Bijenwas reinigen | Hoe gaat dat eigenlijk ?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Purmerbij
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14 okt 2022, 09:51
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica & Buckfast
Contacteer:

Bijenwas reinigen | Hoe gaat dat eigenlijk ?

Bericht door Purmerbij » wo 22 feb 2023, 15:16

Hi,

Nog even, en dan mogen we weer. Het begint alweer te prikkelen, maar we moeten ons nog even een paar weken in bedwang houden.
Je volken hebben er nu ook niks aan als we deze gaan storen. mits ze natuurlijk invoer nood komen.

Ik heb deze winter niet stil gezeten en ben wat gaan experimenteren met het monteren van een filmpje.
De titel zegt genoeg, hoop dat het leuk een leerzaam is voor de geen die het nog nooit hebben gedaan.
Moet wel bekennen dat het niet meevalt om zo voor de camera wat te vertellen :lol:

[youtube]https://youtu.be/26RslZrx8K8[/youtube]

Groetjes

Claudio

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijenwas reinigen | Hoe gaat dat eigenlijk ?

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 22 feb 2023, 18:58

Beste Claudio,

Alles wat je laat zien komt me heel bekend voor (vooral dat geknoei :D ).
Ik vroeg me af waarom je niet al vooraf heet/kokend water in de bakjes giet, dan zet het stollingsproces niet direct in, maar blijft het nog even vloeibaar. Verder heb ik het idee dat de vloeibare was in zo'n wasdoek al snel stolt, en zodoende de doorloop vertraagd. Een panty is poreuzer, waardoor natuurlijk ook meer vuil wordt doorgelaten, maar dat krab je er na stolling toch af.
Hoe dan ook, het is gewoon een leuk tijdverdrijf om in de aanloop naar het imkerseizoen met was staan te klooien. Zelf gebruik ik daar tegenwoordig vaak een klein mobiel gasstelletje voor, buiten bij een mager februarizonnetje hoef ik niet bang te zijn dat ik met een plamuurmes in de keuken wasresten moet verwijderen.....
Het is een leuk filmpje, veel plezier nog!
Groeten, Eddy

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bijenwas reinigen | Hoe gaat dat eigenlijk ?

Bericht door Teake de Jong » do 23 feb 2023, 23:52

Hi Claudio, bedankt voor het mooie en leerzame filmpje.
Altijd leuk om te zien hoe anderen bezig zijn met was smelten.
Jij moet wel een Engel van een echtgenote hebben! :be8:
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bijenwas reinigen | Hoe gaat dat eigenlijk ?

Bericht door AnneO » vr 24 feb 2023, 10:37

Hallo Claudio,

Leuk filmpje, weer eens iets anders dan die filmpjes waar alles perfect is en niets fout gaat.
Ik heb dat ook wel eens bij het overgieten van suikerwater in flessen, als je dan voorzichtig giet dan loopt het langs de rand van de pan.
Volgens mij ligt dat aan de kromming van de rand van de pan, de ene pan giet beter dan de andere. Dit kun je testen met water of je moet
flink doorgieten.
Als ik niet tevreden ben met de was uit de stoomwassmeter dan kook ik het nog een keer op in een oude elektrische friteuse met een behoorlijke
hoeveelheid water. Dit giet ik dan door een oude kussensloop in een 10 liter plastic emmer en laat dit langzaam afkoelen met een deken er over.
De volgende dag drijft de was los in de emmer. In het water lost nog veel vuil en eventueel honing en stuifmeel op.

Inhakend op de de opmerking van Teake heb ik met betrekking tot het voorkomen van wasspatten en confrontaties met moeders de vrouw(man ?)
de volgende oplossing:
Misschien ken je de tv-serie Dexter. Dit gaat over een bloedspatpatroononderzoeker die bij de politie werkt maar tevens seriemoordenaar is.
Op zijn moordmissies neemt hij vaak een groot stuk plastic folie mee om de bloedspatten en de restjes van zijn slachtoffers mooi in te pakken.
Waar gaat dit heen denk je maar het valt mee, lees verder...
Het persen van kunstraat doe ik ook in de keuken. De persen plaats ik op een groot stuk folie en spreid de folie uit tot aan de au bainmariepan
die op het gasstel staat. De wasspetters van pan naar pers vallen dan op het plastic. In de filmpjes wordt er zelden gemorst, maar ja de praktijk!
Als ik klaar ben vouw ik de folie op en als het later afgekoeld is kun je wasdeeltjes eenvoudig verwijderen en de folie hergebruiken.
Wel voorzichtig zijn met de folie en de warmtebron.

Vr. gr,
Anne

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijenwas reinigen | Hoe gaat dat eigenlijk ?

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 24 feb 2023, 14:07

Wat leuk om te lezen dat de meeste tips komen naar aanleiding van minder goede ervaringen in het verleden.
De meest ideale omstandigheden om (op relatief kleine schaal) wasresten te reinigen: zo weinig mogelijk overgieten van vloeibare was, zo weinig mogelijk spetteren in keukens die daar in principe niet voor zijn ingericht, zo gemakkelijk mogelijk de resterende verontreinigingen verwijderen.
Kunstraatgieten deed ik ook enige tijd in de keuken, totdat de klep van de gietmal mij uit de vingers glipte en op de zojuist opgegoten vloeibare was viel. De was spatte alle kanten op, sindsdien giet ik buiten als het weer het toelaat. Een ongelukje gebeurt snel, het schoonmaken duurt langer....

Gebruikersavatar
Purmerbij
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14 okt 2022, 09:51
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica & Buckfast
Contacteer:

Re: Bijenwas reinigen | Hoe gaat dat eigenlijk ?

Bericht door Purmerbij » vr 24 feb 2023, 23:53

Hi,

Iedereen bedankt voor de leuke reacties.
Dit is voor mij een teken dat ik meer moet gaan filmen en monteren. Het vervolg hiervan zou dan kunnen zijn. De stoomwassmelter en kaarsen maken.

Groetjes

Claudio

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Bijenwas reinigen | Hoe gaat dat eigenlijk ?

Bericht door gerard.b.w.vos » za 25 feb 2023, 12:04

Lekker bezig Claudio.

Vanmorgen net nog was gesmolten met de stoomwassmelter.
wasboek08.jpg
Stoomwassmelter aan het werk
wasboek07.jpg
de gevulde pakken
Meer over was verwerken is ook op/in imkerpedia te lezen.
https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bijenwas

Overleg met de beheerder om deze topic bij de rubriek bijenproducten te plaatsen.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Bijenwas reinigen | Hoe gaat dat eigenlijk ?

Bericht door roelof1945 » ma 27 feb 2023, 15:48

Om de keuken schoon te houden heb ik een los inductie plaatje aangeschaft.
De temperatuur kan ik afstellen voor het juiste aantal graden geschikt voor de waspers.
Wat kost het, ongeveer 40 euro.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenwas reinigen | Hoe gaat dat eigenlijk ?

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 mar 2023, 21:07

Bijenwas reinigen Is verplaatst.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten