Was nodig om het Alruinmannetje te vloeren !

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Was nodig om het Alruinmannetje te vloeren !

Bericht door Franschman » do 12 dec 2019, 22:34

Beste Beelievers,
Manddragora officinarum is de naam voor een blauw-paars bloeiende plant , wellicht leuk voor de bijen. :be8:
Merkwaardig dat deze plant een grote zware wortel kan hebben. De plant zou een afrodisiacum zijn en grond vruchtbaar maken. Aan de wortel worden magische krachten toegeschreven. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat de wortel de vorm van een mannetje soms compleet met vrouwtje kan aannemen( met een mooi woord antropomorfische vorm, dus menselijke vorm kan aannemen)

Het oogsten wordt gezien als een lastig karwei. Men kan de felbegeerde plant rooien door er een zwarte hond aan vast te binden.
Bij het uittrekken van de plant met wortel schreeuwt het Alruinmannetje het uit. De baas die op afstand moet blijven, roept de hond

Het geluid doodt de hond maar eenmaal bovengronds is de wortel een bron van welvaart, vruchtbaarheid, rijkdom en geluk ! :dance:
De baas dient voor het rooiproces zijn oren dicht te stoppen met bijenwas om niet het lot van zijn hond te ondergaan ! :o

Bijenwas heb ik wel en aan een zwarte hond kan ik ook wel komen. Nu nog de Alruinplant vinden en dan is, na rooien, geluk ook mijn deel.
Heeft U wel eens van het alruinmannetje gehoord ? Is het ook een drachtplant. Gaarne uw feed-back :pray:

P.S.
Ik heb wel eens worteltjes voor mijn vrouw moeten schoonmaken, waarbij ik er ook wel eens een tegenkwam die ook zo'n menselijk figuurtje vormde.
Geluk werd toen niet mijn deel en ik kon de afwas doen :lol:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Was nodig om het Alruinmannetje te vloeren !

Bericht door maartenkleijne » do 12 dec 2019, 23:43

Manddragora officinarum is veel te zeldzaam om drachtplant te kunnen zijn.
Niet erg want is ook nog giftig.
Zelf kweken in kuip kan.
Zaden ruim €1,50 per stuk.
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Was nodig om het Alruinmannetje te vloeren !

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 dec 2019, 12:25

Alruin een drachtplant?? hooguit voor solitare bijen.
Maar waar praten/schrijven we over? [ klik ]
!Hans.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Was nodig om het Alruinmannetje te vloeren !

Bericht door Franschman » zo 15 dec 2019, 10:46

Beste Hans,
Over was als heilzaam, beschermend middel heb ik eerder geschreven.
Odesseus wist , door de oren van zijn bemanning te laten dichten met was, de verleidelijke syrenen te slim af te zijn, en met succes?
Om het felbegeerde alruinmannetje te krijgen werd ook bijenwas ingeschakeld.

Ach, een cultuurhistorisch onderwerp van de imkerij kan toch interessant zijn voor de forumgebruikers. Dank voor de link naar zaadfirma’s Vreeken te Dordrecht.
We gaan weer nadenken over een leuk item.
Prettige Kerstdagen gewenst Hans. :D

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Was nodig om het Alruinmannetje te vloeren !

Bericht door Franschman » zo 15 dec 2019, 21:41

Beste ForumBeelievers.
Ik heb niet gelogen en zie hier een leuk plaatje van de riskante oogst van het Alruinmannetje, een kostbaar amulet dat geluk brengt.
In 2020 kunnen we wel weer wat geluk gebruiken. Wie weet voor mij een alruinmannetje te zitten. :doh:
Met een Alruinvrouwtje neem ik ook genoegen :lol:
Wat kan dat Alruinmannetje lelijk schreeuwen !!( ondanks de was in mijn oren :o )
Bijlagen
Alruinwortel rooien.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten