Propolis tinctuur zonder alcohol?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Urbain
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 jun 2019, 14:43
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Propolis tinctuur zonder alcohol?

Bericht door Urbain » zo 06 sep 2020, 21:25

Beste,

Bestaat er een bereidingsmethode voor propolis tinctuur zonder alcohol?
Ik zou een tinctuur moeten kunnen bereiden zonder alcohol voor kennissen.

Met vriendelijke groeten,

Urbain

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur zonder alcohol?

Bericht door maartenkleijne » ma 07 sep 2020, 00:41

Propolis lost vrijwel niet op in water.
Andere oplosmiddelen dan alcohol zijn meestal nog giftiger dan alcohol.

Ik kende iemand die deed het volgende:
Flesje drie kwart vol met met propolis gruis.
Vol maken met water. Voor gebruik flink schudden.
Het water dat enigszins met propolis vervuld was gebruiken naar behoefte.
Het flesje steeds met water bijvullen.
De propolis blijft herhaaldelijk meewerken maar op een geven moment blijven alleen inaktieve kristallen over, die dan weggooien en overnieuw beginnen.
gr,
m

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur zonder alcohol?

Bericht door Fish » ma 07 sep 2020, 08:28

Een tinctuur is volgens mij per definitie met alcohol, anders wordt het een smaakwater of iets dergelijks. Ik weet dat er ook wel eens propolis olie gemaakt wordt, dan los je het op in olijfolie. Ik weet niet waar het bezwaar op gebaseerd is, maar je kan propolis ook verpulveren en iets met het poeder doen. Er zijn ook wel kant en klaar pilletjes bijvoorbeeld.

Marije_en_Bas
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur zonder alcohol?

Bericht door Marije_en_Bas » ma 07 sep 2020, 21:02

Een tijdrovende optie maar wel met het hoogste rendement aan propolis in de oplossing is om in eerste instantie een tinctuur te maken met 50% ethanol en 50 % water en daarin zo veel propolis brokken oplossen als dat er in een week, met dagelijks goed schudden, op te lossen is.
De brei die je dan hebt kun je na een week filteren door twee lagen koffiefilter.
In de tinctuur die je nu hebt zit ongeveer 25 volumeprocent ethanol.
Zet dit een week open op de kachel. Daarmee damp je het hek erg langzaam iets in een is de ethanol daarna volledig verdampt.
Nu heb je een propolis oplossing op waterbasis.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur zonder alcohol?

Bericht door Fish » di 08 sep 2020, 10:52

Op die methode heb ik persoonlijk drie bezwaren; ten eerste zal iemand die een religieus bezwaar heeft tegen alcohol deze methode niet accepteren. Ten tweede blijft er altijd een deel ethanol in oplossing achter, zelfs als je het flambeert of een week op de kachel zet; de ethanol is nooit volledig verdampt tenzij al het oplosmiddel (water) is verdampt. Ten derde lost iets als propolis niet plotseling op in water als je de alcohol verdampt. Als iets onoplosbaar is in water, maar wel in alcohol, zal het neerslaan als vaste deeltjes als je de alcohol verdampt.

Marije_en_Bas
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur zonder alcohol?

Bericht door Marije_en_Bas » di 08 sep 2020, 23:33

Die eerste groep mensen, met ( religieuze bezwaren tegen alcohol) heb ik niet in mijn klanten groep zitten en daar heb ik ook totaal niet aan gedacht. Eens met je standpunt.

Verder heb ik in de pindakaas dikke pasta die ik na indampen met deze methode niet gemeten of er daadwerkelijk nog ethanol aanwezig is en hoe weinig dit dan is.

Wel laat deze dikke pasta zich mengen in bijvoorbeeld lanette creme en geeft het bij aanbrengen en minder branderige reactie dan dat het kind in kwestie eerder wel aan gaf bij het mengen van tinctuur in lanette, waarbij er zeker veel meer ethanol in het mengsel aanwezig was.

gwbw
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 11 jul 2014, 21:55
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard, carnica, buckfast
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur zonder alcohol?

Bericht door gwbw » ma 12 okt 2020, 09:11

Het schijnt dat je propolis ook kunt oplossen in olie (bijvoorbeeld olijfolie). Maar verder dan een 10% oplossing kom je dan niet. Dus je zult flink wat olie nodig hebben. Als je echt een propolis oplossing zonder alcohol wilt, dan zou je dat dus kunnen proberen.

Groet,
Guido

Rudinsky
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 14:17
Imker sinds: 1985
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur zonder alcohol?

Bericht door Rudinsky » ma 26 okt 2020, 01:51

Het probleem met propolis is dat het een hele resem van bestanddelen bevat, gaande van harsen, wassen, etherische oliën, vitamines en mineralen, flavonoïden enzovoorts. Een deel van die bestanddelen zijn oplosbaar in water, zoals bijvoorbeeld de vitamines en mineralen. Andere bestanddelen, zoals de harsen en wassen zijn dan weer niet oplosbaar in water maar wel in alcohol.
Met olie ga je hetzelfde krijgen, sommige bestanddelen zullen daar in oplossen, andere weer niet. Je gaat dus nooit alle werkzame stoffen eruit kunnen krijgen.
Wat capsules aangaat met daarin een fijngemalen poeder van ruwe propolis heb je blijkbaar het nadeel dat niet alle bestanddelen gaan opgenomen worden via de maag want dat is een een vocht-omgeving en daar lossen, net als bij water, niet alles bestanddelen in op.
Blijkbaar zorgt de alcoholoplossing ervoor dat de opgeloste bestanddelen makkelijker door het maagsap verwerkt kunnen worden dan pure onopgeloste propolis.

Momenteel is er dus niet meteen een deftig alternatief beschikbaar dat dezelfde oplosbaarheid geeft als alcohol.
De oplossing is alcohol is dus nog steeds de beste oplossing omdat het de meeste van de bestanddelen kan oplossen.

Als het om religieuze redenen gaat, dan kan je inderdaad niets anders dan voor een wateroplossing of een oliemaceraat gaan of capsules met verpoederde propolis.

Als het echter de bedoeling is om het branderige gevoel van de alcohol op een wonde te vermijden, dan kan je best toch een alcohol-tinctuur maken, de alcohol te laten verdampen (zeker niet verhitten) tot een stroperige massa en dan deze propolis-stroop verwerken in een helende zalf of crème. Het alcohol gehalte dat toch nog aanwezig is zal dan zo laag zijn dat dat brandende gevoel zich ook niet meer voordoet.
Vergelijk het een beetje met bier en whiskey. Als je whiskey (40°) over een wond gooit, dan brandt dat. Als je bier (3°) over die wonde gooit, dan zal dat niet branden.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur zonder alcohol?

Bericht door m.kolsters. » wo 27 jan 2021, 17:06

Maar het maken van tinctuur zonder alc. is best mogelijk.
Maar je moet het wel reinigen met alc. en dan de de alc. er weer uit halen.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast