propolis therapie

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
kamilica 44
Berichten: 19
Lid geworden op: za 09 jun 2018, 11:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard , Carnica
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door kamilica 44 » za 08 feb 2020, 00:59

Herstel ..... tik fout .... geen 40 maar 4 gr. propolis

Bij tweede keer maken van Hoest Honnig besefte ik dat ik eerst keer PROPOLIS gewicht niet goed had afgelezen.
Ik heb 4 gr. propolis ...... per 100 gr. raathoning gebruikt . En ook tweede keer . En dat was meer dan genoeg.
....................................................................
Samenstelling is

100 gr raathoning
4 gr propolis ..... heel fijn malen
tot 40 gr pollen .... heel fijn malen

Hoest honing of beter gezegd Anti Hoest Honing ... AHH .... werk uitstekend .
Mijn vrouw neemt 3 x per dag half lepeltje en hoest niet meer . Ze is echt opgeknapt . En ik moest tweede keer Hoest Honing maken .

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door m.kolsters. » wo 08 apr 2020, 10:07

Propolis werkt goed tegen verkoudheid, en ook tegen cholesterol is dus goed voor hart en vaten en luchtweg in fecties.
Ik heb het gebruikt tegen kanker en ben nog in goede conditie.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door m.kolsters. » zo 19 apr 2020, 11:36

Na jaren met propolis te hebben gewerkt is nu de vraag, welke manier is beter.
Ik heb propolis met water oplossing
en met alcohol verdamping (dit is puur alcohol en smaakt naar propolis)
en opgelost in alcohol ( geheel gereinigd )
en dan ruwen propolis in alcohol op gelost,
en dan kan je er ook nog op kauwen wat imkers wel doen.

Maar lekker is het niet, het smaakt bitter ik doe 10 druppels op een suiker klontje en mijn vrouw op een korstje brood.
En heb je tandpijn doe er dan ruwen propolis op of tegen en na een paar uur is de pijn weg.
Tinus Kolsters

gwbw
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 11 jul 2014, 21:55
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard, carnica, buckfast
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door gwbw » ma 12 okt 2020, 09:19

Het propolis-honing recept van Annet van der Knaap lijkt me ook aan te bevelen!

Da's honing met 1% propolis, maar dan wel in de vorm van propolis extract toegevoegd. Dus bij een 20% propolis extract in alcohol moet je dan 5% extra gebruiken.

Dus bijvoorbeeld 95 gram honing en 5 gram propolis extract 20%. Als je dat mengt dan blijft de propolis niet in oplossing in de alcohol maar vormt een grote hoeveelheid hele fijne kristalletjes en die blijven gewoon zweven in de honing. Het heeft een niet onplezierige smaak.

Omdat propolis antivirale eigenschappen bezit, eet ik zelf elke avond en ochtend een theelepel van dit spul, gezien de huidige rondvliegende corona-virussen..... Ik beweer natuurlijk niet dat propolis covid kan helpen voorkomen, want dat mag je niet zeggen zonder afdoende wetenschappelijk bewijs... Maar er is wel bewijs voor de werking van propolis tegen een reeks andere virussen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Tieme » ma 12 okt 2020, 11:51

Laatst at ik een stukje melkchocolade met nog propolis aan mijn vingers. Toe viel me op dat de kaneelachtige geur van propolis eigenlijk mooi combineerde met de chocoladesmaak. Wellicht een mooie kans om een nieuw product te ontwikkelen.

Rudinsky
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 14:17
Imker sinds: 1985
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Rudinsky » ma 26 okt 2020, 00:53

Enkele weken geleden, begin oktober, ben ik enkele dagen gaan kamperen en workshops volgen in het bos tijdens een bushcraft-weekend.
Het was redelijk koud en vochtig met regelmatig een lichte regenbui. Ook in de tent was alles koud en vochtig.
Ideaal weer dus om een verkoudheid op te lopen.

In de namiddag van de eerste dag, donderdag, begon ik al een lichte loopneus te krijgen.
De tweede dag, vrijdag, kwam daar een lichte keelpijn bovenop en tegen de avond begon ik ook te hoesten.
Op zaterdag was mijn loopneus en keelpijn een stuk erger en begon ik zelfs slijmpjes op te hoesten.
Die zaterdagavond ben ik naar huis gegaan en met hoofdpijn mijn bed in gekropen. Het hoesten deed toen ook al pijn tot in mijn longen.
De zondag was een ramp, zware hoofdpijn, zwaar, diep en pijnlijk hoesten met slijmen, koorts, zweten, overal pijn, enz... Een zware griepaanval dus.
Doorheen die 4 dagen heb ik continu propolis keelspray zitten spuiten.
Zaterdag en zondag heb ik heel regelmatig een lepel honing gegeten met een stevige dosis propolis erin gemengd.
Toen ik maandag opstond voelde ik me terug helemaal beter, op wat kriebel in de keel, een beetje hoesten en wat na-slijmpjes na.

Ik heb dus op 4 dagen tijd een zware griepaanval onder de knie gekregen met propolis.
Maar ik moet wel zeggen dat ik echt wel veel propolis heb genomen, meerdere malen de dosis de ze normaal aanraden.
Die keelsprays zowat elk uur in de keel gespoten.
En die lepels honing met telkens een 20-tal druppels propolis tinctuur erin gemengd en dat toch een 7 a 8 keer per dag.

Rudinsky
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 14:17
Imker sinds: 1985
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Rudinsky » ma 26 okt 2020, 01:04

gwbw schreef:
ma 12 okt 2020, 09:19
Het propolis-honing recept van Annet van der Knaap lijkt me ook aan te bevelen!

Da's honing met 1% propolis, maar dan wel in de vorm van propolis extract toegevoegd. Dus bij een 20% propolis extract in alcohol moet je dan 5% extra gebruiken.

Dus bijvoorbeeld 95 gram honing en 5 gram propolis extract 20%. Als je dat mengt dan blijft de propolis niet in oplossing in de alcohol maar vormt een grote hoeveelheid hele fijne kristalletjes en die blijven gewoon zweven in de honing. Het heeft een niet onplezierige smaak.

Omdat propolis antivirale eigenschappen bezit, eet ik zelf elke avond en ochtend een theelepel van dit spul, gezien de huidige rondvliegende corona-virussen..... Ik beweer natuurlijk niet dat propolis covid kan helpen voorkomen, want dat mag je niet zeggen zonder afdoende wetenschappelijk bewijs... Maar er is wel bewijs voor de werking van propolis tegen een reeks andere virussen.
Wat dat bewijs betreft van de werking van propolis tegen Corona, dat bestaat hoor.
Daar is intussen al heel wat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Je kan dus wel degelijk claimen dat propolis helpt tegen Covid-19.
Op deze site van Bij Dingens kan je alvast al een deel van dat onderzoek verzameld vinden:
http://www.bijdingens.be/corona/index.php

Via die zelfde site kan je trouwens ook meedoen aan een onderzoek naar Propolis en Covid-19.
Dat onderzoek wordt georganiseerd door het Centrum voor Gezondheid Herbron.
En die Annet van der Knaap die je daar vernoemde, dat is de persoon die dat onderzoek naar propolis in Nederland coördineert.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Hans van der Post. » ma 26 okt 2020, 11:05

Ik ga niet in discussie over wel dan niet propolis als medicijn tegen corona dit hoort hier niet thuis op een forum die over bijen en har producten.
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Fish » ma 26 okt 2020, 11:14

Werken bijenproducten direct tegen het specifieke COVID-19 virus? Heel eerlijk, kunnen wij dat ook niet weten. Je weet dit pas zeker wanneer meerdere wetenschappelijke studies aantonen dat een groep patiënten die behandeld werden met bijvoorbeeld propolis sneller genas, minder restsymptomen had en er minder doden waren gevallen dan in een groep die niet behandeld werd (hoe sneu zou dit zijn voor de laatste groep?).
Helaas zijn dit soort wetenschappelijke studies er nog niet, want COVID-19 is een nieuw virus.
Staat in het linkje, lijkt mij overduidelijk, toch? Geen discussie nodig.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door tomer » ma 26 okt 2020, 12:24

Jamaar Rudinsky is dankzij propolis na 4 dagen genezen van een zware griep en griep is toch ongeveer hetzelfde als Covid, dus bewijs genoeg dat propolis als medicijn werkt tegen Covid! :whistle: :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten