Dode bijen in wekelijkse pot.

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Karel
Berichten:11
Lid geworden op:zo 09 jan 2005, 12:30
Locatie:Nederland
Contacteer:
Dode bijen in wekelijkse pot.

Bericht door Karel » zo 09 jan 2005, 12:43

Gisteren mijn wekelijkse pot bijen opgehaald voor mijn API therapie, het was een levendig geheel. Maar toen ik s'avonds mijzelf ging steken was het droefheid troef, en vanmorgen heb ik ze weggegooid [ zonde ]

Maar nu zoek ik naar een oorzaak.

Wij doen een prop tissue met honing onderin de pot en 2x per dag geef ik ze een paar druppels water en iedere dag een likje honing op de deksel.

Als ik alles op heb maak [ pot + zuigexhauster ] ik het schoon in het afwaswater en spoel het goed schoon met koud water, zou ik het misschien moeten ontsmetten ?


Meer informatie over hoe wij werken staat op mijn site [url][/url]www.karelsbijensteek.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Dode bijen in wekelijkse pot.

Bericht door wilde » zo 09 jan 2005, 13:27

Dag Karel,
Op welke temperatuur bewaar je de bijen? Ik vergelijk het met bijen (+ koningin) bewaren in een Nicotkluisje of iets dergelijks. Ik heb dat wel eens uitgeprobeerd en toen bleek, dat de bijen 2 tot 3 weken in leven bleven. Ongeveer eenderde deel ging voortijdig dood, maar dat is niet bijzonder, want in het broedseizoen worden ze immers maar 5 tot 6 weken oud. Bij dergelijke bewaarmethodes worden ze op kamertemperatuur gehouden en krijgen ze honingsuikerdeeg als energiemiddel. Dat is dus een soort fondant gemaakt van merendeels bastaardsuiker, iets poeder suiker en een klein beetje honing om het aan elkaar te plakken. Het moet vrij stevig zijn.
Iedere dag wreef ik enkele druppels water in de mazen van het kluisje. Ook niet te veel want dan komen ze om in de plakboel.

Momenteel zijn er in mijn volken relatief veel dode bijen op de bodem. Ze worden door de bijen uit de kast gewerkt, nu het zulke hoge temperaturen zijn. Dat is voor de bijen minder goed. Een koude winter is beter om te overwinteren. Aan de wasmul op de lade zie ik dat het verbruik sedert ruim een week toeneemt. Dat komt vermoedelijk door broedaanzet en ook dat is een paar weken te vroeg en dat kost veel bijen. De winterbijen worden daardoor veel minder oud.

Mogelijk had je dus redelijk verzwakte bijen, die aan het eind van hun latijn waren. Met het voeren van honing zou ik voorzichtig zijn. Echt nodig is het niet als je suikerdeeg geeft. Water ook niet te veel geven (maar ook niet te weinig !): enkele druppels per dag is voor enkele tientallen bijen voldoende. Als er condens op de binnenkant van de pot zit is deze te nat.

Het kan geen kwaad om de pot bij iedere nieuwe lichting bijen goed met heet water schoon te spoelen. Misschien is er in het mini-klimaat iets ontstaan, waaraan ze geen weerstand kunnen bieden.
Informeer eens bij anderen, of die dezelfde verschijnselen ook ooit zagen, bijv. bij Minne Bonnema.

Groetend, Albert

Karel
Berichten:11
Lid geworden op:zo 09 jan 2005, 12:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode bijen in wekelijkse pot.

Bericht door Karel » zo 09 jan 2005, 13:41

Albert
Ik bewaar ze op kamertemperatuur in een tempexdoos , dat ging altijd goed. Misschien heb je gelijk dat ze verzwakt waren maar toch was het schrikken want ze waren zo levendig dat we met 1 tik op de kast al een pot vol hadden. Wat betreft die honingsuikerdeeg zal ik eens informeren , altijd het proberen waard.

Morgen maar weer eens een pot proberen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dode bijen in wekelijkse pot.

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 jan 2005, 15:30

Bij ons groepje imkers die aan de bijensteek proef hebben meegedaan, is het ook een keer over komen dat een pot bijen de volgende ochtend grotendeels dood waren. Dit bleek achteraf watergebrek te zijn. Een vochtig sponsje op het gaas van het deksel van de pot houden ze nu in het leven. Verder is honing geven in deze tijd van het jaar uit den boze. Bijen zuigen zich vol -door de moerloosheid- = storing en ze poepen dan volop als ze moeten steken. Dit laatste kan dit gewoon niet omdat ze "vol" zitten vaak eerst poepen en dan steken met alle gevolgen van dien.(ontstekingen) Suikerdeeg of Apifonda dan kunnen bijen zich in het leven houden maar niet volproppen.
Hans.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode bijen in wekelijkse pot.

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 12 jan 2005, 17:37

Karel en Hans,

Toen ik een paar dagen geleden jullie bijdrage las over onverwachte bijensterfte in de MS-bijenpotjes dacht ik: “heb hierover nog niets van mijn MS-er gehoord en ‘geen bericht is goed bericht’ ”.
Maar gistermiddag laat kreeg ik telefonisch de hulproep: “Els, de bijen in de potjes gaan ineens, zonder reden, dood, terwijl ze eergister pas uit de kast gehaald zijn. Wat doen we fout?” (ze halen de bijen zelf uit een van mijn volken).
Bij het laatste daglicht gelijk een paar potjes bijen uit het volk in m’n achtertuin getapt, maar aangezien er eerst eten moest worden gekookt, wilde ik ze ’s avonds gaan overhandigen. Dan schrik je toch wel als je een paar uur later in iedere pot een aantal dode bijen ziet liggen, terwijl er tot voorheen geen enkele bij in de pot stierf.

Tja, dan wordt je met je neus op de feiten gedrukt: Waarom gaan die bijen ineens dood, terwijl ze het paar weken geleden nog gezond en tierig een dag of 10 in de pot uithielden? Wat is er veranderd? In ieder geval is het, voor zover ik het nu kan bekijken, geen kwestie van (acute) veroudering: alle dode bijen van de bodemplaat van de betreffende kast naar buiten geveegd. Daar kwamen maar een stuk of 7 dode bijen uit te voorschijn, ook geen dode bijen voor de kast die door de bijen zelf opgeruimd waren. Ook hebben we geen koud weer gehad of iets anders waardoor de bijen een onverwacht kortere levensduur zouden kunnen hebben. Het kan natuurlijk zijn dat er al een beetje broed aanwezig is in de volken, maar door de verzorging daarvan verouderen de bijen ook weer niet zo erg.
Het enige dat ik kan bedenken is dat ik midden december de oxaalzuur druppelmethode heb toegepast.

Vraag aan Karel: heeft jouw imker zijn bijen ook met oxaalzuurverdunning bedruppeld?

Zal de dode bijen zelf bekijken op nosema en tracheemijt.

Ook ga je nadenken over hoe je de bijen in de pot nog beter kan verzorgen, ze gaan immers altijd al in brandschone potten.
Dat watersponsje van Hans, ja, dat is een absolute verbetering, daarmee kunnen de bijen zelf naar behoefte, water opnemen. Dat komt van nu af aan op het gaasdeksel te liggen.
Het schuilpapiertje in de pot? Dat is eigenlijk een onding: fladdert altijd naar beneden als ik de pot omgekeerd op de voeropening zet (eigen schuld, zet het nooit vast). Er later inmikken is ook geen succes, het ligt dan vaak als een prop op de bodem. Een stukje raat met daarin stuifmeel en voer zou eigenlijk alles bieden waaraan de bijen behoefte hebben: zit/schuilplaats, eiwit en voer. Heb hierop vandaag uit een van mijn volken een raat gehaald dat aan deze eisen voldeed en het in smalle stukken gesneden. De volgende serie afgetapte bijen krijgen in de pot zo’n stukje mee. Tot gebruik bewaar ik de stukjes in de diepvries.
Afbeelding

Mijn vraag: zou zo’n stukje raat een positieve verbetering zijn? Of gaan de bijen dan weer meer voedsel consumeren ? (= vollere darmen)

Ben benieuwd naar jullie reacties en met vriendelijke groet,
Els

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode bijen in wekelijkse pot.

Bericht door piml » wo 12 jan 2005, 22:11

Van een MS-patient, die nu al weer bijna vijf jaar lang van bijen gebruik maakt, kreeg ik pas de volgende uitleg over het bewaren van bijen in een potje. Zij had dit uit de Amerikaanse literatuur!

Tissue met een beetje honing onderin een WC-rolletje. Zowel boven als beneden uit het rolletje een stukje wegknippen in de vorm van de letter V. Rolletje en bijen in een potje en afsluiten met vitrage en vastmaken met een post-elastiek. Tisseu met een beetje water op de vitrage leggen, zodat de bijen zelf het water kunnen halen.
Succes

gr,



Pim Lemmers

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Dode bijen in wekelijkse pot.

Bericht door Ria van den Berg » vr 14 jan 2005, 22:40

Waarom gaan die bijen ineens dood, terwijl ze het paar weken geleden nog gezond en tierig een dag of 10 in de pot uithielden? Wat is er veranderd? In ieder geval is het, voor zover ik het nu kan bekijken, geen kwestie van (acute) veroudering: alle dode bijen van de bodemplaat van de betreffende kast naar buiten geveegd. Daar kwamen maar een stuk of 7 dode bijen uit te voorschijn, ook geen dode bijen voor de kast die door de bijen zelf opgeruimd waren. Ook hebben we geen koud weer gehad of iets anders waardoor de bijen een onverwacht kortere levensduur zouden kunnen hebben.


Schreef Els.
Ik ben hier niet zo zeker van. Het uit de kast halen en in een potje stoppen is stress aan die bijen. En het zijn natuurlijk geen piepjonge bijen meer. Wij verliezen altijd massa's bijen over de winter, ze liggen voor de kast. Ik denk dat er in Nederland meer sneuvelen tijdens een (reinigings)vlucht. Dan merk je dat niet, tenzij je een bijenteller op de vliegplank hebt.
Het is natuurlijk wel zo, dat een ongezonde bij korster leeft dan een gezonde. Ik ben benieuwd of je iets vind.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Karel
Berichten:11
Lid geworden op:zo 09 jan 2005, 12:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode bijen in wekelijkse pot.

Bericht door Karel » zo 16 jan 2005, 10:25

Deze week heb ik ze i.p.v honing maise gegeven + een sponsje water op het deksel en het was een verademing , de bijen waren de hele week levendig en ze staken lekker fel alsof het zomerbijen waren. Ook heb ik ze op een koelre plaats gezet

Vraag aan Karel: heeft jouw imker zijn bijen ook met oxaalzuurverdunning bedruppeld?
Ik heb geen idee , ik zal het hem vragen. Maar deze week heb ik van mijn mede-patienten ook al gehoord dat zij problemen hebben met dode bijen.

Gisteravond een nieuw onderkomen voor de dames gemaakt :

[url="groot.gif"][img]klein.gif[/img][/url]http://www.funnykareltje.nl/potje.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten