Mede recept njam

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Mede recept njam

Bericht door tomer » ma 16 aug 2021, 13:54

Mijn vader is begonnen met het maken van mede volgens het volgende eenvoudige recept van njam
(https://njam.tv/recepten/honingwijn-mede).
Ingrediënten:
per 10 liter water
3 kg honing
5 g gist (speciale wijngist voor mede gebruikt)
3 eetlepels voedingszouten

Er staat momenteel een 30 liter kunststof vat met schroefdeksel en waterslot te borrelen.
Volgens dit recept moet alles na 10 dagen gisten worden overgegoten in een glazen "Dame Jeanne" vat voor verdere gisting zonder zuurstof.
Waarom is dat precies nodig? Kan het ook gewoon in het kunststof vat blijven staan? Kan iemand dit verduidelijken?
De enige reden die ik kan bedenken is dat er door de flessenhals minder lucht in het vat zit dan bij het kunststof vat (er zit nu zo'n 5 cm lucht tussen vloeistof en deksel).

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mede recept njam

Bericht door Erick » ma 16 aug 2021, 16:33

tomer schreef:
ma 16 aug 2021, 13:54
... Volgens dit recept moet alles na 10 dagen gisten worden overgegoten in een glazen "Dame Jeanne" vat voor verdere gisting zonder zuurstof.
Waarom is dat precies nodig? Kan het ook gewoon in het kunststof vat blijven staan? Kan iemand dit verduidelijken?
De enige reden die ik kan bedenken is dat er door de flessenhals minder lucht in het vat zit dan bij het kunststof vat (er zit nu zo'n 5 cm lucht tussen vloeistof en deksel).
Ik denk ook dat er dan minder zuurstof in de hals zit en dat de zuurstof, door het ontstaan van CO2 uit de fles wordt "geduwd" wat in een plasticvat misschien moeilijker gaat, en bijkomstig je kan zien wat er gebeurt tijdens het gistingsproces.

:think: Maar volgens mij zou je gelijk in de fles kunnen beginnen, dat wordt ook met wijn en bier maken ook gedaan.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten