gekristalliseerde honing

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

gekristalliseerde honing

Bericht door JanvdR » di 31 dec 2019, 20:10

Dit onderwerp is eerder aan de orde geweest, ik weet het. Honing is niet mijn sterkste punt, het is leuk als ik wat oogsten kan maar het is niet mijn doel. Ik zit met een probleem. In het voorjaar heb ik honing geoogst van vnl. wilg, fruit, paardenbloemen en nog wat van die voorjaarsbloemen. ik heb gemeten 82 Brix en 16 vocht. Die honing is al snel gaan kristalliseren en vertoont ook witte plekken tegen de glaswand. Ik verwarm die honing nu tot 38 graden om het weer vloeibaar te krijgen. Helaas het lukt niet. Zou dat kunnen omdat de honing relatief droog is? Ik zie dat mijn klanten liever de honing van latere datum hebben die niet zo ver gekristalliseerd is. Collega imkers uit de omgeving melden dat die honing juist van hoge kwaliteit is. De witte vlekken duiden op een droge honing. Allemaal leuk maar ik raak die honing niet kwijt. Hoe denken jullie daarover?
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: gekristalliseerde honing

Bericht door G,A3. » wo 01 jan 2020, 14:37

Voortaan bewaren en de vriezer. G,a3.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: gekristalliseerde honing

Bericht door oldtimer » wo 01 jan 2020, 23:29

Honing kwijtraken kan soms lastig zijn. De één raakt het zo kwijt en komt tekort, de ander blijft er mee zitten en doet het uiteindelijk weg tegen afbraakprijzen.
Misschien moet je jouw honing een graadje meer verwarmen. Ik denk dat de paardenbloemhoning de schuldige is, maar dat is meer gebaseerd op ervaring dan op wetenschap. De keren dat ik paardenbloem honing heb geoogst, en dan ook nog een beetje te laat slingerde, dan kon je het slingeren gewoon vergeten, dat bleef als witte harde massa als suiker in het raat zitten.

In deze tijd leg ik wel eens een paar potjes honing op een radiator van de CV, die wordt niet echt heet, het duurt een paar dagen en de potjes zijn keurig ontdooid.
Alexander (Lex)

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: gekristalliseerde honing

Bericht door Biodlarn » do 02 jan 2020, 09:33

Honing die de wand van het potje loslaat is een teken van een laag vochtgehalte. Dat heet bij ons 'rimmfrost', rijp. In Zweden kristalliseerd zo goed als alle honing en klanten kijken niet raar op van rijp. Als ik mijn honing direkt na het slingeren zou tappen dan zou ik meestal een harde honing krijgen die van het potje loslaat.
Ik bewaar mijn honing in emmers van ca. 28 kg. Als het tijd is om te tappen verwarm ik deze emmers 48 uur bij 35 graden. Honing met 17-18% vocht wordt over het algemaan redelijk vloeibaar en droge honing blijft taai. Na verwarming roer ik de honing kort in de emmers en daarna wordt er nog wat geroert als ik 2 emmers in het tapvat gooi. Roeren maakt de honing weer zo vloeibaar dat je het goed kunt tappen. Komt natuurlijk ook door de temperatuur.
Een voordeel van opwarmen en roeren om te kunnen tappen is dat de honing zachter blijft na het tappen en dat er nagenoeg geen rijp ontstaat. Meestal wordt de honing ook een tintje donkerder. Er valt dus om het probleem heen te werken :-)

In mijn ervaring worden potjes die eenmaal rijp vertonen er niet beter op met verwarming onder de 40 graden. Dan zul je de honing echt moeten smelten. Gewoon testen met een paar potten en kijken wat er gebeurt.


Groet, Han

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: gekristalliseerde honing

Bericht door JanvdR » do 02 jan 2020, 11:26

Lex en Han bedankt voor jullie reactie. Ik heb de temperatuur opgedraaid naar 40 graden. Ik ga kijken wat er gaat gebeuren.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Rudinsky
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 14:17
Imker sinds: 1985
Contacteer:

Re: gekristalliseerde honing

Bericht door Rudinsky » ma 26 okt 2020, 02:12

In theorie zou je de honing zelfs kunnen opwarmen tot 45°. Hoger dan dat zou ik echt niet gaan.
Zelfde probleem heb je als ze honing in hete thee of melk doen. Als die te heet is maak je de honing kapot.
Ik geef meestal je eigen vinger aan als thermometer. Steek je vinger in de thee. Als die thee te heet is voor je vinger, dan is ie ook te heet voor de honing.

Daarnaast is het roeren van honing ook een mogelijkheid. Als je gekristalliseerde honing in een keukenrobot doet en die lang genoeg laat draaien, dan worden alle kristallen gekraakt en krijgt de honing een hele lichte, bijna witte, zachte crèmerige structuur. Niet meteen echt vloeibaar maar wel aangenaam zacht en smeuïg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten