litteken na bijensteek

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

litteken na bijensteek

Bericht door piml »

Beste imkercollega's,

Bij de bijensteektherapie heeft de een wel last van een litteken na een bijensteek. Zelfs na maanden! En de ander niet!

Hoe is dit eigenlijk te verklaren?

groeten,



Pim Lemmers
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: litteken na bijensteek

Bericht door Hans van der Post. »

Ja, de een heeft inderdaad littekens en de ander niet. Ik denk dat dit komt doordat bij de ene mens meer "ontstekingsgevoelig" is. Ik heb dat ook gezien bij onze proefpersonen de een heeft veel littekens en dan geen centje “pijn”.
Hans.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: litteken na bijensteek

Bericht door Els Kleijnendorst »

Pim, zou je de door jou geziene littekens eens willen omschrijven?

Ik denk n.l.niet dat infectie de oorzaak van deze littekens zijn. Ook ik heb gezien dat sommige steken een klein putje in de huid achterlaten, terwijl van infecties geen sprake was geweest. Wel was het zo dat na een maand of 3 onder de steekplekken onderhuids overal heel kleine harde bolletjes voelbaar waren, terwijl ook het oppervlak van de huid er vrij gehavend uitzag. Hierna zijn de steken een 3tal weken op andere delen van het bovenbeen gezet, de bobbeltjes waren toen verdwenen en ook het oppervlak was veel rustiger geworden.
Wel is de huid die 3 weken regelmatig gemasseerd met zalf (van de huisarts) om de doorbloeding te bevorderen. Hierna zijn de steken zo aangebracht dat de huid zich steeds kon herstellen.

Mijn dochter (doktersassistente) vertelde mij later dat diabetische patiënten om deze onderhuidse bobbeltjes te voorkomen zich altijd op verschillende plekken moeten prikken.
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: litteken na bijensteek

Bericht door piml »

De vrouw zelf nog eens gebeld. 's Avonds heeft zij na een steek (zeven per behandeling) een beetje geelachtig pus rondom de plek waar de bij heeft gestoken.

De littekens zelf zijn ongeveer 2 mm bij 2 mm en hebben een paarsachtige kleur. In augustus heeft zij de eerste steken gekregen, maar die littekens zien er net zo uit als die van twee maanden geleden...

Overigens heeft zij als reumapatient enorm veel baat bij de steken!!

gr,



Pim Lemmers
rufus_sane
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 04 apr 2004, 14:17
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: litteken na bijensteek

Bericht door rufus_sane »

Hallo,

Het wel of niet gebruiken van alcohol-doekjes (voor en na het steken), scheelt bij mij altijd veel!

Groet, Rufus
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: litteken na bijensteek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb kennissen die jaren lang bloed doneren. Zij worden altijd o pde zelfde plaats gerpikt waar inmiddels zich
(hard) littekenweefsel heeft gevormd.

j.p.

j.p. zelf heb ik ook wel eens een klein litteken van bepaalde bijensteken. Naar twee dagen is het verdwenen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten