Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Tieme » di 15 jan 2019, 10:29

Bart,

Met een beetje meer moeite, meer kans op een lekker product.

Probeer appels te vinden met een goede smaak en niet te hoog gehalte aan zuur.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan een deel Cox Orange Pippin voor de smaak en Notarisappel, Sterappel, Zoete Ermgaard en Dijkman's Zoet voor het sap met veel suiker en weinig zuur. Ideaal zou zijn om een echte ciderappel te gebruiken zoals Dabinett of zwarte Dabinett (deze zijn ook wat bitter wat het evenwicht van de smaak ten goede komt). Maar dat zal, hier in den lande, niet meevallen om die te vinden. Goede gist is o.a. de cidergist van Mangrove Jack.

Als je deze appels wilt kun je bijvoorbeeld terecht bij de Noordelijke Pomologische vereniging. Hun terrein is zeker een bezoekje waard.

Lekker hoor....

groeten,
Tieme

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door G,A3. » di 15 jan 2019, 13:14

Met de Elster appel gaat het ook goed en een moezelwijngist. De foto´s zijn van 2jaar geleden. G,A3.
Bijlagen
15940437_870005609803538_6550622956711673767_n.jpg
16105635_870005293136903_7522381648898299808_n.jpg

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Bart de Coo » di 15 jan 2019, 21:38

Heren,

Ik heb nu twee keer appelcider gemaakt. De eerste keer met mierzoete appels, de tweede keer met een mengsel van zeker drie kwart (zure) goudrenetten, aangevuld met zoete appels. Mijn stellige indruk is nu juist dat je met vooral zure appels (goudrenetten/schone van Boskoop) mooie cider krijgt.

Ik haalde het idee hier vandaan: https://www.wur.nl/nl/Onderwijs-Opleidi ... rassen.htm

Ik kan het advies om goudrenetten te gebruiken alleen niet terugvinden, potdomme. Maar een interessante site (inclusief doorverwijzingen) blijft het.

De beide keren dat ik cider heb gemaakt, was ik zeer tevreden over de halfdroge. We hebben toen ook een droge en een zoete buikfles opgezet, maar over beide waren we ontevreden. Toen we de beide flessen mengden en nog een maandje lieten staan, waren we perfect tevreden.

Als ik de kans weer krijg zou ik het dus weer zo doen: drie kwart goudrenetten, aanvullen met zoete rassen. Halfdroge cidergist toevoegen.

Al ik hier honing aan toe zou voegen om 'cyser' te krijgen (Dit smeekt om een mooi Nederlands woord!) dan zou ik kiezen voor een makkelijke voorjaars- of zomerhoning. Die zou ik door de most roeren, tot een soortelijk gewicht van 1090. Ik zou er niet zo bang voor zijn om de eerste wilde gisting in de buitenlucht te laten plaatsvinden. Na een weekje of zes onder het waterslot.

Vraagje tussendoor. Hoe verschroten jullie? Ik gebruik daarvoor een verschroter uit de handel. Die werkt aardig, maar het moet beter kunnen. Ik ken iemand die een takkenhakselaar gebruikt (!).

Hoe persen jullie? Ik gebruik een grote rvs honingpers, maar ik heb ook wel eens slimmere dingen gezien, bijvoorbeeld met een apparaat om haardhout te kloven.

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Tieme » wo 16 jan 2019, 08:03

Hi Bart,

De laatste keer heb ik gebruik gemaakt van de diensten van de "Welsumse sapmobiel". Die wisten van mijn 100 kilo appels een 85 liter sap te maken. Ik kan het nog steeds niet geloven. Hiervan heb ik verschillende batches cider gemaakt. Er zijn nog een paar flessen over. Met 2 verschillende gisten kreeg ik verschillende ciders, waarvan 1 echt lekker is. Vandaar dat ik een specifieke gist prefereer.
Met elstarsap heb ik ook een cider gemaakt en die was wat zuur. Dit kan ook aan de gist gelegen hebben (champagnegist). Als de gist in staat is alle suiker op te maken houdt je een zure cider over.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Bart de Coo » wo 16 jan 2019, 10:35

Tieme,

Dus 'Mangrove Jack' vind jij een goede gist. Dat ga ik onthouden.

Ook de sapmobieltip onthou ik. Ik werk me de hele dag kapot, met zijn tweeën, voor dezelfde hoeveelheid sap.

Verder totaal met je eens: gebruik geen gist waarmee alle suikers omgezet worden in alcohol, zoals een droge cidergist of een champagnegist. Zorg ervoor dat er nog iets zoets achterblijft. Dat worden de mooiste ciders.

In het geval van mede heb ik juist de omgekeerde smaak: gebruik een sterke gist die alle suiker omzet. Ik hou niet van zoetigheid in mijn mede. Mede leent zich perfect voor gecompliceerde smaken: géén zoet dus!

Bart

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Fish » wo 16 jan 2019, 11:23

Wij hebben hier ook zo'n fantastische sapmobiel, deze pasteuriseert de appelsap zelfs. Wel jammer van de wilde gisten. Bart, je noemt wel eens wildgisten in de buitenlucht, loop je dan niet het risico dat je een azijnzuur-cultuur meepakt?

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door BBBeez » wo 16 jan 2019, 12:04

Ik gebruik voor zowel de cyder als voor de mede het liefst de Wyeast 4766 'Dry Cider': https://wyeastlab.com/yeast-strain/cider

Die vergist mooi door (ik hou ook niet van een zoete mede of cyser) en geeft zelf ook mooie bijpassende smaken af. Ik ben ook gelukkig met White labs 002 'English ale'. Dat is een biergist die wonderlijk genoeg heel goed voor het vergisten van honing en appelsap is. Als korrelgist gebruik ik Mangrove Jack Cider yeast en Mangrove Jack Mead yeast die ik na het vergisten 2 op 1 vermeng.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Bart de Coo » wo 16 jan 2019, 14:47

Fijne adviezen, Beez! En ik verbaas me erover hoe gangbaar 'cyser' kennelijk is!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Bart de Coo » wo 16 jan 2019, 15:00

Fish,

Het idee om fruitsap en mede in de buitenlucht te vergisten heb ik van Vlaming Roger de Vos, tegenwoordig vooral actief op Facebook. Die vertelde mij hoe zijn pa het deed.

Men neme werkelijk alles waar suiker in zit. Allerlei onduidelijke restanten uit de moestuin doen mee. Laat aan de lucht vergisten, dus geen gist erbij. Schuim geregeld af door het schuim met een plankje of zo van het oppervlak af te strijken. Vul zo nu en dan aan met suikerwater, totdat het schuimen stopt. Laat tot de lente staan.

Van wijlen kookgoeroe Johannes van Dam begrijp ik dat er nog heel wat boerenhuishoudens in Frankrijk zijn, waar ieder jaar een tankwagentje voorbijrijdt, dat tegen betaling een gereedstaande houten ton vol sap gooit. Niemand die er verder naar omkijkt. Als de appels weer in bloei staan, begin je met opdrinken. Van Dam maakte graag reclame voor cider, omdat het zo'n overdreven simpel drankje is. Je kan er bijna niks aan verknallen en het resultaat blijft toch een verrassing.

Verder wijs ik je erop dat appelcider héél gauw wilde gist aan boord heeft. Je kan bij wijze van spreken spoelen, schrobben en poetsen wat je wil, de wilde gisten komen er toch wel in, tenzij je gaat pasteuriseren natuurlijk. Ik denk bovendien dat die moderne industriële gisten zo sterk zijn, zelfs de supermarktgist, dat de wilde gisten nauwelijks kans maken om de boel te bederven.

Ik denk ook dat je de wijngoden een beetje hun werk moet laten doen: als het azijn wordt, dan gooi je het weg, als het lekker wordt, dan drink je het op. Zo kijk ik er een beetje tegenaan. Als je mee maakt zoals ik in het begin beschreef, dan ben je feitelijk bezig met afvalverwerking. Kan mij het nou bommen als het niks wordt. Maar het werd tot op heden altijd wat.

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Bart de Coo » za 01 feb 2020, 08:27

0C15985E-4B1F-411B-88BF-C3CE932EE8AD.jpeg
De donkere fles is raatmee, de lichte appelmee. Geniet van de fraaie blik op een bos Turkse neprozen. Wat een smaakvol stilleven!



Van de week twee flessen mee overgeheveld. De donkere fles is raatmee: kookwater van de perskoeken. De lichte fles is ‘cyser’: sap van goudrenetten, flink versterkt met zomerhoning.

Beide flessen stonden tot op heden buiten voor de eerste vergisting, die in het begin nog wel eens luidruchtig wil zijn, dus vandaar buiten. Maar nu mogen ze op de slaapkamer staan voor het laatste halve jaar: in de nazomer moeten ze goed zijn.

(Mijn goudrenettencider van dit jaar lukte perfect. Ik gebruikte een halfdroge cidergist en ik liet de cider buiten vergisten. Ik maakte vier flessen en ze lukten alle vier perfect. Dit was de eerste keer dat ik cider buiten liet vergisten, en het viel mij op dat dit veel beter ging dan vergisting in de kelder van mijn zwager waar het warm en donker is. Daar hadden we grote smaakverschillen, matige flessen en troebele flessen. Maar nu: alles even heerlijk en kraakhelder. Natuurlijk kan er ook sprake zijn van toeval.)

Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om deze plastic vergistingsflessen met kraantje aan te prijzen? Overhevelen gaar nu wel héél makkelijk en als de inhoud op smaak is, dan hou je er een glaasje of een kan of een fles onder. Maar bottelen is niet meer nodig! Ideaal!

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast