propolis therapie

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Fish » ma 26 okt 2020, 13:53

tomer schreef:
ma 26 okt 2020, 12:24
Jamaar Rudinsky is dankzij propolis na 4 dagen genezen van een zware griep en griep is toch ongeveer hetzelfde als Covid, dus bewijs genoeg dat propolis als medicijn werkt tegen Covid! :whistle: :D
Het grappige :?: is dat Rudinsky op dag 1 al voldoende symptomen had voor een corona-test, op dag 2 zonder twijfel naar de teststraat moest en op dag 3/4 hoop ik maar dat hij goed in de gaten is gehouden. Dus was het een zware griep? Was het al corona? Geen idee, ik hoop alleen maar dat hij naast de propolis ook professionele hulp heeft gezocht. Een verkeerd moment om te vertrouwen op zelf medicatie.

Rudinsky
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 14:17
Imker sinds: 1985
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Rudinsky » ma 26 okt 2020, 14:19

Hans van der Post. schreef:
ma 26 okt 2020, 11:05
Ik ga niet in discussie over wel dan niet propolis als medicijn tegen corona dit hoort hier niet thuis op een forum die over bijen en har producten.
Propolis is toch een product van de bijen.
Waarom zou dat dan niet thuis horen op een forum dat gaat over bijen en haar producten?
Wij zijn hier toch allemaal imkers, die ook propolis oogsten en hier mooie producten mee maken waar we mensen mee kunnen helpen. Ik zou verwachten dat imkers juist keihard achter hun producten zouden staan.

Ik besef dat alles wat met het corona-virus te maken heeft momenteel heel gevoelig ligt bij veel mensen. Er heerst bij veel mensen ook de neiging om alles dat een alternatieve oplossing zou kunnen bieden tegen Corona te gaan demoniseren en te gaan wegduwen. Om een of andere reden is er een soort allergie ontstaan tegen alles dat tegen de heersende gedachte rond corona ingaat. Het lijkt soms wel dat men je als een ketter en een gevaar gaat aanzien van't moment dat je durft zeggen dat iets helpt tegen corona.
Maar dat is nu juist de reden waarom men hier juist dieper onderzoek moet naar doen. De wetenschap staat niet stil en het onderzoek naar propolis en Covid-19 ook niet.

Ik steek hier heel veel tijd in en wat ik tot nu toe al allemaal gevonden heb in medische en wetenschappelijke publicaties en literatuur doet mijn overtuiging dat Propolis helpt tegen Covid als maar groeien.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Fish » ma 26 okt 2020, 14:56

Wellicht dat je er zelf meer op let de laatste tijd, maar zeker sinds de 17e eeuw spreken we al van kwakzalvers. Dat is niets nieuws. Je kunt je vast Jomanda en Sylvia Millecam nog herinneren, dat was 2001. Alternatieve geneeswijzen zijn er altijd al geweest. Dat demoniseren/wegduwen van niet-wetenschappelijk onderbouwde opvattingen/meningen omtrent de gezondheid en de medische wereld, is wat mij betreft een uitstekend iets. Zal ik altijd doen en aanmoedigen.

Gedegen onderzoek lees ik graag, maar hét bewijs is er nog niet. Zelfs als je Covid-19 buiten beschouwing laat, is propolis-onderzoek vooral op muizen gericht. Zelden op mensen. En zelfs indien op mensen, vrijwel alleen voor extern gebruik; bij wonden en ontstekingen. Werkt daar overigens uitstekend, schijnt. Maar onderzoek naar darm-flora of interne gezondheid is er niet of nauwelijks, laat staan het beschermen of genezen van mensen tegen influenza of covid-19.

Rudinsky
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 14:17
Imker sinds: 1985
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Rudinsky » ma 26 okt 2020, 16:48

Fish schreef:
ma 26 okt 2020, 14:56
Wellicht dat je er zelf meer op let de laatste tijd, maar zeker sinds de 17e eeuw spreken we al van kwakzalvers. Dat is niets nieuws. Je kunt je vast Jomanda en Sylvia Millecam nog herinneren, dat was 2001. Alternatieve geneeswijzen zijn er altijd al geweest. Dat demoniseren/wegduwen van niet-wetenschappelijk onderbouwde opvattingen/meningen omtrent de gezondheid en de medische wereld, is wat mij betreft een uitstekend iets. Zal ik altijd doen en aanmoedigen.

Gedegen onderzoek lees ik graag, maar hét bewijs is er nog niet. Zelfs als je Covid-19 buiten beschouwing laat, is propolis-onderzoek vooral op muizen gericht. Zelden op mensen. En zelfs indien op mensen, vrijwel alleen voor extern gebruik; bij wonden en ontstekingen. Werkt daar overigens uitstekend, schijnt. Maar onderzoek naar darm-flora of interne gezondheid is er niet of nauwelijks, laat staan het beschermen of genezen van mensen tegen influenza of covid-19.
Dat niet-wetenschappelijk onderbouwde opvattingen/meningen worden weggeduwd neem ik nog aan. Maar zoals ik al aanhaalde wordt er wel degelijk heel wat wetenschappelijk onderzoek verricht rond propolis, en niet enkel op muizen. Voor je statements maakt dat er geen of nauwelijks onderzoek wordt gedaan, doe eens wat moeite en zoek die onderzoeken eens op, zoals ik heb gedaan. Het is wat tijdrovend maar als je zoekt vind je echt veel onderzoeksmateriaal hoor.

De Nederlandse Dokter Wiebe Braam heeft ooit een boek geschreven over 'De Geneeskracht van Propolis'.
Gewoon te koop op Bol: https://www.bol.com/nl/p/de-geneeskrach ... uage=nl-BE

Als je bijvoorbeeld gaat kijken op de website van PubMed (National Library of Medicine) vind je sowieso al meteen meer dan 3000 wetenschappelijke publicaties over propolis.
Op PubMed Central, meer dan 5000 publicaties.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/search/all/?term=propolis

Op de website van Science Direct, nog een database voor wetenschappelijke publicaties, 5051 resultaten op propolis.
https://www.sciencedirect.com/search?qs=propolis

En als je dan gaat zoeken op de flavonoides, zoals bijvoorbeeld Quercetine, een van de belangrijkste actieve stoffen in propolis, dan krijg je al meer dan 500.000 resultaten.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/search/all/?term=quercetin
Op science Direct: 102,704 resultaten op flavonoides:
https://www.sciencedirect.com/search?qs=Flavonoid

In combinatie met Covid-19 en Quercetine alleen kom je al op 419 wetenschappelijke publicaties:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term= ... +quercetin
Dat krijg je in je eentjes zelfs nooit allemaal gelezen.
En dan te bedenken dat propolis meer dan 300 verschillende stoffen bevat waarvan een 40-tal Flavonoides.

Hier nog een verzameling va enkele wetenschappelijke artikels over propolis (of bestanddelen van) en Covid-19.
http://www.bijdingens.be/corona/media.php

Als je zoekt, dan vind je.
Propolis helpt tegen Covid-19!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Fish » ma 26 okt 2020, 17:03

Rudinsky schreef:
ma 26 okt 2020, 16:48
doe eens wat moeite en zoek die onderzoeken eens op, zoals ik heb gedaan.
Grapje, denk ik? Als je specifiek iets linkt lees ik het graag, maar als ik zeg dat er geen bewijs is dan verwacht je toch niet dat ik meer dan 600.000 bronnen door ga lezen om een negatief te bewijzen? Googlen en zoekmachines linken kunnen we allemaal. Even een onderzoekje linken waarin bijvoorbeeld staat dat een x aantal druppels propolis tinctuur influenza of covid geneest bij mensen, dan is het toch snel opgelost deze discussie?

Die bijdingens site is in ieder geval weinig interessant en ondersteunt eerder mijn verhaal dat er geen onderzoek naar is.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Bart de Coo » ma 26 okt 2020, 20:11

Voel je volkomen vrij om het gebruik van propolis te propageren, maar pas heel erg op met wetenschappelijke claims. En pas al helemaal op als je propolis of andere bijenproducten gaat aanbevelen als vervanger voor de reguliere wetenschap. Nee, daar ben ik echt niet zo'n voorstander van. Het alternatieve komt altijd bovenop het reguliere, nooit in de plaats van.

Groet,

Bart

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door Franschman » ma 26 okt 2020, 21:52

Beste Beelievers,
In tegenstelling tot Nederland zijn hier in Frankrijk producten uit de imkerij populair.
In pillen, siropen, crèmes, en gemengd in honing worden producten aangeboden :shhh: ( zie de gegeven site van Mary)
In feite gaat het mijns inziens steeds om voedings-supplementendie een medicinale bijklank meekrijgen.

Mij spreekt de naam 'APITONU'S' wel aan. ( Apitonus pour Antoine) :lol: )
Dit product," een "Elixter de vitalité ' zou je welbevinden en vitaliteit teruggeven. Wie wil dat niet ? :doh:
Een paar theelepeltjes per dag zou je verminderde vitaliteit uit de brand helpen !
Hier geldt: 'A spoon a day keeps the docter away' :roll: :lol: :dance:

Bekijk eens de site van deze Franse 'producteur Mary' en verbaas je over de vele vormen waarin imkerproducten hier verschijnen.

Let ook eens op de term Groene propolis die veel heilzame eigenschappen zou hebben. Bijen verzamelen deze Groene propolis op de Baccharis plant in Zuid Amerika. Deze exoot is een gevaarlijke plant een exoot, die in Zeeland zou zijn gezien !!! :? :o
Maar bedenk bij het gebruik van voedingssupplementen steeds het aloude gezegde ; "De wens is de vader van de gedachte " :idea: :geek:

La propolis pour votre bien etre ! de site :www.famillemary.fr
De Fransen hebben ook nog een alternatief voor lekker in je vel zitten Drink wijn ! :lol: :lol: :lol: ( zie fig)
wijn drinken.jpg
Wijn is fijn ! Zet propolis maar aan de kant.
Wel zeggen ze erbij; l' abus d'alcool est dangereux pour la santé, a consommer avec modération" Matigheid en zelfbeheersing zijn daarbij dus gewenst. :roll:

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: propolis therapie

Bericht door G,A3. » za 26 dec 2020, 13:04

Propolis tegen jeugdpuistjes (Acné)

600cc. Wodka 60% of andere sterke drank.
100gr. of meer fijn gemalen Propolis erin oplossen door regelmatig schudden daarna zeven door een koffiefilter.
Daarna met b.v. een watje 1keer/dag de huid insmeren. Werkt prima bij mijn kleinzoon. G,A3.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten