onkruid vergaat voorlopig nog niet (hoop nog een aantal plannen te verwezenlijken)

Groet, Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten